Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sturing gezocht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja, met een scanmaster of scenesetter zou je in principe wel wat licht kunnen aansturen. Maar naarmate je meer licht gaat aansluiten (zeker omdat een groot deel van je materiaal al DMX heeft), is het wellicht wenselijk om programma's per lichteffect of per groep (parren, movingheads) aan en uit te kunnen zetten.

Met een tafeltje als een scenesetter of scanmaster kom je in principe alleen een eindje. Probleem is wel dat je
    1. bij een scenesetter maar 24 kanalen hebt meestal (met alleen een set redelijk uitgebreide LED-parren zit je daar al aan)
    2. bij een scanmaster maar 6 programma's zelf kunt maken (dus je creativiteit en afwisseling is behoorlijk laag).

En zeker als je over licht beschikt dat redelijk veel functies heeft, kun je daar hele leuke dingen mee doen. Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn om zelf te kiezen van "ik wil de movingheads, LED-parren en quad phase aan hebben. En ze moeten allemaal geel + rood afwisselen".

Dan creëer je niet alleen rust, maar ook overlapping in je licht. :) Immers, op het moment dat je een boel kleuren door elkaar gebruikt, wordt het al gauw heel erg druk.
    Qua bediening is dat redelijk snel te realiseren, alleen met programmeren moet je even goed aangeven in de software wat je wilt hebben. Gelukkig is software als Sunlite vrij snel te bedienen en in te stellen. En als je het eenmaal ingesteld hebt loopt het als een trein en kun je met vrij weinig knoppen toch een erg nette show neerzetten, met verlichting die op elkaar afgestemd is.

Comment

Originally posted by Mol View Post
      ik ga ook geen shows maken, meest zal ik trouwfeesten verzorgen dus veel licht heb ik niet nodig.
      Hier ga je dus heel heel groot de fout in.

maar voor het licht wat ik gebruik is dit al redelijk duur,
      Ik zou ook niet die set kopen. Zo'n duur midi paneel is helemaal niet nodig.

Ik zou gewoon Sunlite kopen en eventueel apart een klein midipaneeltje. Zoals de icon Icontrol die hier al is gezegt.

Comment

Ik zou ook niet die set kopen. Zo'n duur midi paneel is helemaal niet nodig.
        Dat is natuurlijk de eigen keuze. ;)

Maar dan raad ik je toch nog steeds aan om de controller eens aan de tand te voelen in de showroom, want zo'n Midicon is toch een ideaal ding voor DMX-software. Mocht je dan toch nog zoiets hebben van "Nou dat is toch niet helemaal mijn ding", dan ben je in ieder geval een ervaring rijker.

Comment

Ook weer volledig met Rick eens.
          Ik heb zelf geen ervaring met de midicon maar als ik de indeling zie lijkt het mij een heel erg fijne controller. Met bijvoorbeeld die draaiknoppen kun je snelheid, grootte e.d. instellen. Dit werkt dan op dezelfde manier als de zero88 Leap Frog waar ik het licht op mag bedienen:D. En ik kan zeggen dat dat erg fijn werkt.

Joeri

Comment

De software kost zo te zien ook al meer dan 500 euro.
            Een mini laptop heb ik nog wel liggen maar er staat niets meer op van software of progjes dus dat zou ideaal zijn, ik kijk later mijn budget nog even na want er staat nu al heel wat op mijn lijstje en ik heb ook geen ezeltje dat geld sc***t. daarbij zal ik jaarlijks ook niet veel uitpakken met de drive-in omdat ik 2 week-ends per maand moet werken dus dan kan ik niet op feesten staan draaien.

Mijn lijstje tot nu toe:

Een nieuwe aanhanger van 3mx1.50x1.50 (2700 euro)
            De aanhangwagen die ik eerder had gekocht blijkt niet groot genoeg te zijn.

Speakerset van DB technologie (bijna zeker dat het DB zal zijn) (iets meer dan 3000 euro)

Table tops (ongeveer 1500 euro)

Windup statieven en 7 meter truss (prijs nog onbekend)

DMX sturing (prijs nog onbekend)

Comment

Je bent in ieder geval goed bezig met investeren, ondanks dat je er niet wekelijks mee op pad gaat. Dat is verder wel mooi, omdat je dan in de loop der tijd een kwalitatief systeem hebt staan dat in prima staat blijft en een hoge restwaarde heeft.

Maar bedenk ook, misschien slaat het aan en ga je iets meer op pad. :) Hiernaast is het ook zo, je hebt nu een behoorlijk aardige set opgebouwd die je nog steeds aan het uitbreiden bent. Persoonlijk ben ik van mening dat dan ook de aansturing van je licht goed in orde moet zijn, zeker als er mogelijkheden op de markt zijn om er eenvoudig mee te kunnen werken. Wat dat betreft is Sunlite een erg gebruiksvriendelijke software en als het eenmaal ingesteld is heb je er bijna geen omkijken meer naar. (Tenzij je besluit meer licht aan te schaffen, dat gebeurt mij ook wel eens per ongeluk :mrgreen:) Maar dan implementeer je het nieuwe licht in je bestaande set-up zonder daar moeilijk voor te hoeven doen. ;)

Plus, wat we nu ook in de showroom hebben, is een live-modus met daarbij de mogelijkheid om alleen met drukknoppen te werken. Dus je hebt bijvoorbeeld knoppen voor kleuren (Alles rood, alles blauw, rood/wit afwisseling), je hebt knoppen om bepaalde effecten te activeren (movingheads beweging 1, movingheads beweging 2) en je hebt knoppen om andere effectjes toe te voegen, zoals bijvoorbeeld shutterchases. Je kunt het in principe zo gek maken als je zelf wilt. Test het sowieso eens uit in de showroom, als je het niets vindt kan er altijd iets als een normale lichtsturing voorgesteld worden.

Comment

Maar bedenk ook, misschien slaat het aan en ga je iets meer op pad
                Aanslaan zal geen probleem zijn, ik was jaren actief als dj/drive-in en met succes.
                Maar nu ontbreekt de tijd om vaak feesten te gaan verzorgen.

Ik zal even over de sturing nadenken want ook dit is een belangrijk punt, als je het goed wil doen, en half werk doe ik niet daar bereik je niets mee.

Comment

Ik zie redelijk wat dingen op je lijstje staan. Is het misschien gewoon handig om bijv. de aanhanger op MP te kopen? Scheelt toch al gauw zo'n 1000 / 700 euro. En dan heb je vaak eentje die nog garantie heeft ook.

Qua lichtsturing. Ik zou zelf een laptopje met de Sunlite software gebruiken. Lekker simpel, doeltreffend maar ook handig. Alles lekker compact. Eventueel kan je ook de Sunlite dongle nemen met een SD kaart erin, mocht je latop uitvallen dat je ook nog licht hebt.

Comment

Ik zelf werk met Daslight, Touchscreen, Behringer BCR2000 en showmaster 24. Werkt perfect! Nou vond ik dit zelf wel een mooi setje voor je:
                    - Daslight Interface, 2x 512 kanalen uit + 512 kanalen in (of 3x 512 uit)
                    Deze Virtual Controller biedt zowel gekoppeld aan de PC als stand-alone voldoende mogelijkheden voor een geautomatiseerde lichtshow, met onder meer time triggers.

- Midi controller 1
                    Korg nanoKontrol 2 koop je bij Bax Music met 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis. We Support Your Stage!

- Midi Controller 2
                    De iStage ziet er interessant uit, en is dat ook! Deze drumpad is voor diverse applicaties geschikt, dit vindt u ook terug in de diverse modi: DJ, Effector, DAW en Drummer. Kies uw applicatie!

Complete flexibiliteit, Makkelijk te programmeren én te besturen, Mogelijkheid om het licht aan te laten gaan op stand alone, veel mogelijkheden.
                    Alleen als je nog een maand of 2 á 3 wel wachten, komt er Daslight 3 op de markt, die qua functies ongeveer gelijk is aan Sunlite. Ik wacht nog steeds op het antwoord op de vraag of hij gaat werken op de bovenstaande interface.

Comment

Originally posted by Dj-scratch View Post
                      Ik zie redelijk wat dingen op je lijstje staan. Is het misschien gewoon handig om bijv. de aanhanger op MP te kopen? Scheelt toch al gauw zo'n 1000 / 700 euro. En dan heb je vaak eentje die nog garantie heeft ook.
                      .
                      Je vind niet zo vlug een gesloten (geen huif) van 3mx1.50x150 of het is me veel te ver, daarbij er staan veel gestolen aanhangers te koop daarom koop ik hem liever nieuw en dit is niet enkel om mijn drive-in mee te vervoeren.

Comment

Je kan ook een op een veiling site als troostwijkveilingen.nl kijken, daar staan ook nog wel eens aanhangers op. De aanhangers komen dan van bedrijven die op de fles zijn gegaan!;)

Comment

Als je een nieuwe koopt. Laat de aanhanger 3.10 meter maken. Dan kan er truss van 3m gewoon in met de eitjes. Wij hebben er 1 van 3m gekocht en baal er iedere keer van dat de truss er of net niet in kan of ik zou er iedere keer alle eitjes uit moeten halen.

Als je toch veel mogelijkheden wil met heel eenvoudige bediening en snel en simpel live aanpassen. Neem cuelux!

Echt geweldig. Wil je ooit in de toekomst naar een grotere tafel dan blijven heel veel basis princiepe's gewoon het zelfde. Ook zijn er hiervoor heel veel midi controllers voor beschikbaar.

Wij zijn heel lang opzoek geweest naar nieuwe pc sturing voor licht. Veel geprobeert en gebruikt gehad. Maar cuelux was echt gewoon de nummer 1. Ook een voordeel is dat cuelux volledig touchscreen compatible is.
                          Ook zie ik het niet zo zitten om met meerdere controllers tegelijk te moeten gaan werken. Daarom neem ik juist een pc dongel. Dan kan alles met 1 ding.

Comment

Goeie tip ronennieshow van de aanhanger 3.10m te laten maken, hier had ik nog niet aan gedacht.

Nu zie ik dat ik echt een noob ben op gebied van licht want wat een dongel is, weet ik niet, ik zal eens zien naar die cuelux, al zou ik liever zonder pc werken maar dit gaat blijkbaar niet.

EDIT:
                            Veel scheelt het niet in prijs tussen de cuelux in combinatie met de Behringer BCF-2000 wat ze trouwens aanraden en de sunlite set wat rick voorstelt, mijn keuze zou dan eerder gaan naar de sunlite + de cursus maar of je alles kan leren in 1.5u en ook alles kan onthouden daar heb ik mijn vragen bij.
                            Last edited by Mol; Wednesday-02-11-2011, 00:56.

Comment

de cursus maar of je alles kan leren in 1.5u en ook alles kan onthouden daar heb ik mijn vragen bij.
                              Nouja, álles is een groot woord, maar je wordt in ieder geval goed wegwijs gemaakt in de software. Dus het toevoegen van licht, het maken van je eigen programma's en het creëren van een live modus die voor jou het beste werkt, dat zijn dingen die aan bod komen.
                              Ik denk dat het sowieso verstandig is om gelijk even de lichtbooth bij ons in te duiken als je het dB setje komt beluisteren, dan kun je in ieder geval een korte demo krijgen van de software in combinatie met de Midicon controller. Dan kun je altijd nog zien of dat overtuiging genoeg is, of dat je misschien voor een andere oplossing wilt gaan. ;)

Comment

Ik volg nog graag rick zijn mening omdat zijn informatie altijd juist is, er zullen wel goedkopere sturingen bestaan maar dan minder gebruiksvriendelijk en als het voor mij gemakkelijker werkt dan betaal ik graag een paar honderd euro meer.

Dus ga ik voor dit setje + de cursus: Sunlite Suite 2 + Elation MIDICON DMX-systeem

Comment

Working...
                                X