Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ledverlichting hoe en wat?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik heb de led parren van Protech (oem) Type: Led par 56 kort zwart.

Je word knetter gek als de led parren op snelheid of geluid gaan, al die flitsen enzvoort...
    Ik heb van die plexieglaasjes, met van die torentjes erop, geen flter, maar redelijk dik, en valt mee hoe snel het stuk gaat (kei nice).

Comment

Originally posted by Dj-scratch View Post
      Ik heb de led parren van Protech (oem) Type: Led par 56 kort zwart.

Je word knetter gek als de led parren op snelheid of geluid gaan, al die flitsen enzvoort...
      Zit er geen gevoeligheidspotmeter op?
      Ik heb van die plexieglaasjes, met van die torentjes erop, geen flter, maar redelijk dik, en valt mee hoe snel het stuk gaat (kei nice).
      Heb je ze al gebroken dan? En wat voor plexiglaasjes zijn het? Diffusion of frost filters?

Comment

Ik heb showtec led par 56 en werkt prima, zou niet graag terug gaan op gewone par.

Nadelen:
        - Iets duurder in aanschaf
        - Warm licht kan wel, maar is minder fel.
        - Zit een lichte knippering in de stand-alone functie (Zie je normaal niet, maar als je er goed naar kijkt zie je dat het licht bibbert.)

Voordelen:
        - Geen warmte ontwikkeling
        - Laag energie verbruik (15W max. per par!)
        - Geen extra kosten meer als gloeilampen en kleurenfilters
        - DMX-gestuurd
        - Vele malen creatievere lichtprogramma's.
        - Als je bijvoorbeeld blauw wilt hebben, heb je met normale par maar 1 blauwe (per 4) en nu kun je ze allemaal op blauw zetten!

En ik denk inderdaad dat Dj-Scratch de gevoeligheidsmeter achterop niet goed afgesteld heeft.

Comment

@ Rick;
          Ja, er zit een gevoeligheidspotmeter op, alleen heb ik inderdaad verkeerd afgesteld.

En ik heb de filters nog niet gebroken, maar bij m'n vriend wel na 1jaar gebruik. Een vriend heeft ze in een bouwmarkt gekocht, ik weet dus niet echt wat het is..

Comment

Link = dead:(

Comment

Werd al eerder vermeld, ik heb toen ook als reactie gegeven;
              Had Jochanan hier nog over gecontacteerd toen ik de kennisbanken aan het 'schoonmaken' was, maar hij wist niet meer wat voor artikel het was.

Comment

Om toch nog wat nuttige informatie in dit topic te bieden, hierbij een stuk informatie over LED dat van deze website af komt.

Waarvoor wordt LED verlichting gebruikt?

LED verlichting werd lang geleden vooral gebruikt om ons te laten weten of de televisie aan of uit stond. Maar de ontwikkeling gaat zo snel dat er thans vele mogelijkheden zijn met de piepkleine lampen. Het lijkt erop dat de gloeilamp zijn langste tijd gehad heeft.

Een gloeilamp moet meer gezien worden als warmtebron dan als lichtbrenger, 90% van de gebruikte energie wordt immers omgezet in warmte, een wonder van efficiëntie kun je de gloeilamp dus niet noemen. De wat meer zuinige Halogeenlampen vallen onder dezelfde categorie.

De huidige LED's zijn nog steeds niet uitontwikkeld, de verwachting is dat elke anderhalf tot twee jaar LED's twee keer zo veel licht gaan uitzenden. De eerste LED's werden in de jaren zestig geproduceerd, ze waren nog niet erg zuinig en gaven weinig licht. Ook was het nog niet mogelijk om deze in verschillende kleuren te krijgen, behalve rood en groen. Pas in de jaren negentig lukte het om andere kleuren tot stand te brengen zodat ook wit licht kon ontstaan.

LED werd en wordt vooral toegepast in bijvoorbeeld mobiele telefoons, lcd schermen en andere apparaten waar je de led zelf niet kunt waarnemen. Nu we zover zijn dat de lichtopbrengst echt interessant gaat worden, worden de toepassingen ook oneindig veel groter.

Hoe werkt een LED? LED is de afkorting van Light Emitting Diode en bestaat uit twee laagjes van halfgeleiders.
                De ene laag heeft een tekort aan elektronen en de andere laag een overschot. Als er stroom op de LED wordt gezet, dan vallen elektronen van de ene laag in de gaten van de andere laag. De elektronen hebben teveel energie om in het gat te passen. Het teveel aan energie wordt uitgezonden in de vorm van licht.

Een gloeilamp brandt gemiddeld 750 uur, de levensduur van een LED kan oplopen tot 100.000 uur. En dat is niet het enige voordeel, omdat LED zo efficiënt werkt zit het voordeel dan ook vooral in het extreem lage stroomverbruik.

Feit is dat de aanschafprijs van LED verlichting op dit moment nog behoorlijk hoger ligt dan een normale gloeilamp, maar door het extreem lage stroomverbruik en de lange levensduur verdient de aanschaf zich wel terug.

Kleuren LEDOmdat LED's in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn, komen er steeds meer varianten beschikbaar. Het is mogelijk om elektronisch de kleuren van een LED te veranderen of gewoon in een lamp verschillende kleuren LED's te plaatsen die afzonderlijk aangestuurd kunnen worden, hierdoor ontstaat een dynamische verlichting.

Tot voor kort was een witte LED uitsluitend verkrijgbaar in 'cool white' uitvoering, dit 'koude' licht zorgde voor een wat minder sfeervolle atmosfeer dan het gele licht van een gloeilamp, hoewel in een aantal gevallen dit koele lichteffect juist goed te combineren is met stromend water.
                Steeds meer worden LED's nu ook in warm white uitvoering geproduceerd die het gele, meer sfeervolle, licht benaderen.

Comment

Working...
                X