Announcement

Collapse
No announcement yet.

Review: Showtec Phantom 250 vergeleken met Martin Mac 250 Krypton

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Review: Showtec Phantom 250 vergeleken met Martin Mac 250 Krypton

Bij ons onderzoek naar de aanschaf van een goeie duurzame, maar ook betaalbare movinghead kwamen we uit op bovenstaande 2 movingheads.

De Martin Mac 250 Krypton is een stuk duurder dan de Showtec Phantom 250, maar hoe komt dit eigenlijk? Is het alleen de naam (Showtec vs Martin) of zijn er wel degelijk grote verschillen tussen de twee movingheads?

Bouwkwaliteit: Even buiten het feit of de een langer mee gaat dan de ander. Een verschil van meer dan een factor 2 (Phantom 250: € 799 VS Mac 250 Krypton: € 1899) betekend dat je de Phantom 250 in elk geval 2x kan kopen waardoor als die stuk gaat je nog een ander hebt + € 301 in je broekzak en dat per movinghead(tel uit je winst).

De review is volledig uitgewerkt in ons blog bericht online, ik kan dit niet volledig kopiëren, dan ziet het er niet meer goed uit (Tabellen en opmaak kopieert niet goed mee).

De conclusie is in elk geval dat de Phantom 250 veel meer waar voor je geld is dan de Mac 250.

Wil je hem volledig bekijken, doe dit dan hier: http://www.luxonos.nl/blog/phantom-250-spot-movinghead

Ik zou graag van andere horen wat hun ervaringen zijn met deze 2 producten en of dit een beetje aansluit met ons verhaal of juist volledig anders is.

Mooie review! Zelf vind ik ook de versiersels in de MAC gobo's eigenlijke het mooie wegnemen...

Comment

hangt wel van je toepassing af, ik ben geen martin fan, maar de redenering van je kan er 2 kopen klopt ook niet helemaal, een spot die het einde van de show niet haalt is vervelend (vooral als hij in het begin toen je er iets aan kon doen wel nog werkte).
      Kun je er mee leven dat je 1 kop verliest, dan ben je beter af met de showtec, vind je dat vervelend en wil de dat risico minimaliseren, dan koop je de martin.

Voor de rest wel een goede review. Zeker interessant om te lezen
      Last edited by pjadskop; Sunday-29-01-2012, 23:46.

Comment

Eigenlijk mist er wel het een en ander aan deze revieuw, zoals op een ander forum vermeld. Vanwaar de keuze om niet de buitenkant te beschrijven? De macjes zijn daarin toch echt wat sterkerder dan de Phantoms. En qua leeftijd kan je langer met de Macjes werken dan de Phantoms.

Ook is het voordeel van de Martin macs, ze hebben allemaal de zelfde software. De Phantoms hebben ze 2 of 3 verschillende softwares lopen, dus wie weet heb je 2 verschillende waardoor ze allebei wat anders doen.

Comment

Wat ook nog iets is wat niet me genomen is.

Een mac kun je ook meer voor vragen.
          Een mac levert 2de hands meer op.

Daarnaast is een mac toch wel wat bedrijfs zekerder. Kunt ze makkelijker bij huren. Dus ook makkelijker verhuren.

Daarom denk ik dat wanneer je een drive in hebt of eigenlijk altijd met eigen spullen werkt een showtec prima is. Maar als je echt in het huur en verhuur wereldje komt hoef je niet aan te komen met je phantom. Hier zal een stuk minder vraag naar zijn. Daarnaast is een showtec 2de hands natuurlijk een heel stuk minder waard dan en 2de hands mac.

Ik ben geen fan van een mac. Meer van een robe. Maar hier gaat eigenlijk het zelfde verhaal op.

Dus ik ben ook erg benieuwd wat deze machine ( phantom ) gaat doen op de langere termijn. Voor zover ik weet heeft een collega bedrijf ze na een 3 a 4 jaar compleet af kunnen schrijven. ( toto dus )

Comment

Ik heb zelf meer ervaring met Mac en Robe headjes. En ik weet van een bedrijf die 7km van me vandaan zit, dat die maar 2 jaar heeft gewerkt met Phantoms en daarna toch echt is overgegaan naar de Martin mac 250. Ze liepen of enorm vast of er wat weer een of ander probleem.

Verhuurbedrijven zullen sneller voor mac gaan (zoals ronnie al aangeeft), vanplaats phantoms. Maar voor gewoon hobby drive ins, is de phantom in de meeste gevallen toch net wat voordeliger.

Comment

Interessante reacties op mijn bericht, bedankt voor de respons in elk geval!

Ik ben denk ik niet duidelijk geweest met de aankondiging, maar deze vergelijking is bedoelt bij het disco/drive-in werk. Dus niet bij de grote evenementen waar kwaliteit zeer belangrijk is en kleine oneffenheden een veel groter effect hebben.

De volgende punten moeten extra aandacht krijgen:
              • Bouwkwaliteit: behuizing en gebruikte componenten
              • Restwaarden
              • Kwaliteit van de optiek(output)
              • Bruikbaarheid van de gobo's(zijn overigens te vervangen)
              • Dimmercurve

De volgende punten kunnen bij de minkant van de phantom 250:
              • Bijhuren gaat niet
              • Versie verschillen bij latere aankoop
              • Onderhoud: Tijdsduur en Gemak
              • Bewegingen minder soepel bij trage bewegingen
              • Minder snelle kleur/gobo wisseling
              • Cyberdance vroeg zich nog af of de gobo's en kleuren te vervangen waren. Dit is mogelijk voor de gobo's, maar niet voor de kleuren.

De meeste punten zullen een kwestie van tijd zijn om goed te beoordelen, maar de restwaarden kun je nu al wel iets over zeggen. Als je even rondkijkt op marktplaats vind je dat de Phantom 250 vanaf 50% restwaarden te koop is en een Krypton 250 vanaf 60%. Ik weet niet in hoeverre dit representatief is, maar met deze verschillen zijn ze in elk geval wel te koop.

De meeste punten gaan over duurzaamheid van de movinghead(Onderhoud, Bouwkwaliteit, Restwaarden) en een aantal over de functie van de movinghead(Output optiek, Gobo bruikbaarheid, Dimmercurve). Deze laatste groep zal dus mogelijk (want het zijn hypotheses) een verschil maken voor de klant/gast op een feest of andere gelegenheid.

Comment

Als het om dj werk drive in gaat.

Koop een winner! ( of tegenwoordig victory )

Snel
                Veel licht
                Kost geen drol
                Oer degelijk

De winner is er al weet ik hoeveel jaar en zijn eigenlijk altijd het zelfde gebleven.

Voor een drive-in show is in de meeste gevallen een scanner meer dan afdoende.

Draaiende gobo's en prisma's zijn leuk maar in 99 van de 100 gevallen interreseert de bezoeker het niet gek veel. Wouw het wappert is dan al heel veel wat je aan reactie kunt krijgen.

Ga je voor de exclusive en dure feestjes dan heb ik geen zin om met het woord showtec aan te komen. Dan mag er ook gerust wat meer betaald worden dat het ook echt 100% is.

Ik zie de movinghead meer voor de bandjes die hun eigen spullen willen hebben. Niet veel geld wel net wat extra bieden. Hier zou een phantom prima in passen. Niet duur doen het prima en je draait dan toch altijd je eigen show of maakt gebruik van de aanwezige spullen. ( wat vaak het geval is bij grotere partijen )

Comment

even offtopic, mooie site!!

Comment

Topic was echter niet meer actief sinds februari, da's toch al een aardig poosje terug.

Comment

Working...
                    X