Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waar moet ik mee beginnen? Help!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waar moet ik mee beginnen? Help!

Beste Bax Forum leden, ik ben nieuw op het forum dus zal mij als eerste even voorstellen. Ik ben Lars, pas 16 jaar en weet al heel lang dat ik gek ben op alles wat met belichting te maken heeft. Ik volg fanatiek festivals en evenementen, en zie graag zoveel mogelijk wat er backstage allemaal gebeurd. Maar dat even ter zijden...

Ik wil later absoluut de licht techniek ik. Ik vind het helemaal geweldig, maar voordat ik met een opleiding ga beginnen, wat nog even duurt, lijkt het me erg verstandig om een kleine voorsprong te hebben. Namelijk om te weten hoe DMX nou precies werkt. Nu weet ik dat opzich redelijk van filmpjes en lezen etc etc, maar nu wil ik ook in de praktijk DMX gaan ontdekken. Op school doe ik wat kleinen dingen voor bijvoorbeeld een kerst podium en noem maar op. Een beetje ken ik het dus wel.

Na lang geklets eindelijk mijn vraag...
    Waar moet ik beginnen? Ik wil leren hoe DMX uitgebreider werkt. Wat is de toekomst? Software DMX of nog gewoon een tafel?
    Waar zal ik op gaan leren?.. Wat zijn leuke lampen waar je wat mee kunt? Ik weet dat er ervaren mensen onder ons zijn dus kom alsjeblieft met al jullie ervaringen!
    Ik ben van plan 2 budget movingheads te kopen en later uit te gaan breiden. Ik zelf twijfel over DMX software, maar misschien denken jullie daar anders over.
    Ik heb een budget van +- 800 euro, om de licht wereld te gaan ontdekken.

Ik zie graag al jullie ervaringen, tips, tops, noem maar op graag te gemoed!

Met vriendelijke groet, Lars.

P.s, mocht ik dit topic verkeerd geplaatst hebben, excuus!

Om maar met de deur in huis te vallen: de toekomst is waarschijnlijk niet DMX. Lichteffecten worden steeds geavanceerder en shows steeds gecompliceerder. Het DMX protocol is hiervoor niet toereikend en op dit moment zie je in het professionele segment bijvoorbeeld communicatie over het ethernet via Artnet. We hebben het hier dan wel over de top, bijvoorbeeld lichtshows op een evenement als Sensation. Voor semi professioneel gebruik zal DMX nog wel even de standaard blijven.

De computer is wel de toekomst als aansturingsmechanisme. Dit eventueel gecombineerd met een lichttafel om makkelijk handmatig in te kunnen grijpen.

Comment

Working...
    X