Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk echte led fresnells?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eindelijk echte led fresnells?

Als we ARRI mogen geloven hebben we binnenkort de eerste echte led fresnells die niet achterblijven t.o.v. van de 'normale' spots. ARRI heeft deze in september op de IBC beurs in Amsterdam gepresenteerd. Ze zijn 8 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze spotjes.

Deze fresnells (ARRI L-serie) zullen rond de 1500 euro gaan kosten en zijn rond april 2011 leverbaar.

MEER INFORMATIE

Bovenstaande afbeelding over 50 fresnells over een periode 5 jaar.

Maar hebben ze ook de aanschafwaarde hiervan meegenomen? En ook interessant, hoe is de kleurtemperatuur t.o.v. normale fresnels?

Comment

In de eerste instantie dacht ik ook dat de plaatjes incl. aanschafwaarde waren, maar na nog een keer goed gekeken te hebben blijkt dit toch niet zo te zijn (aanschafwaarde 50 stuks zal zo'n €75.000 kosten..)

Er is volgensmij nog geen plaatje beschikbaar waarin de vergelijking tussen een normale fresnell en de ledversie qua kleurverschillen te zien zijn.

Er is wel een filmpje waarin je een beetje een indruk kunt krijgen, maar deze staat niet op youtube (ik kon hem althans niet vinden).

Ik heb dit gelezen (en dit filmpje gezien) op een site van een groothandel, maar aangezien deze ook een webshop hebben ben ik bang dat ik de link hier niet mag posten..

Comment

Helemaal gericht op zeer professioneel gebruik, denk dat zelfs voor de grotere jongens op het forum deze spots nog niet interessant zijn. Freesnels met lampje werken immers perfect en werken al jaar en dag met stroom tekorten.

Ik zie nou nog niet massaal de entertainment wereld hierop kwijlen. Of de armatuur moet 50,- euro kosten ;)

Comment

Verder is het stroomverbruik ook erg variabel, afhankelijk van je toepassing. Het break-even point is dus variabel in te stellen en zal per toepassing variėren.

Comment

Originally posted by Citybeatz View Post
            Helemaal gericht op zeer professioneel gebruik, denk dat zelfs voor de grotere jongens op het forum deze spots nog niet interessant zijn. Freesnels met lampje werken immers perfect en werken al jaar en dag met stroom tekorten.

Ik zie nou nog niet massaal de entertainment wereld hierop kwijlen. Of de armatuur moet 50,- euro kosten ;)
            Toch denk ik dat je hier een beetje mis zit.
            Laten we niet vergeten dat een halogeen-versie pc/fresnell van >1KW
            van een merk als ADB/Selecon of Arri ook best veel geld kost.

Daarbij is het punt koeling in de theaterbranche wel erg belangrijk.
            Sommige armaturen mogen nu niet op een bepaalde plek hangen i.v.m. brandgevaar, goed gekoelde LED armaturen bieden hier veel mogelijkheden.

Daarbij komt de aanschaf van dimmers ook om de hoek kijken.
            Een beetje dimmerrack kost al snel €10.000.-
            Die kun je met deze spotjes ook bezuinigen.....
            Zelf ben ik benieuwd naar de kleurcorrecties m.b.t. filtering van deze spots.
            Ik verwacht niet dat deze LED fresnell op basis van RGB techniek werkt..
            Dus kom je waarschijnlijk uit op een andere kleurtemperatuur waardoor fabrikanten als LEE en Rosco weer druk aan de slag gezet zullen moeten worden...

Comment

Working...
            X