Announcement

Collapse
No announcement yet.

eerste aanschaf?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• eerste aanschaf?

Hallo,
    ik zal eerst wat over mezelf vertellen, dat er geen suggesties/vragen komen die niet nodig zijn. Ik ben al vrij lang geïnteresseerd in lichttechniek, en in mindere mate ook geluid. Nu doe ik dat sinds enkele jaren ook op school, zelfstandig met enkele andere leerlingen. Heel leuk enzo, maar ik wil eigenlijk zelf wat hebben.
    Nu zit ik al een tijdje hier op bax-shop te kijken en ik had de Bax Ero 540 movinghead gezien. Nou lijkt dit mij een leuke eerste aanschaf (als het geld er nog is in combinatie met een DMX-USB dongel en een DMX-kabel). Nou vraag ik me af, wat is de kwaliteit van deze movingheads? Ze zijn vooral bedoeld voor thuisgebruik, maar zullen ook op school gebruikt gaan worden tussen 4 Robe DJ Scan 250 en 2 Robe DJ Scan 250XT (en een aantal fresnellen, PC's, parren en floodlights). Qua gebruik weinig eisen dus.

Een echt budget heb ik niet, maar mijn inkomsten zijn 'niet hoog'. Ik kan echter wel waarschijnlijk een Ero 540 betalen, maar meer dan dat en sturing echt niet. Dus: is dit een goede/leuke eerste aanschaf? Later komen er evt. nog effecten, led-parren en een rookmachine bij, maar dit is allemaal nog niet aan de orde want ik heb geen geld :).

Verder wil ik graag weten of dit goed te bedienen valt met Freestyler, en of er in de Ero 540 custom gobo's kunnen (dit is niet mijn vraag, maar die van een ander, om ze evt. via school te kopen).

Als ik iets koop, is dit pas eind december (oud en nieuw en kerst :)) of begin januari.

Leuk, nog iemand die via school in dit wereldje terecht is gekomen.

Een mini led movinghead geeft heel weinig licht! Die zullen never nooit door de fresnells heen prikken. Tevens is het bax eigenmerk import spul, niet duurzaam dus, leuk voor een jaartje op een slaapkamer en thats it.

Een jaar geleden wou ik ook zoals jij wat lampen voor thuis kopen, ik heb toen een leuk setje met lampen van marktplaats afgehaald. Een SM-1612 dmx-controller, 2 ledparren en een scanner voor 250 euro. Daarmee ben ik gaan uitbouwen, en er hangt nu een partij lampen nu hier, niet normaal.

Voor bijna geen enkele lamp hier heb ik de volledige prijs betaald, ik struinde het internet af naar koopjes en aanbiedingen. En in april ben ik overgestapt van de SM-1612 naar Freestyler. Freestyler is een prima programma als je geen budget heb. (zoals jij en ik ook)

Dat Ero ding ben je na een week zat, je ben al gewent aan de scans op school en het ga thuis met 1 lullig movingheadje vervelen. Is zonder van je kleine budget.

Mijn tip: Ga een op marktplaats zoeken naar een leuke scanner voor een klein prijsje, koop daar ergens tweedehands ledparren bij (iemand hier op het forum had er nog twee te koop, BDB lasershows volgensmij) en koop via bax een dongeltje. Dan heb je een leuk basis slaapkamer setje en op zijn tijd kan je hier en daar eens een goedkoop dmx effectje kopen. Danwel van Marktplaats, danwel in de bax group buy (heb ik er ook 2 vandaan), danwel ergens anders.

Edit:

Custum gobo's kan je wel vergeten in die dingen.

Edit 2:

En een rookmachine moet je gewoon hebben, anders ziet het er niet uit op een kamer.
    Last edited by Rio; Wednesday-09-11-2011, 00:37.

Comment

Eerlijk gezegd niet helemaal via school, maar via mijn vader die 30 jaar geleden een eigen drive-in show had. Zit dus in de familie.

De ero lijkt op het bijbehorende filmpje een redelijk hoge lichtopbrengst te hebben. Bovendien wil ik geen scan, dit vooral omdat we die al op school hebben en ik moving head mooier, beter en handiger vind. En gewoon, ik wil iets voor mezelf hebben, wat we niet op school al hebben.

Onze fresnellen zijn trouwens niet bepaald sterk, 650w (wat wel voldoende is voor een plafond van 5m hoog). Bovendien gaan die niet heel sterk aan bij bijvoorbeeld een dansvoorstelling of een schoolfeest, en dat zijn juist de momenten dat de moving head gebruikt zal worden.

En verveeld raken van een moving head? Ik ben een half uur bezig met een stroboscoop of een paar fresnellen, dan kan ik me wel een hele tijd vermaken met die moving head :). Misschien niet als ik alleen die heb, maar wel als ik er ook nog wat anders bij heb. Bovendien ben ik ook vrij nieuw in DMX, zeker DMX-software, dit hebben wij op school niet nodig dus is een leuk nieuw iets.

Ik hoop dat er iemand is die praktijkervaring met de Ero 540 heeft, dat zou ook wel handig zijn.

Edit: en helaas heb k nog geen geld voor een rookmachine, tot die tijd zal het gewoon bij inprogrammeren en simpele dingetjes blijven. Zit bovendien met het probleem dat alles maar weinig stroom mag verbruiken, anders mag ik het waarschijnlijk niet kopen van mijn ouders, want mijn kamer verbruikt al teveel stroom.
      Last edited by RobinH; Wednesday-09-11-2011, 00:54.

Comment

Begin gewoon met basislicht, zoals wat ledparren. Ideaal om zelf mee te spelen naar ook die kan je leuk gebruiken om de shows op school aan te vullen.

En he, als jij jou spul mee naar school neemt, dan mag je vast ook wel eens wat mee naar huis nemen "om te oefenen" .

Comment

Originally posted by SLGV View Post
          En he, als jij jou spul mee naar school neemt, dan mag je vast ook wel eens wat mee naar huis nemen "om te oefenen" .
          Ha! Wishful thinking! :)
          Jarenlang heb ik (gratis!) een knutselkoffertje vol met Behringer C-2 naar mijn oude middelbare school meegesleept. Maar andersom: iets gratis ff meekrijgen, dat was/is wel ff een stukkie moeilijker! Daar heb ik héél vaak gratis/goedkoop voor moeten klussen....

On topic:
          Robin, welkom!
          Als je voor de eerste keer iets aanschaft, is het handig het ook direct betekenisvol te maken. Een LED yoke'je van 20w is niet echt betekenisvol in de meeste situaties, leuk voor thuis om mee te prutsen maar onbruikbaar op de meeste klussen.

SLGV geeft een prima tip!
          Eerst een leuk basissetje (Zo'n leuk 'platte led par' setje van Eurolite of Showtec) en daarna lekker uitbreiden. Daar heb je veel meer plezier van!

Succes! :)

Comment

LED-parren zijn eigenlijk lampen waar ik nog even mee wil wachten. Op school hebben we genoeg lampen en kleurenfilters (naja, genoeg om goed mee te kunnen werken, het kan natuurlijk altijd meer) dus daar zijn ze niet nodig en ik zoek eigenlijk 'intelligent' licht. Vooral daar ligt mijn interesse namelijk. En stel, ik wil meer en ik heb de goedkopere lamp niet meer nodig, dan kan ik deze altijd nog op marktplaats aanbieden voor een iets goedkoper prijsje, of proberen de lamp aan de school te verkopen.

En ik kan niets van school meenemen, hoogstens een klein geluidspaneeltje, wat kabels, batterijen (altijd handig) of een jan willempje.

Op internet heb ik in een filmpje overigens wel ook een mini moving head gezien, ook led 15w, en die gaf toch nog veel licht voor de waarde ($250, geen idee hoeveel dat in euro's is). Deze lamp is echt gewoon om te proberen, en om gewoon kleine dingetjes te doen. En hij kan bewegen, dat vind ik altijd leuker om naar te kijken dan zo'n stilstaande par, die alleen van kleur wisselt.
            Is het mogelijk om een product als deze live te bekijken is in de winkel?

Comment

Ik zeg het nogmaals, niet doen, krijg je spijt van. Zoek dan een leuke movingheadje op Markplaats.

Die 20 watt spotjes krijg je ook niet door die 650 watt Fresnells geprikt. Ik heb op school 650 watt fresnells en kilowatt fresnells, mijn 20 watt scanners ga daar echt niet doorheen komen. Die Ero is van de oudere types led, daar komt veel minder licht uit dan de leds van 20 watt van nu, zoals zijn scanner.

Maar maak 1 dingen even duidelijk, koop je het voor jezelf of voor school? Die eerste hoop ik.

Koop slim en ga niet in 1 keer een ding uitzoek bij bax. Bekijk de komende tijd even alle aanbiedingen en actie's en koop hem als de prijs het gunstigst is. Ik spreek uit ervaring, dat kan je vele tientallen euro's schelen.

Alle bax movinghead zoals de Ero01 en Ero02 zijn er helaas voor jou net uit het assortiment gehaald. Misschien komen ze nog terug, dat weet ik niet (Rick?), maar voor slaapkamer gebruikt met 27 watt en goborotatie had het wel een goed geweest voor jou.

En een movinghead zonder rookmachine? Doodzonde. Zo'n ding kost maar 3 tientjes.

Comment

Het is voor thuis, maar ik wil het op school ook gebruiken.

Ik zal dan nog even verder zoeken, helaas zijn de meeste moving heads al snel 600 euro, en zit het wattage bovendien te hoog om hier te kunnen gebruiken. Daarom ook mijn keuze om LED te gebruiken. En dat is ook wel een probleem met een rookmachine eigenlijk, ik zie ze vooral vanaf 700w. Wel een beetje vel om in een slaapkamertje te plaatsen, ook al is het geen kleine kamer.

Comment

Ik hoop dat er iemand is die praktijkervaring met de Ero 540 heeft, dat zou ook wel handig zijn.
                  Ben er bij geweest met het maken van de video van de Ero 540.

Het blijven erg leuke dingetjes als aanvulling op je basislicht, maar verwacht inderdaad niet dat ze door een setje fresnels heen gaan prikken. Het blijft een 15 Watt RGB LED dat er in zit, plus een relatief smalle lichtbundel. Mede hierdoor hebben we er vier van in de video gebruikt, maar je kunt er dan wel erg leuke dingen mee doen. Voor de prijs kun je bijna niets beters krijgen, maar als het in grote ruimtes moet presteren bij wat serieus krachtig licht, vallen ze toch een beetje weg vrees ik. Wil je ze thuis gebruiken om een beetje mee te spelen, dan zijn ze ideaal. Energiezuinig, klein en relatief fel voor het formaat.
                  ERO 540 en custom gobo's, dat gaat hem niet worden. Is ook onmogelijk voor die prijs. ;)

ERO 001 en 002, ik weet niet zeker of ze terug gaan komen, ze zijn in ieder geval wel volledig uitverkocht.

We hebben binnenkort wel een paar OEM modelletjes te koop die hier een uitgebreide duurtest hebben gedraaid (2 weken achtereenvolgens +/-8u per dag gedraaid), betreft wash movingheads met 36 stuks RGB Tri-LED modules. Prijs zal rond de 375 euro per stuk gaan worden, maar als je er twee wilt afnemen kan er misschien wel wat met de prijs gedaan worden. ;)

Comment

Originally posted by RobinH View Post
                    Het is voor thuis, maar ik wil het op school ook gebruiken.
                    Dan ga een ERO 540 gewoon niet.

Ik zal dan nog even verder zoeken, helaas zijn de meeste moving heads al snel 600 euro.
                    Er zijn tientallen movingheads onder de 600 euro, zeker tweedehands.

En dat is ook wel een probleem met een rookmachine eigenlijk, ik zie ze vooral vanaf 700w. Wel een beetje vel om in een slaapkamertje te plaatsen, ook al is het geen kleine kamer.

Rookmachines moeten gewoon een hoogvermogen hebben, dat kan niet anders. Je zult nooit een rookmachine tegenkomen die maar 100 watt gebruikt. 700 watt is eigenlijk al weinig.

Wel een beetje vel om in een slaapkamertje te plaatsen, ook al is het geen kleine kamer.
                    Ik heb hier een op slaapkamer:

HTI movinghead 200 watt
                    Rookmachine 900 watt
                    dimmer met 300 watt aan lampen eraan.
                    overige led spul rond de 230 watt
                    Barrelscanner 300 watt

En standaard 2 pc aan. (iMac voor muziek, windows voor Freestyler.)

Totaal van lampen is rond de 1900 watt. Op een groep kan 3600 watt, dus er kan nog veel meer bij!

Energie is wel het laatste waar je aan moet denken op een slaapkamer. Hij zal toch niet de hele dag aanstaan.

Comment

Het vermogen van een rookmachine is trouwens vooral bij het opwarmen van toepassing. Als het verwarmingselement eenmaal op temperatuur is, heeft hij niet zo veel vermogen meer nodig om hem op temperatuur te houden.

Comment

Er zijn een aantal rookmachines te krijgen van 400 watt. Zo uit mijn hoofd hebben American DJ, Showtec en Skytec er een in het assortiment. Deze zijn overigens niet DMX.

Echt goede koppen ga je niet vinden voor een klein bedrag. Kijk dan gewoon naar een setje scans. Deze zijn (bijna) net zo leuk om te programmeren, en een stuk minder duur. De goedkope koppen zijn leuk als je er veel hebt, dan kan je er leuke dingen mee doen, maar voor basis licht is het niks.

Comment

Ook bax heeft er een van 400W in het assortiment:
                          American DJ mini fog

Comment

Dat van dat een rookmachine alleen in het begin 700w gebruikt is wel goed om te weten. Maakt ook wel verschil.

Ik heb vanochtend op de site even voor led-parren zitten kijken, ik zag wel iets van 4x par56 led voor 151 euro, dus dat kan er ook een keer bij. Compact led-parren, die er heel veel tussen staan, vind ik niet bepaald mooi, zegmaar lelijk. Ik heb dan liever gewoon een echte led-par. Marktplaats ga ik voor led-parren nog niet heen, ik begin liever met iets bewegends. Op marktplaats staan qua moving heads eigenlijk alleen Led-movingheads rond de kwaliteit van de Ero 540 en goede moving heads waarvoor ik veel te weinig geld heb. Scans kan ik nog even zoeken.

DMX-USB dongel heb ik al gevonden voor 40 euro (zonder behuizing weliswaar). Rookmachine ga ik naar kijken als ik een setje of effect heb gevonden om te kopen, nu heb ik er vrij weinig aan.

Overigens wordt er wel gezegd dat er 3600w op een stop kan, maar ik heb geen idee hoe de stoppen in huis lopen. Sowieso gaat het niet om de stop, maar om de hoge stroomkosten.

@Mirabilandia: jou ken k nog wel, via RCTland.com :)

Comment

Originally posted by RobinH View Post
                              Overigens wordt er wel gezegd dat er 3600w op een stop kan, maar ik heb geen idee hoe de stoppen in huis lopen.
                              Niet te hopen dat je op de groep staat van de wasmachine ofzo :P

Sowieso gaat het niet om de stop, maar om de hoge stroomkosten.
                              Valt mee, behalve als je alles non-stop hebt aan staan :P

Comment

Working...
                              X