Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij DMX aansluiten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp nodig bij DMX aansluiten

Hallo formunleden,

Ik heb hulp nodig bij het aansluiten van dmx. Ik heb mij ingelezen in de diverse topics op dit forum, maar ben er nog niet helemaal zeker in.

Situatie; ik heb totaal 8 led parren en twee tunnel effecten. Hierbij wil ik verschillende situaties mogelijk hebben:

A. Alle 8 led parren als sfeerlicht wil kunnen instellen (als het kan ook dimmen) Tunnels mogen in deze situatie uit of stilstaand.
    B. 4 Ledparren op 1 kleur "stil" zetten en de andere 4 led parren + 2 tunnels muziekgestuurd of zelf geprogrammeerd programma.
    C. Alle 8 parren + 2 tunnels muziekgestuurd of zelf geprogrammeerd programma.

Nu dacht ik de lampen in 2 series aan elkaar te koppelen met dmx kabel. Dus 4 parren aan elkaar en 4 parren + 2 tunnels aan elkaar met dmx kabel. Dan de twee uiteinde van deze series op een led controller te zetten. Dan zou ik per serie maar twee programma's hoeven in te stellen. Namelijk op 1 kleur stilstaan en muziekgestuurd/ voorgeprogrammeerd. Maar na het inlezen lijkt dit niet gebruikelijk.

Ik lees dat ik alle parren + tunnels in 1 serie moet koppelen. Omdat de led controllers maar een uitgang heeft. Maar dit lijkt mij echter meer instelwerk aangezien ik niet iedere par apart hoef te kunnen sturen. Is het in deze opstelling wel mogelijk mijn 2 series te maken? Of moet ik toch iedere par apart instellen en dan door programmeren twee groepen maken met iedere groep hun eigen mogelijkheden?

En dan als ik weet welke opstelling voor mij het beste is, welke led controller heb ik dan nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Je kunt ook alle groepen (van dezelfde soort) hetzelfde adres geven: dus 4 parren adres 1, 4 parren adres 17, en die tunnel effecten dan 33.

Peter

Comment

Originally posted by pboosten View Post
      Je kunt ook alle groepen (van dezelfde soort) hetzelfde adres geven: dus 4 parren adres 1, 4 parren adres 17, en die tunnel effecten dan 33.

Peter
      Bedankt voor je antwoord. Ah dus dat zou ook kunnen? Als ik dan ieder par aan elkaar koppel en op de controller aansluit, 3 groepen maken en dus 3 kanalen instellen met ieder hun eigen mogelijkheid? Betekend dit dat ook dat ik een led controller moet hebben die minimaal 3 kanalen ondersteund?

Is dimmen met led parren in deze opstelling mogelijk, of moet ik dat iets extra's hebben? Ik less her en der dat dimmen voor problemen kan geven.
      Last edited by Hanza; Sunday-21-05-2017, 14:36.

Comment

De meeste DMX controllers kunnen 12 fixtures aan (met 16 kanalen per fixture), dus 192 kanaals.

Let wel dat als je 4 parren hetzelfde adres geeft, ze niet meer individueel benaderbaar zijn: dus als eentje op rood gaat, gaan ze alle vier op rood.
        Dimmen levert geen problemen op, waar je wel voor moet zorgen is dat je de laatste fixture termineert met een DMX-terminator, zoals deze (maar je kunt hem ook gemakkelijk zelf maken), anders heb je kans op 'vervuiling van het signaal', en gaan je fixtures soms andere dingen doen.

Peter

Comment

Voor 4 parren maakt het niet uit als ze allemaal dezelfde kleur hebben. Deze wil ik op de muur richten voor sfeer. Maar voor de andere 4 moet het naast een vaste kleurstand (dus allemaal stilstaand op 1 kleur) ook wel mogelijk zijn om wat meer een "disco" effect te creëren in combinatie met die tunnels. Als ze in de muziekgestuurde stand of ander programma staan is het misschien een beetje saai als ze allemaal dezelfde kleur geven op hetzelfde moment. Maar ik zou deze 4 parren dus ook in 2 aparte series kunnen opdelen en zo maar 2 parren ieder dezelfde kleur kunnen laten hebben tegelijk?

Bedankt voor de tip, ik moet dus de enige dmx opening die overblijft in de parren afsluiten.

Wat betreft de dmx controller. Als ik het goed begrijp; als je zo'n dmx controller neemt met 12 fixtures, kan je dus 12 lampen individueel aansturen (of dus 12 setjes maken van lampen) Deze 12 lampen/setjes kunnen dan in iedere 16 verschillende voorgeprogrammeerde standen worden gezet?

Comment

Originally posted by Hanza View Post
            Wat betreft de dmx controller. Als ik het goed begrijp; als je zo'n dmx controller neemt met 12 fixtures, kan je dus 12 lampen individueel aansturen (of dus 12 setjes maken van lampen) Deze 12 lampen/setjes kunnen dan in iedere 16 verschillende voorgeprogrammeerde standen worden gezet?
            Nee, dat begrijp je verkeerd: iedere fixture (of lamp) heeft zijn eigen specifieke kanalen: zo kun je sommige parren instellen als 4-kanaals, of als 16-kanaals. In dat laatste geval heb je dan 16 schuifjes nodig om die fixture in te stellen.

Voorgeprogrammeerde standen zijn zogenaamde scenes, die kunnen _al_ je fixtures besturen als dat moet.

Samengevat: met kanalen verander je settings binnen een fixture (live, of bij het programmeren van scenes), met scenes bouw je een setje van 'kanaal-standen (waarden tussen 0 en 255)' die op één of meerdere fixtures betrekking hebben.

Peter

Comment

Nee, dat begrijp je verkeerd: iedere fixture (of lamp) heeft zijn eigen specifieke kanalen: zo kun je sommige parren instellen als 4-kanaals, of als 16-kanaals. In dat laatste geval heb je dan 16 schuifjes nodig om die fixture in te stellen.

Voorgeprogrammeerde standen zijn zogenaamde scenes, die kunnen _al_ je fixtures besturen als dat moet.

Samengevat: met kanalen verander je settings binnen een fixture (live, of bij het programmeren van scenes), met scenes bouw je een setje van 'kanaal-standen (waarden tussen 0 en 255)' die op één of meerdere fixtures betrekking hebben.

Peter
              Ik vrees dat ik dit niet helemaal volg. Voor mijn situatie; dus 4 parren in 1 serie, 2 parren in 1 serie, 2 parren in 1 serie en twee tunnels in 1 serie. Dan heb ik toch maar 4 fixtures? Waarin ieder van deze 4 series zijn eigen adres heeft. Ieder van deze adressen heeft dat hooguit een x aantal kanalen. Stilstaan, muziekgestuurd, voorgeprogrammeerde setting, aan/uit en dimmen.

Comment

Als je het zo stelt, dan klopt het.

Maar nog even over die kanalen: stel je hebt een RGB-par, die heeft dan minstens 3 kanalen om de rode, groene en blauwe leds te dimmen/versterken, om zodoende je lichtkleur te 'mixen'. Meestal heeft die nog een vierde 'master-kanaal', waarmee je de fixture in z'n geheel dimt. Sommige parren hebben daarnaast nog andere functies, zoals stroboscoop, muziekgestuurd vs manueel. Dat alles is te vinden in de handleiding van die betreffende par. Voor andere fixtures kan dat meer of minder kanalen zijn (denk bijvoorbeeld eens aan een moving head, die daarnaast ook nog horizontaal en verticaal kan roteren, mogelijk nog gobo's kan wisselen, etc).

Je had het over 'voorgeprogrameerd' in een eerdere reactie: dat is wanneer ik aan scenes denk: dat stel je je fixtures in op een bepaalde stand/kleur, en drukt dan op 'opslaan'. Die stand is dan altijd, via één druk op de knop, te herroepen (in jouw geval bijvoorbeeld: parren set 1 op groen, 50% gedimd, parren set 2 op paars, parren set 3 op muziekgestuurd, en de twee tunnels ook).

Comment

De ledparren hebben 4 functies; auto, spraakgestuurd, DMX512 en een master-slave. Daarnaast beschikt hij over 8 kanalen. Ik neem aan 4 voor de eerder genoemde functies en de andere 4 voor de kleuren wit, groen, blauw en rood.

Dat voorprogrammeren is wel de bedoeling. Ik moet vrij gemakkelijk zoals in jouw voorbeeld met een druk op de knop kunnen wisselen van instelling. Dus bijvoorbeeld:

parren set 1: knop 1 50% gedimd op blauw, knop 2 muziekgestuurd, knop 3 helemaal uit
                  parren set 2: knop 1 50% gedimd op blauw, knop 2 muziekgestuurd knop 3 helemaal uit
                  parren set 3: knop 1 uit (tunnels) , knop 2 muziekgestuurd, knop 3 helemaal uit
                  parren set 4: knop 4 50% gedimd op blauw, knop 2 muziekgestuurd, knop 3 helemaal uit (deze moeten los van set 1 en 2 ook stilstaan voor sfeer op de muur)

Klopt mijn eerdere verhaal dan nog met dat iedere parren set zijn eigen adres krijgt en je aan deze adressen bovenstaande functie mogelijkheden geeft?

Comment

Originally posted by Hanza View Post
                    .. Ik neem aan ...
                    Da's gevaarlijk. Handleiding! Die heb je toch nodig, want een 'kanaal' op een DMX controller is een schuifje, die een waarde vertegenwoordigt van 0 tot 255. Je zult dus in de handleiding moeten kijken welk schuifje welke functie op de fixture bedient. Anders kom je er niet.

Voor jouw gewenste instellingen heb je dan 12 scenes nodig.

Verder: je mag een set _dezelfde_ fixtures hetzelfde adres geven (je mag ook andere fixtures hetzelfde adres geven, maar dat geeft onverwachte resultaten, gewoon niet doen!), dan reageren die allemaal hetzelfde. Zo'n DMX-keten moet je je voorstellen als een radio-uitzending: iemand (de controller in dit geval) roept dat kanaal 1 iets moet doen, en iedereen die luistert op kanaal 1 doet dat dan. alle andere kanalen negeren dat bericht.

Peter

Comment

Da's gevaarlijk. Handleiding! Die heb je toch nodig, want een 'kanaal' op een DMX controller is een schuifje, die een waarde vertegenwoordigt van 0 tot 255. Je zult dus in de handleiding moeten kijken welk schuifje welke functie op de fixture bedient. Anders kom je er niet.

Voor jouw gewenste instellingen heb je dan 12 scenes nodig.

Verder: je mag een set _dezelfde_ fixtures hetzelfde adres geven (je mag ook andere fixtures hetzelfde adres geven, maar dat geeft onverwachte resultaten, gewoon niet doen!), dan reageren die allemaal hetzelfde. Zo'n DMX-keten moet je je voorstellen als een radio-uitzending: iemand (de controller in dit geval) roept dat kanaal 1 iets moet doen, en iedereen die luistert op kanaal 1 doet dat dan. alle andere kanalen negeren dat bericht.

Peter
                      "dat neem ik aan" ging over de led par zelf he. Dmx controller heb ik nog niet aangeschaft.

Oke dus wat ik wil is mogelijk als ik alle parren en tunnels aan elkaar verbindt via een dmx kabel. Het ene uiteinde wat openblijft dichtmaken en het andere uiteinde in een dmx controller. Het instellen van de controller kan ik wel hulp bij krijgen, dus dat moet wel goed komen.

Heb je nog een tip welke dmx controller ik moet kopen die dit allemaal aankan en mogelijk een kleine uitbreiding in de toekomst?

Comment

Ik had het inderdaad over de handleidingen van je fixtures.

Ikzelf heb deze controller, maar daarmee bestuur ik alleen maar mijn parren. Ik doe er eigenlijk betrekkelijk weinig mee, behalve dat dan :)

Peter

Comment

Ik had het inderdaad over de handleidingen van je fixtures.

Ikzelf heb deze controller, maar daarmee bestuur ik alleen maar mijn parren. Ik doe er eigenlijk betrekkelijk weinig mee, behalve dat dan :)

Peter
                          Het is bij ons eigenlijk ook vooral belangrijk dat we met een druk op de knop (of een paar) van sfeer verlichting naar iets meer feest kunnen gaan. Het wordt een vaste opstelling dat als het eenmaal loopt, hooguit een keer uitgebreid wordt met een extra lichteffect of rookmachine. Verder zal er niet veel mee gebeuren.

Ik zie dat die van jou meer dan 5 weken levertijd heeft. Dat gaat hem niet worden, maar ik zie dat er veel in dezelfde prijscategorie is. Welke eisen moet ik minimaal hebben voor mijn opstelling + eventueel een kleine uitbreidingsmogelijkheid (eventueel extra parren of 1 lichteffect/rookmachine)

Comment

Toen ik 'm kocht is ie de volgende dag geleverd (en maar voor 84 euro :) ).

Waar jij vooral op moet letten zijn: genoeg kanalen (192 is een mooi aantal), en genoeg scene-buttons. Hierboven beschreef je 4 * 3 situaties, maar als er situaties zijn die altijd hetzelfde zijn, dan zou je die kunnen combineren tot één scene.

Peter

Comment

Pech dat hij nu niet op voorraad is:(

Heel erg bedankt, morgen ga ik alles opmeten zodat ik de dmx kabels kan bestellen en de terminator. DMX controller koop ik dan als er iets leuks voorbijkomt:D

Comment

Working...
                              X