Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elation DMX Operator pro product review

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Elation DMX Operator pro product review

Review Elation DMX Operator Pro

Al een dik half jaar ben ik in het bezit van een Elation DMX operator Pro, een leuke lichttafel voor elke beginner en zelfs gevorderde lichtfanaat. De tafel is verdeeld in 2 delen, namelijk een kant voor intelligent en een kant voor conventioneel. Beiden kanten beschikken over scenes en chases, intelligent heeft 8 scenes en 8 chases en conventioneel van beiden 6.

Voordat ik verder inhoudelijk inga op alle functies van de tafel wil ik eerst even mijn persoonlijke mening kwijt over de tafel. Ik gebruik hem voor 2 opzichten, ten eerste in mijn thuisomgeving waar er enkel 2 ledparren en een scanner op zitten. En op school, waar er een flink stel parren, 4 scanners en wat overig licht op zitten. In beiden opzichten heeft deze tafel voldoende in huis! Tel het design mee van de tafel en de onder beschrevene faciliteiten dan kom je zeker uit op een dikke 9.

Intelligent

Scene
    In een scene kun je de belichting een vaste stilstaande stand geven. Makkelijk als je bijvoorbeeld 3 kleuren parren hebt hangen, en je hebt bij een voorstelling telkens 3 andere kleuren nodig. Dan kan je dus je standen als een scene programmeren. Het voordeel is dat boven de scene knoppen een lampje zit, die aangaat als je de scene hebt aanstaan. Zo weet je precies wat er draait, ook in het donker..

Chase
    Om wat leven in je lichtshow te brengen wil je natuurlijk ook wat bewegingen meeprogrammeren in je voorstelling. Dat kan je programmeren met de Chase functie. Je hebt per Chase (8) de mogelijkheid om 99 stappen te programmeren. Dat houdt in 99 keer een scene die dan achter elkaar wordt afgespeeld. Deze chases kun je besturen met speed en fade .
    Fixtures
    Je beschikt over 8 Fixtures, daaronder heb je acht faders (kanalen), en met 1 druk op een knop wissel je om naar de channel bank waardoor de 8 faders weer door tellen naar 16. Zo heb je dus 16 kanalen per fixure, waardoor het dus ook mogelijk wordt om professioneel licht aan te sturen.
    Dit zijn de 3 rijen van boven naar beneden, te zien op deze FOTO. Daarnaast bevinden zich nog een aantal knoppen om het gebruik van intelligent licht te bevorderen:

Page
    De knop die je aanvinkt als je met up/down door de pages (banken) wilt bladeren om andere scenes te selecteren. Je hebt 12 pages hiervoor.

Tap sync
    Het aangeven van de snelheid door te tappen op deze toets.

Group
    Verschillende fixtures selecteren zodat wat je met de faders doet bij die meerdere fixtures gelijk gebeurt.

Black out
    Alles wat intelligent is gaat uit met 1 druk op de knop.

Audio
    De tafel laten meegaan op de muziek.

Conventioneel

Scene
    Ook hier eigenlijk hetzelfde als bij intelligent, weliswaar heb je hier maar 6 scenes in plaats van 8. Maar ook hier zitten lampjes boven de buttons. Bij het scene gebeuren hoort nog de knop “auto”, als je deze aanzet kun je de 8 huidige scenes automatiseren zonder een Chase.

Chase
    Deze Chase werkt een stuk gebruiksvriendelijker, je hoeft namelijk geen rekening te houden met fade time. Je hebt hier enkel speed als met een Chase werkt, je Chase programmeer je dan ook erg snel door gewoon de standen aan te geven met je 8 faders en daarna op record te klikken. Ook dit kan hier weer 99 keer per Chase..

We werken niet met fixtures, dus dat houdt in dat elation een hele rij vol buttons over had om te vullen. En dat hebben ze dan ook op een juiste manier gedaan. Hieronder alle functies:

Page
    De knop die je aanvinkt als je met up/down door de pages (banken) wilt bladeren om andere scenes te selecteren. Je hebt 12 pages hiervoor

Step
    Met druk op de knop naar de volgende scene als je auto of Chase gebruikt.

Tap Snyc
    Hetzelfde als bij intelligent namelijk het aangeven van de snelheid door te tappen op deze toets.

Stand by
    Hetzelfde idee als black out bij intelligent, in 1 druk valt alles qua conventioneel licht uit. Het makkelijke is wel, dat je onder de stand by/blackout wel chases e.d kunt uit/aanzetten. Waardoor je dus onder een black out alvast kan klaar zetten wat je na de blackout nodig hebt. Haal je hem van black out/stand by af, dan schiet hij in die stand..

Fade + speed
    Hiermee activeer je de fade aan de linkerzijde van het paneel, zo kun je dus eventueel een Chase maken met fade time. Maar dat hoeft niet..

Full on
    Alles gaat op 100% aan gedurende dat je de knop ingedrukt houdt.

Audio
    Audio bestaat uit 2 delen, het laat de muziek mee lopen op de muziek. Dit kun je aanzetten door op audio te klikken. Later kun je hem met de audio fader op snelheid aanpassen.

Het midden van de tafel
    De 2 delen bovenstaand genoemd worden gesplist door een middenstuk in de tafel, ook deze beschikt een aantal functies. Laten we ook die bekijken:

Joystick
    Jawel, de misschien wel meest toffe functie van deze tafel is de joystick. Erg makkelijk bij het programmeren van bewegend licht, werkt een stuk makkelijker dan de 2 faders die pan/tilt aangeven. Naast de stick zit het knopje “fine” deze kun je gebruiken op het moment dat je een professionelere scanner/head beschikt om dan preciezer te kunnen lichten.

Channel bank
    Bovenstaand al aangegeven, verwisselt de intelligente faders van 0/8 naar 9/16.

Richtingsbuttons
    Vier knopjes rondom de joystick die eigenlijk hetzelfde doen als de joystick, naar rechts zal ook de fixture naar rechts laten bewegen.

Up/down
    Blader hiermee door het menu, en door de pages.

Recordcenter
    Opent het recordcenter waar je de programma’s kunt samenstellen.

Setup
    Opent de setup waar je de tafel kunt instellen, hier kan je bijvoorbeeld een extern geheugen instellen en de joystick instellen.

Del
    Ander woord voor delete, hiermee verwijder je steppen/chases e.d.

Fog machine.
    Hierop kun je elke American DJ rookmachine aansluiten die dan ook vanuit de lichttafel kan bedienen, erg makkelijk voor drive-in shows!

Conclusie
    Mijn conclusie trekken is niet zo heel moeilijk, voor het geld wat je voor deze tafel betaalt heb je echt een hele mooie tafel. Met de verdeling van intelligent en conventioneel is hij voor zowel drive in als toneel goed in te zetten. Ook is echt, en dat meen ik de lampjes een pluspunt. Voor elke goede functie zit een lampje, zo zie je precies wat er aan staat. Evenals met de rookmachine, die heeft bijvoorbeeld 2 lampjes. Zo kleurt het lampje groen als je hem kunt gebruiken, en rood als hij nog aan het opwarmen is.

De tafel is een mooi geheel, mooier als de kopie van showtec. De kleur, namelijk zwart en de faders/knoppen komen veel mooier uit op deze tafel als die van showtec die precies hetzelfde heeft. Ben je dus van plan om een showtec model te kopen, dan zijn de technische specs hierboven precies hetzelfde.

Een mooie, fijne, maar zeker kwalitatieve tafel. Zeker een 9 waard!

Om het allemaal (nog) makkelijker te maken:
    Hoe adresseer ik mijn LED-parren set? (DMX)
    Het toewijzen van pan/tilt aan een joystick
    DMX, hoe werkt dat precies?
    Last edited by Fiegel5; Tuesday-29-06-2010, 18:43. Reason: Het grote rookmachiene lampjes verhaal verandert :)

Kijk, dat is nog eens een goed uitgewerkte review! Plaatjes erbij, uitleg erbij, knop voor knop... Nette review, heb er veel van geleerd (onder andere zoiets basis als het verschil tussen scenes en chases, *schaam, schaam*)

Comment

Originally posted by Fiegel5 View Post
      Evenals met de rookmachine, die heeft bijvoorbeeld 3 lampjes. Zo kleurt het lampje groen als je hem kunt gebruiken, en rood als hij nog aan het opwarmen is.
      Eh, dat zijn er volgensmij 2

Ben je dus van plan om een showtec model te kopen, dan zijn de technische specs hierboven precies hetzelfde.
      Ik kan het mis hebben, maar volgensmij kun je op de showtec variant op het intelligente gedeelte maar 1 chase tegelijk afspelen, terwijl er dat hier meer zijn.

Voor de rest: Nette review!

Originally posted by LaRoche View Post
      Nette review, heb er veel van geleerd (onder andere zoiets basis als het verschil tussen scenes en chases, *schaam, schaam*)
      Ik ga er maar van uit dat je niet bedoelt wat er staat ??
      Last edited by rick1993; Tuesday-29-06-2010, 18:16.

Comment

Showtec model kan ook meerdere chases tegelijkertijd afspelen

Comment

Originally posted by rick1993 View Post
          Ik ga er maar van uit dat je niet bedoelt wat er staat ??
          Ik bedoel precies wat er staat, ik heb nooit het verschil geweten tussen scenes en chases. Ik heb altijd geweten dat alleen chases voor mij interessant waren, maar niet wat het verschil was. Daarom ook, dat is op zich best beschamend;)

Comment

Originally posted by LaRoche View Post
            Ik bedoel precies wat er staat, ik heb nooit het verschil geweten tussen scenes en chases. Ik heb altijd geweten dat alleen chases voor mij interessant waren, maar niet wat het verschil was. Daarom ook, dat is op zich best beschamend;)
            Daarom krijg ik jou altijd als ik dingen voor geluid zoek? (A)

Nette review. Alles goed uitgelegd!

Comment

Goede review! Is voor mij ook weer wat wijzer. Als ik er weer eens mee moet werken!

Comment

Originally posted by Dj-scratch View Post
                Daarom krijg ik jou altijd als ik dingen voor geluid zoek? (A)

Nette review. Alles goed uitgelegd!
                Waarschijnlijk wel als je op zaterdag belt ;) En als je op zaterdag dingen begint te vragen over sample rates, latency, MIDI en dergelijke kom je al snel bij mij terecht :)

Om maar even ontopic te blijven, nette review, maar dat is al eerder gezegd.

Comment

Niet meerdere chases tegelijk afspelen? Volgendsmij heb je dat fout. ik heb precies de zelfde tafel, en volgendsmij heb ik het toch meegemaakt. Ik zal even proberen voor je.

Comment

Het is inperciepe mogelijk om 8 intelligente en 1 conventionele chase tegelijk af te spelen. Maar geen meerdere conventionele.

Comment

Inderdaad maar 1 tegelijk, excuses

Comment

Toch nog terug komend over het zogenaamde "feit" dat deze sturing geen meerdere chases zou kunnen afspelen.
                        Toch was ik gisteren met mijn tafel aan het rommelen, en toch is het gelukt dat ik meerdere programmas tegelijk kon afspelen. Hoe: Geen idee, ik zal kijken of ik dat nog kan achterhalen hoe ik daar nou in ben gekomen.

Comment

Hoe bedoel je?

Je kunt aan de conventionele zijde 1 chase afspelen, en aan de andere 1 tm 8 chases. Zo kun je dus 9 chases draaien :) .

Comment

eerder in het topic werd aangegeven dat je maar 1 chase aan conventioneel, en aan de intelligente kant 1 chase kan;) dus 2 chases totaal.

Comment

??

Originally posted by dj-drace View Post
                              Toch was ik gisteren met mijn tafel aan het rommelen, en toch is het gelukt dat ik meerdere programmas tegelijk kon afspelen. Hoe: Geen idee, ik zal kijken of ik dat nog kan achterhalen hoe ik daar nou in ben gekomen.
                              Originally posted by Fiegel5 View Post
                              Je kunt aan de conventionele zijde 1 chase afspelen, en aan de andere 1 tm 8 chases. Zo kun je dus 9 chases draaien :) .
                              Originally posted by dj-drace View Post
                              eerder in het topic werd aangegeven dat je maar 1 chase aan conventioneel, en aan de intelligente kant 1 chase kan;) dus 2 chases totaal.
                              Waar heb jij gelezen dat je maar 1 chase tegelijk kan afspelen met deze tafel? Je beweert zelf ook dat je het zelf kunt maar daarna weer niet...
                              Last edited by rick1993; Thursday-15-07-2010, 12:30.

Comment

Working...
                              X