Announcement

Collapse
No announcement yet.

Review Showtec Compacte Power Lichtset

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Review Showtec Compacte Power Lichtset

Showtec Compact Power Lichtset
    Toen ik hem uit de doos haalde, dacht ik, is dit alles? Of komt er nog een pakketje? Want dit was inderdaad erg compact.

Ik heb onmiddellijk alles uitgepakt en opgezet, binnen 3 (!) minuten. Je kunt hem met 1 persoon opbouwen, de set is erg licht dus je hoeft ook je T-Bar niet in een flightcase met wieltjes te vervoeren. Dankzij de ingebouwde programma’s hoefde ik niet uit te vogelen hoe DMX werkt op deze set.

Toen ik hem openmaakte was ik verbaasd over de bouw van deze set, het is een stevige set die je niet zo snel kapot krijgt.

Nadat ik hem had opgezet, verbaasde me meteen de hoeveelheid lichtopbrengst, en ben toen meteen bij een vriend een T-Bar met par 56 (300 watt) gaan halen. En de compact lichtset won, iets wat ik dus niet had verwacht. Ik denk dat hij met een par 64 net wint, en met een par 64 met 500 watt net gelijk staat of net verliest, maar dat vind ik toch een behoorlijke lichtopbrengst voor een paar ledjes.

Wat mij ook meteen opviel, was de kleur geel, het was echt geel, en niet groenachtig zoals bij die goedkope ledparren. Vergelijking met Showtec Led par 56 & Showtec Compact Power:

Dat komt omdat in elke lamp 7 RGB Ledjes zitten, waardoor de menging in het lampje zelf gebeurd, en de kleur er goed uitkomt. Als je recht voor een ledje staat zie je het ledje zitten met daaromheen een 'honigraat' lens:

Een lamp met 7 power ledjes heeft de output van een 250watt halogeen lamp, maar is minstens 10x zo zuinig.

Deze powerleds zijn 3 watt, terwijl de ledjes in normale ledparren maar 0.2 watt zijn. De lamp zelf in het geheel heeft aan de schuine randen een stootrand zitten, waardoor je niet zo snel krassen en deukjes in de lamp krijgt.

Wat jammer is is dat de verbinding naar de losse lampen via een 4polige kabel gaat, daardoor kun je de lampen niet los halen van de T-Balk en ergens los neerzetten tenzij je een verleng kabel daarvan koopt.

De T-Bar heeft aan de onderkant 4 gaten waar schroeven in kunnen, en aan de bovenkant 4 gaten waar schroeven in kunnen. De set word geleverd met 8 schroeven, dus je kunt de set aan 4 G-haken ophangen!

Als je gaat kijken op de T-Bar zie je dat:
    - Deze set een stroomingang heeft (logisch)
    - Een LCD schermpje met 4 knopjes waar je programma’s mee kunt instellen heeft
    - Een jackplug ingang heeft, voor de voetcontroller
    - Een DMX in en out heeft (3 pin).

Bij het LCD schermpje zitten 4 knopjes: Mode, Setup, Up, Down. Als je op Mode klikt kun je kiezen wat je wilt, DMX, ingebouwde programma’s, automatisch, of 1 kleur. Door op Setup te klikken kun je dingetjes aanpassen, bijvoorbeeld: DMX address, snelheid programma, kleur enz. Met Up & Down kun je kiezen.
    Met de voetcontroller kun je kun je de volgende 4 dingen bedienen:
    - Autorun, laat verschillende kleuren achterelkaar faden
    - Sound active, laat de set reageren op muziek
    - Freeze, laat de lichten stilstaan
    - Blackout, zet de set ‘uit’’

Het aantal DMX kanalen & startadress kun je instellen via het LCD schermpje, het voordeel is dat je geen dipswitches hebt. Je kunt kiezen uit 2, 3, 4, 7, 8, 14, of 15 kanalen. Met 15 kanalen kun je elke lamp apart aansturen en heb je nog 3 extra kanalen:
    - Kanaal 1: Kiezen uit voorgeprogrammeerde shows
    - Kanaal 2: Helderheid, zet deze op hoger dan 1 als je wilt dat je ledjes branden
    - Kanaal 3: Stroboscoop

Elke lamp kun je apart aansturen met de kleuren rood, groen & blauw.

De set word geleverd in 1 hoes & 1 tas. De tas is voor de T-Balk, en de hoes is voor het statief. Als de tas openrits in het midden krijg je een ruimte waar je de T-balk in kunt duwen. Bovenop deze tas zit nog een vak waar je het voetpaneel in kunt duwen met een paar kleine extraatjes. De tas is stevig en de ritsen zijn van goede kwaliteit. Ook bij de hoes zijn de ritsen stevig.

Kortom, wil je je basisverlichting gaan vervangen of heb je er nog geen, dan zal ik deze set zeker overwegen als je geen hete parren 56/64 wilt. Het stroomverbruik is maximaal 90 watt, dus zowiezo als minder verbruik als 1x par 56 met 300 watt lamp. De prijs-kwaliteit verhouding is erg goed.

YouTube Filmpje
Working...
X