Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt DMX precies

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by john
    Officieel is een dmx plug echter 5 polig, maar er is nooit een definitief standaard gebruik vastgelegd voor het gebruik van pen 4 & 5. Vaak worden deze ook gebruikt voor een tweede lijn/universe, op die manier kan je 1024 kanalen door 1 kabeltje sturen.
    Weet je dit heel zeker?

Ik heb altijd geleerd dat de 4de en 5de gebruikt worden voor een terugstuur signaal vari*light bijvoorbeeld)

want hoe werkt dat met die 1024 dan? Ik ken genoeg tafels die het ondersteunen. En daarvoor gebruikt men gewoon dezelfde kabels en nergens wordt de pin4 en 5 terug gevormd naar pin2 en 3.
    DMX 1024 en/of 2048 wil alleen maaar zeggen dat je tafel meer informatie kan verwerken en kan versturen.

Aanvulling op eerste topic:

Van dmx 5 naar DMX 3:

In 4 en 5 kunnen dus vervallen als je lampen deze niet gebruiken. (Er zijn slechts enkele effecten die DMX 5 gebruiken)

Dan de veel besproken DMX stop (DMX Terminator)
    Last edited by Bax-shop - Ronald; Monday-11-06-2018, 10:21.

Comment

Ja, dat weet ik heel zeker. :D Er zijn inderdaad diverse merken die er handig gebruik van maken, maar pen 4 en 5 hebben officieel geen genormeerde functie.

Comment

sorry heb mijn topic wat aangepast, tegelijktijd met jouw post.

Zou je deze stelling kunnen onderbouwen, met een voorbeeld van een lichttafel of effect die dat dan ondersteunt?

Comment

Gewoon even googglen op dmx en de officiele normen, dan weet je het precies :wink:

Comment

Gewoon even googglen op dmx en de officiele normen, dan weet je het precies :wink:
            zoals ik had verwacht kon ik er niets over vinden.

Tafels als de pearl (avolites) hebben DMX 1024 en werken met de volgende uitgangen:

A1
            A2
            B1
            B2

Waarbij a en b verschillende kanalen zijn en 1 en 2 gewoon hetzelfde maar dan gesplitst.

edit: Kleine aanvulling.

Het zou heel goed kunnen zijn dat je gelijk hebt hoor. Het is mij echter geheel onbekend en wil altijd blijven leren. Daarnaast moet ik dit dan ook gaan vertellen aan mijn medewerkers, want dan heb ik ze verkeerd voorgelicht

Comment

Zoals je ziet in de avolites , werken zij met 1024 kanalen, en sturen dus 2 universes over 1 kabel. (2x512) Echter is dat niet genormaliseerd, maar de twee aansluitingen worden er wel vaak voor gebruikt.Het spaart op zijn minst 1 kabel naar je truss uit.
              Bij Clay-Paky (golden scan en de stage scan) gebruiken ze de 4 niet, maar op de 5 staat +25 Volt (referentiespanning).Op de nieuwe modellen is dat ook al niet meer overigens, omdat volgens de dmx standaard beide paren data paren moeten zijn die aan de EIA-485 moeten voldoen.In dit geval is de spanning tussen pen 1 en pen 5 te hoog voor de EIA-485.
              ADB wil pin 4 en 5 gaan gebruiken om vanop afstand parameters te wijzigen in de dimmer (DMX patch, dimmercurves, geheugens) en om alarmberichten terug te kunnen sturen.
              Kortom, de pennen worden voor veel doeleinden gebruikt, maar hebben nooit een officiele functie gekregen.

Comment

Zoals je ziet in de avolites , werken zij met 1024 kanalen, en sturen dus 2 universes over 1 kabel. (2x512) Echter is dat niet genormaliseerd, maar de twee aansluitingen worden er wel vaak voor gebruikt.
                Dat is niet correct ze sturen de 1024 over 2 kanalen A & B.

Wat bedoel je precies met referentie spanning? (Clay Parky)

Dat van ADB, is mij inderdaad bekend, maar dat was het plan van af het begin af aan al. Het is alleen niet rendabel, omdat je tafel zo duur wordt dat mensen net zo goed de truss laten zakken. Waarom zou je bijvoorbeeld je DMX Signaal willen aanpassen. Een beetje tafel kun je patchen en is het kanaal dus niet belangrijk.

Over 1 ding zijn wet in ieder geval eens. DMX 5 heeft geen standaard.

Daarnaast is mijn mening dat het overbodig en niet rendable is.

Maarja het is nu eenmaal standaard geworden. Ik weiger er mee te werken. Wij hebben een koffer vol omvorm pluggen.

Comment

Originally posted by J.S. Coolen
                  Dat is niet correct ze sturen de 1024 over 2 kanalen A & B.
                  Dat bedoel ik. 2 x 2 aderparen met elk 512 kanalen.

Die referentiespanning is ter calibratie van het armatuur of iets dergelijks, daar weet ik niet het fijne van.

Ik denk dat de meeste gebruikers liever de 3 polige variant gebruiken hoor, inclusief ik zelf.
                  Dat is in ieder geval een duidelijk en meest gebruikte manier van aansluiten.

Comment

sorry misschien was ik niet duidelijk.

de tafels van avolites hebben 4 uitgangen (alle 4 dmx 5) En volgends de manual (ruim 500 pagina's) worden de pin 4 en 5 niet gebruikt. Ze zijn wel aangesloten op de printplaat, maar ze hebben geen functie.

"In de toekomst kan men via een hardware & software update, simpel een functie toewijzen aan de pinnen. Op dit moment bestaan er echter nog geen plannen voor"

Comment

Dan heb ik gewoon niet goed gelezen.... :oops:

Comment

Vijf polig dmx is naar mijn weten in het leven geroepen om verwarring met drie polig microfoonkabel te voorkomen. In kleine installaties is dit niet zon probleem, maar in grotere installaties wil je niet verschillend kabelimpendanties door elkaar halen (grotere kans op storingen).

Sommige fabrikanten dachten hier goed gebruik van te maken en over de andere leidingen extra informatie door te sturen. Zoals ik heb begrepen gaf dit meer problemen/storingen dan dat het voordeel opleverde.

Wat betreft de verkoop van vijfpolige pluggen is dramatisch, iedereen kiest voor de driepolige plug en een hoop verloopjes en logisch ook.

Comment

Even een kick om het duidelijk uit te leggen:

DMX werkt prima met 3 polige kabels maar die waren toen al bezet voor bijvoorbeeld microfoon kabels, aangezien men niet wou dat deze beide kabels door elkaar raken hebben ze 5 polige kabels gemaakt, sommige microfoons krijgen fatoom voeding van het mengpaneel, je DMX apparatuur houd daar absoluut niet van, dus om ervoor te zorgen dat een DMX apparaat niet bij toeval op een mengpaneel word aangesloten is er besloten voor een 5-polige kabel te gaan. Vari*Lite en sommige andere bedrijven hebben hier slim op ingespeeld en een methode gevonden om toch gebruik te kunnen maken van de 4de en 5de pol. Uiteindelijke hebben sommige budget lichtbedrijven 3-polige apparatuur ontwikkeld en daarom hebben we nu 3 en 5 polige DMX kabels.

Comment

Hoi wij hebben een Led operator 4 v2 en 2 balken met led par-56 RGB spot.

Maar we weten niet hoe we de dmx kanaals in moeten stellen wie kan mij daar mee helpen.

Ik hoor het graag van iemand.

Met vriendelijke groeten
                            Jordy

Comment

Heb je deze lap tekst over DMX al doorgelezen?
                              Heb je de handleidingen van de apparaten al helemaal doorgelezen? Heb je de handleiding in combinatie met de apparatuur gebruikt? (Stap lezen en direct uitvoeren)

Comment

Even snel gezegd:

DMX controller:

DMX Kabel van controller (DMX out) naar ledpar1 (DMX in)

Ledpar1

DMX Kabel van ledpar1 (DMX out) naar ledpar2 (DMX in)

Ledpar2

DMX Kabel van ledpar2 (DMX out) naar ledpar3 (DMX in)

Enz, enz...

Tot aan de laatste par:

Ledpar7

DMX Kabel van ledpar7 (DMX out) naar ledpar8 (DMX in)

Ledpar 8

DMX out leeg laten, of een DMX terminator indouwen

Comment

Working...
                                X