Announcement

Collapse
No announcement yet.

op te letten bij 2dehands lichteffecten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• op te letten bij 2dehands lichteffecten

Hoi,

Ik ga binnekort kijken bij iemand die led parren en scanners 2dehands verkoopt,
    ik vroeg me dus af waar je op moet letten als je 2dehands lichteffecten koopt.
    Het gaan om scanners, scanners met een barrel en led parren.

De vraag is dus:
    Waar moet je dus op letten als je 2dehands lichteffecten koopt?(met nadruk op bovenstaande lichteffecten)

Na aanleiding van de antwoorden kan ik misschien een mooi stuk maken over waar je dus op moet letten als je 2dehands lichteffecten gaat kopen.

alvast bedankt,

groeten, Robbert-Jan

Het enige wat ik zou kijken is of de scanner simpel en soepel draait. En of er geen ledjes stuk zijn bij de parren.

Comment

Originally posted by rjant2 View Post
      Na aanleiding van de antwoorden kan ik misschien een mooi stuk maken over waar je dus op moet letten als je 2dehands lichteffecten gaat kopen.
      Beetje vreemd dat je dan een verslag wil gaan maken met onze suggestie's. Maar goed ben benieuwd. Een goede samenvatting is altijd handig.

Dan komen hier wat tips van mijn kant uit.

Hoe ziet het apparaat eruit? Veel deuken / krassen.
      Is het compleet? Aansluit snoer, beugels, lamp. en dergelijken.
      Maakt het apparaat rare geluiden? Rammelt bijvoorbeeld een ventilator, schaven onderdelen in de behuizing.
      Zijn alle ledjes / lampjes heel? Zitten er geen dode ledjes in. Doen ze het dus allemaal of niet.
      Is de spiegel heel? Dus geen scheuren of barsten.
      Zit alles nog goed vast? Geen onderdelen die op half elf hangen. Of erger nog los zitten.
      Hoe reageert het effect op een eventuele sturing? Dus werkt de dmx en andere eventuele sturingen.
      Hoe zit het met bijvoorbeeld het berijk van de scanner. Kan deze nog helemaal naar links / rechts en omhoog / omlaag zonder ergens tegen aan te komen of rare geluiden te maken.
      Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer dan genoeg andere visuele dingen waar je op kunt letten zoals roest of oxidatie. Ook zijn blote aders die uit de omhuizing komt natuurlijk niet goed.

Ik hoop dat je hier allemaal al wat aan hebt.

Comment

bedankt voor de punten waar ik op zou moeten letten.

dit is denk ik toch niet helemaal het onderwerp waar een mooie samenvatting van gemaakt kan worden...

Comment

Nog een tip, wat ronennieshow al zei over dmx.
          Je moet ook letten op de dmx aan sluiting.
          Ik heb zelf ook tweede hands scanneer gekocht maar deze hadden als dmx aansluiting via jack. Met een verloopkabeltje doen ze het wel maar ik kan dan geen nieuwere lampen op de sturing erbij plaatsen

Comment

@blueskyjuniors Gewoon een dmx verloopje aan de kabel doen van 1x xlr in 2x uit, waarvan er eentje naar de scanner gaat en de andere doorgaat naar het andere effect. e

Comment

Originally posted by yobotje View Post
              @blueskyjuniors Gewoon een dmx verloopje aan de kabel doen van 1x xlr in 2x uit, waarvan er eentje naar de scanner gaat en de andere doorgaat naar het andere effect. e
              Dat gaat niet werken, DMX kun je niet koud splitten.
              Kun je beter een paar XLR -> stereo jack verloopjes bakken, want het zijn gewoon stereojacks.
              op de tip de hot en op de ring de cold, dus van pin 2 naar tip, van pin 3 naar ring en van pin 1 naar de sleeve.

Neem ook een setje fasedraaiers mee (waarbij je pin 2 en 3 omdraait) mochten ze net andersom in elkaar geknutseld zijn door de fabrikant.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                Dat gaat niet werken, DMX kun je niet koud splitten.
                In kleine setups werkt dat prima!
                Situatieschets: kerk. Boven op 'kraak' twee T4'tjes en beneden een 12 kanaals dimmer.
                Koud splitje bij de lichttafel beneden, works like a charm.

Comment

Waar je ook op moet letten is of de zaak wel koosjer is. Waarom doet iemand het ding weg? Hoe zit dat verhaal in elkaar?

Als het bijvoorbeeld een scanner is die wordt vervangen dan is er dus een goede kans dat hij het einde van zijn leven nadert en heeft het geen zin om hem te kopen.

Als het een scanner is die in de Bax Shop, ik zeg maar wat, 500 euro kost en zonder bon, en/of verpakking in absolute nieuwstaat voor 50 euro wordt aangeboden dan klopt er iets niet. Grote kans dat je dan onbewust een heler wordt als je hem koopt. Met verpakking zonder bon hetzelfde verhaal. En zelfs als de bon erbij zit kan je beter terughoudend zijn. Het zou uit een auto inbraak afkomstig kunnen zijn. Niemand verkoopt een nieuw apparaat voor 1/10 van de prijs.

Als het via marktplaats of dergelijke site is, vraag dan naar het serienummer, doet de verkoper daar moeilijk over dan is het niet in de haak.

Als het via marktplaats of dergelijke sites is en je wil kopen of afstand, dus laten verzenden, controleer dan zijn bankrekeningnummer via google. Kom je op een site als marktplaatsopgelicht.nl of ikbenopgelicht.nl dan weet je dat het niet vertrouwd is. Je ziet dit vaak in combinatie met personen die 1 of slechts enkele dagen op marktplaats zijn. Oplichters, helers en dieven moeten regelmatig van account veranderen en je zal (bijna) nooit lezen dat ze al 5, 6 of 7 jaar actief op marktplaats zijn.

Koop je op een nederlandse site en de koper mailt in het engels of gebrekkig engels terug, jammer dan, lekker laten liggen want de kans is groot dan het dan foute boel is.

Gebrekkige engelstalige advertenties negeren.

Als een koop te mooi is om waar te zijn dan klopt dat, je zal je geld kwijt zijn.

Enne, "van de vrachtwagen gevallen" kan misschien nog in Roemenie, maar hier in het westen zit echt alles in gesealde containers. Het zal de chauffeur echt wel opvallen als hij 30 ton container verliest.

Dan heb je nog een serie figuren die gelijk gaan dreigen als je van de koop afziet. Deze personen zijn erg intimiderend en je volgende halte zal dan het politieburo zijn om er melding van te maken. Of het nu via email, telefoon of persoonlijke ontmoeting is. Dit soort mensen kom je soms heel moeilijk van af.

Verdiep je in de spullen die wil hebben, de technische kant, de nieuwwaarde en de gebruikte marktwaarden. Op een site als marktplaats kan je vrij eenvoudig achterhalen dat de gemiddelde prijs voor een gebruikt apparaat zal zijn.

Kijk dus niet alleen naar het apparaat, maar ook naar het verhaal van het apparaat.
                  Last edited by JPSholland; Thursday-30-08-2012, 18:44.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
                    Enne, "van de vrachtwagen gevallen" kan misschien nog in Roemenië, maar hier in het westen zit echt alles in gesealde containers. Het zal de chauffeur echt wel opvallen als hij 30 ton container verliest.
                    hier wil ik even een korte opmerking op maken.
                    het gebeurt nog steeds en ook in Nederland. ze hebben een vracht wagen, gaan lekker in de rij staan voor een container. er zijn van die standaard bedrijven die dat vervoeren. dus die mensen die dat doen vertellen doodleuk dat ze van dat en dat bedrijf zijn. nou er word een container opgeladen, en die gaat naar het verkeerde depot. daar word het zo snel verdeeld over afnemers (lees helers) en er is niks meer te traceren. ik heb dit verhaal gehoord van iemand die zelf in de haven werkte, dit gebeurt dagelijks in de haven van Rotterdam. en ja nog steeds.

Comment

Working...
                    X