Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handleiding voor vrijwel alle scanmasters

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Handleiding voor vrijwel alle scanmasters

Aan allen die deze controller willen aanschaffen, of net in hun bezit hebben:
    Koollight DC-1216 (192 channel DMX-controller)

Allereerst, het totaalplaatje:
    Leuk, klein, handzaam tafeltje, dat qua uiterlijk niets mankeert. Mooi zwart afgewerkt, duidelijke knoppen, op zich ook overzichtelijk. De faders die er op zitten zijn redelijk zwaar. Toen heb ik het tafeltje uit de doos gehaald. Maar op het moment dat ik hem op de tafel zette (die wél vlak was), begon hij te wiebelen. Jammer. Niet dat dit voor mij zoveel uitmaakt, de controller zit nu toch in de discobar, maar toch is dit weer een minpunt op de afwerking. Nog een probleem van dit tafeltje is dat de aansluitingen aan de achterkant van het apparaat zitten, hierdoor moest ik met mijn Lite4 en DJ Switch schuiven. Gelukkig heb ik nog wat extra ruimte in de discobar, anders had ik een probleem. Het lichttafeltje is dus ook beter in gebruik op een normale tafel dan in een rack, aangezien je toch een extra unit moet uitsparen om je XLR-/DMX-plug er in te krijgen.

Verder is de handleiding die bijgeleverd in de doos zat verre van goed. Ik ben dan ook zelf lang bezig geweest om de boel werkend te krijgen zoals ik het wou. Hierbij een (Nederlandse) handleiding die wat beter zal zijn dan het vage papierenbundeltje van Koollight.

Hoe maak ik een scène?

1. Hou de knop 'program' enkele seconden in.
    2. Het ledje op je display, 'PROG' knippert nu.
    3. Selecteer het DMX-apparaat dat je aangesloten hebt en wil laten werken door op de 'SCANNER BUTTONS' te drukken. (1 t/m 12)
    4. Selecteer de bank waar je de scène wil plaatsen, door met de twee 'BANK'-knoppen rechts naast je display te scrollen door je banken.*
    5. Zet de faders zoals je ze wilt hebben.
    6. Druk op de knop 'Midi/add'
    7. Druk hierna op de scène die je wil hebben (1 t/m 8 )
    8. Je ziet nu alle lampjes op je controller knipperen, dit betekent dat de scène is opgeslagen.
    9. Ga nu uit je 'PROG'-mode door de 'Program'-knop te drukken.

*= Bank is een soortgelijke versie als een geheugenbankje in je PC, het kan per bank 8 scènes opslaan. Je hebt 30 banken. In totaal kan je dus 240 scènes maken.

Hoe maak ik een chase?
    (Een chase is een reeks van achtereenvolgende scènes.)
    Zie 'Hoe maak ik een scène', stappen 1 t/m 8.
    Op het moment dat je denkt dat je genoeg scènes hebt, kan je een chase maken.
    (Ik ga verder bij 9)
    9. Druk op je 'Program'-toets, zoals hierboven beschreven, als je nog in je Prog-mode bent, blijf daar.
    10. Selecteer de bank waar je de scènes hebt opgeslagen die je wilt gebruiken.
    11. Selecteer nu de chase waar je de scènes in wilt zetten. (Chase 1/2/3/4/5/6)
    12. Selecteer nu de eerste scène die je wilt gebruiken door op de betreffende scèneknop te drukken (1 t/m 8 )
    13. Je ziet nu op je displayvenster bijvoorbeeld: 1210
    Dit betekent:
    1 = Je chase
    2 = Je scène
    10 = Je bank waar je scènes staan opgeslagen.

14. Druk nu op 'Midi/Add' om de scene aan je chase toe te voegen.
    15. Voor de volgende stap in je chase, herhaal in deze instructie de stappen 12, 13 en 14. Als je tevreden bent, verder met stap 16.
    16. Ga uit je 'Prog'-mode door de 'Program'-knop in te drukken.
    17. Selecteer nu de chase die je wil afspelen.
    18. Druk op 'auto' om de chase af te spelen, en gebruik je 'SPEED'-fader om de snelheid in te stellen. Als het goed is zie je nu al de scènes voorbijkomen die je in je chase hebt gezet.

De controller speelt de juiste scènes niet af.
    Dan is er waarschijnlijk dit aan de hand:
    De controller heeft kennelijk automatisch alle opgevulde scènes in de betreffende chase gezet.
    Hoe kom je hier vanaf?

1. Ga naar je 'Prog'-mode.
    2. Druk op de 'Tapsync/Display'-knop.
    3. Je ziet nu het lampje boven 'PROG' knipperen, namelijk 'Step'
    4. Selecteer de chase die je wil hebben door op de betreffende knop te drukken (Chase 1/2/3/4/5/6)
    5. Wat bij mij in ieder geval aan de hand was, was dat de controller automatisch alle opgevulde scènes in de chase had gezet.
    Hoe verwijder je deze?
    Door op de 'Auto/Del'-toets te drukken kan je een stap in je chase verwijderen. Dit betekent niet dat je scene nu verdwenen is, hij wordt nu alleen niet gebruikt in de chase.
    6. Herhaal stap 5 tot alle scènes die je niet wil uit je chase zijn.

Mijn conclusie: Leuk tafeltje voor het geld, maar niet al te gebruiksvriendelijk. Is goed te gebruiken om enkele scans of colorchangers DMX mee aan te sturen, maar daar houdt het ook mee op. Dit is vooral een tafeltje voor mensen met een lager budget die toch enkele DMX-apparaten op afstand willen bedienen.
    Last edited by Rick; Wednesday-05-05-2010, 18:47. Reason: vreemde tekens aangepast

Ziet er erg goed uit Rick. Duidelijk en zeer overzichtelijk voor iedereen die zijn eerste scanmaster of soortgelijke dmx sturing wilt aanschaffen. Op wat kleinigheden na werken deze allemaal hetzelfde.

Comment

ik wou net zeggen..
      net de sm 1612

Comment

Vrijwel elke scanmaster werkt zo. Staan hier 2 verschillende (duitse GLP sm1, en een showtec SM3) en werken beide zo. Erg handig dus.

Comment

Van een van onze klanten nog twee nederlandse handleidingen gehad van de bekende scanmaster met joystick en zonder joystick. Voornamelijk de koollight scanmaster levert een zeer slechte handleiding in het frans.

Handleiding scanmaster met joystick
          Nederlandse handleiding scanmaster zonder joystick

Comment

jammer dat de handleiding met joystick het niet doet...

Comment

Ik zie het inderdaad. Dit komt omdat ze op de oude hosting stonden. Ik zal even nakijken of ik ze nog ergens kan vinden om ze weer opnieuw online te gooien.

Comment

Okej dat zou wel hardstikke handig zijn;)
                want binnenkort de SM-1612 in huis:)

Comment

Okej dat zou wel hardstikke handig zijn;)
                  want binnenkort de SM-1612 in huis:)
                  Daar zit overigens een Nederlandse handleiding bij hoor!!

Comment

ooh gelukkig:) er werd mij eerst verteld van niet, maar niet op dit forum hoor;)

Comment

Het zou toch heel fijn zijn als de handleiding van de sm 1612 met joystick er toch op komt want ik krijg namelijk een sm 1612 waar de handleiding niet meer bij zit helaas..?
                      dus het zou heel fijn zijn;)

Comment

Als ik je blij mag maken met een digitale handleiding van de sm 1216 van JB klik dan hier.

Comment

Originally posted by bax-shop
                          Van een van onze klanten nog twee nederlandse handleidingen gehad van de bekende scanmaster met joystick en zonder joystick. Voornamelijk de koollight scanmaster levert een zeer slechte handleiding in het frans.

Handleiding scanmaster met joystick
                          Nederlandse handleiding scanmaster zonder joystick
                          kan deze url weer gefixed worden?

Is het trouwens mogelijk om een chase te maken waarbij je de snelheid al insteld? Lijkt me wel zo logisch toch.......

Comment

Ik weet dat het topic oud is, maar ik heb net de scanmaster 1 binnen gekregen.
                            Net als bij rick wiebelt hij.
                            Maar nu is het mijn vraag:

Hoe speel je precies chases af op dat apperaat?

Want ik kan gemakkerlijk chases maken, maar hoe je ze afspeelt is me een raadsel. Ik heb geprobeerd om op de chase te drukken en dan de speed fader omhoog maar hij reageert niet. Ik heb een scene met 2 banken erin, dus die moeten dan gewoon kunnen afspelen. Toen heb ik geprobeerd de auto/del knop te drukken, en dan de speed fader omhoog, dan speelt hij wel de 8 scenes af op de 2 banken, want dat volgde ik even. maar of hij nou dan de chase afspeelt of de banken, dat weet ik niet.

Alvast dank!

Comment

Ik volg jouw stappenplan niet helemaal. Heb je al geprobeerd om aan de hand van mijn stappenplan alles er opnieuw in te zetten?

Hiernaast, je hebt geen scene met 2 banken, maar een bank met 2 scenes. Dat is heel iets anders.

Comment

Working...
                              X