Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wegwerking kabels

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wegwerking kabels

Beste mede bax-ers!

Ik heb al enige tijd me lichtset "compleet". Maar door de nieuwe aankopen is de kabelmanagement niet bepaald goed.

In de onderstaande foto's zal ik laten zien wat ik bedoel.

Zoals je op de foto kan zien is het vrij rommelig. Nou zat ik er aan te denken om voor de DMX kabels een x aantal binders te kopen. Alleen dan zit ik nog met het dilemma voor stroom.
    Een voorbeeld hiervan is foto 3. Je ziet daar een stop contact hangen. Dit lijkt me persoonlijk niet goed en daarnaast ziet het er niet uit.

Kan iemand mij advies geven over het correct weg werken van mijn kabels?

Bij voorbaat dank,

Jeffrey Roeling

Persoonlijk zou ik er voor kiezen, indien je steeds in dezelfde opstelling werkt, om te gaan werken met kortere DMX kabels.

Verder inderdaad werken met een stroomblok, maar die zou ik in de truss zelf monteren en je stroomkabels met kabelbinders iets oprollen zodat ze altijd precies op maat zijn.

Ook kun je er nog voor kiezen om stroomkabels op maat te maken en die precies lang genoeg te maken voor al je armaturen.

Stekkerblok halfverwege statief is niet praktisch, omdat die dingen altijd erg uitsteken en je dan nog altijd veel kabels ziet. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Persoonlijk zou ik er voor kiezen, indien je steeds in dezelfde opstelling werkt, om te gaan werken met kortere DMX kabels.
      Deze opstelling is inderdaad de opstelling welke ik telkens gebruik. Zou ik hier dan DMX kabels van 50 cm moeten kopen?

Originally posted by Rick View Post
      Verder inderdaad werken met een stroomblok, maar die zou ik in de truss zelf monteren en je stroomkabels met kabelbinders iets oprollen zodat ze altijd precies op maat zijn.
      Ook kun je er nog voor kiezen om stroomkabels op maat te maken en die precies lang genoeg te maken voor al je armaturen.
      Dit is dan een T-bar statief, maar dan vraag ik me af, hoe kan je dat hierin verwerken?
      Zijn er al bestaande oplossingen of is het puur een langere kabel nodig hebben voor stroom?

In ieder geval alvast bedankt voor het gegeven advies.

Jeffrey

Comment

Originally posted by jeppahvld View Post
        Deze opstelling is inderdaad de opstelling welke ik telkens gebruik. Zou ik hier dan DMX kabels van 50 cm moeten kopen?
        Dat is wel het makkelijkste, want nu hang je eigenlijk meters kabel op die je 'niet gebruikt'. ;) Zeker voor de doorluskabeltjes is dat praktischer.

Dit is dan een T-bar statief, maar dan vraag ik me af, hoe kan je dat hierin verwerken?
        Zijn er al bestaande oplossingen of is het puur een langere kabel nodig hebben voor stroom?

In ieder geval alvast bedankt voor het gegeven advies.

Jeffrey
        Kijk bijvoorbeeld eens naar een Brennenstuhl stekkerdoos met 4x Schuko.

Deze heeft montagepunten in de behuizing, die je dus aan de T-bar kunt hangen, horizontaal. Wel zul je even moeten hobbybobben om dat goed vast te krijgen, maar met een stel stevige tie-wraps of iets soortgelijks moet dat wel te doen zijn. :)

Comment

Anders zou je eventueel ook eens kijken naar zo'n soort bar: http://www.bax-shop.nl/statief-t-bar...t-details.html

Het kost wel wat, maar alles is netjes weg gewerkt. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is enkele korte DMX kabels, van een CM of 25/50. Ligt er net aan hoe je de parren hebt zitten. En netjes per lamp de kabels vast tie-wrappen, zodat je maar per lamp 1 kabel ziet.

Comment

Het scheelt al veel als je de stekkerblok in de richting van je t-bar of statief vast maakt. Dit gaat best wel makkelijk met 2 snelbindertjes (wij noemen dat toch zo, dit bedoel ik ;) ). als je toch nieuwe (kortere) DMX kabels wil, kijk dan naar zwarte, deze vallen minder op dan die rode die je nu hebt. Probeer ook zoveel mogelijk de "lijnen" van je t-bar en statief te volgen, en niet diagonaal te gaan met je kabels. Op die manier kan je de kabels achter je statief en t-bar steken, is ook weeral netter. Als laatste ben ik een fan van velcro. Ik doe het altijd als volgt. Ik naai de 2 verschillende soorten velcro geschrankt aan elkaar, plooi een stukje velcro rond mijn kabel en maak op die manier de velcro aan mijn kabel vast. Zo heb je altijd iets bij de hand waarmee je de kabels net kan oprollen, en mee kan vast maken als je de kabel gebruikt. Voordeel is ook dat je de velcro kan hergebruiken en omdat deze aan je kabel vastgenaaid hangt, wordt deze ook niet gestolen (maar dat is misschien interessanter bij losse verhuur).

Comment

Zelf heb ik DMX kabels op maat gemaakt en heb de kabels met zwarte gaffa aan de T bar getaped. Ik laat de parren altijd aan de T bar zitten om al het gedoe te kunnen voorkomen. Tevens zit er een stekkerdoos aan de achterkant met 4 stoppen. Het enige wat ik hoef te doen telkens is 1 stekker in het stopcontact drukken en 1 DMX kabel aansluiten.

Comment

Ik werk met een kls 801 set (2 stuks) en op iedere kls staan op de bovenkant nog wat extra lichteffecten die dus doorgelust moeten worden.
                Het doorlussen doe ik met DMX kabels van 50 cm, voor de rest heb ik 1 DMX kabel van 5 of 10m naargelang de opslelling die naar mijn laptop loopt.
                Stekkerblok ligt op de grond ergens onder een tafel en ik gebruik stroomkabels van 10m, die kan ik dan samen met de DMX kabel achter mijn statief bevestigen met velcro en alles is mooi uit het zicht.

Comment

Beste Heren,

Ik heb nu een aantal voorgestelde adviezen opgevolgd. Hieronder het resultaat :

Nu heb ik ook een paar safetys gekocht voor me led Parren. Alleen vraag ik me af, welke maat heb ik nodig voor de movingheads?
                  De haak van deze kabel past in ieder geval niet, maar dat komt misschien omdat de kabel niet voor zulk gewicht is gemaakt.

Hoop dat jullie me nog 1x kunnen helpen.

Jeffrey

Comment

Originally posted by Mol View Post
                    Stekkerblok ligt op de grond ergens onder een tafel en ik gebruik stroomkabels van 10m
                    lang leve de multikabel :p
                    http://www.oost-vlaanderen.be/compon...mage=multi.jpg

Denk dat je er verder wel al veel op vooruit gegaan bent. Blijven experimenteren met hoe je het beste je kabels kan wegwerken ;) (al doende leer je, en al draaiende keer je :p )

Comment

Je mag altijd eens komen zien naar mijn opstelling, als je vanuit de zaal kabels ziet dan krijg je van mij een vat.
                      Van alle dj's in mijn streek die ik ken ben ik de enige die alles netjes wegwerkt, bij sommige dj's zie je de booth niet van de kabels die er liggen.
                      Ok zij komen aan de zaal om 18u en zijn klaar met opslaan om 19u, ik kom aan om 16u om zeker te zijn dat ik klaar ben om 19u, ik doe het nog met passie.
                      Last edited by Mol; Wednesday-14-08-2013, 02:00.

Comment

Originally posted by jeppahvld View Post
                        Beste Heren,

Nu heb ik ook een paar safetys gekocht voor me led Parren. Alleen vraag ik me af, welke maat heb ik nodig voor de movingheads?
                        De haak van deze kabel past in ieder geval niet, maar dat komt misschien omdat de kabel niet voor zulk gewicht is gemaakt.

Hoop dat jullie me nog 1x kunnen helpen.

Jeffrey
                        Om welke movingheads gaat het? Vaak zit er onderaan de movinghead een gat (of meerdere gaten) waar je een safety doorheen kunt rijgen.

Comment

Ik gebruik zelf altijd 'jan-willempjes'
                          Ideale dingen... ze zijn herbruikbaar en heel goedkoop! (bij Bax heb je er al 50 voor een tientje)

Comment

Working...
                          X