Announcement

Collapse
No announcement yet.

Movingheads voor theater

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Movingheads voor theater

Ik (wij) ben opzoek naar een fatsoenlijke movinghead voor het theater op school.

Nu zit ik te kijken naar een Showtec Phantom 50 LED Spot (3x), een JB systems Sirius (2x)(mocht het budget opeens krimpen, je weet het nooit op een school.), Showtec Indigo 4500 (2x), BriteQ BT-60 LS 60W LED (2x), American DJ Vizi Spot LED Pro (2x).

Ik wil dus led spots, om het onderhoud zo laag mogelijk te houden. Ook is 50 watt een vereisten, het liefst 60 watt of meer.

Nu neig ik naar het combinatiepakket van de BriteQ BT-60 LS 60W LED.
    De Briteq BT-60 LS heeft een krachtige 60 Watt LED-module aan boord. Hierdoor wordt een enorme lichtopbrengst gegenereerd! Toevoegingen als roterende gobo\'s, een prisma, stroboscoopfunctie en dimmer maken het helemaal af.

(Rick, is dit een tijdelijk promo pack, of blijf deze nog een paar maanden?)

Of 2 Showtec Indigo 4500's.

Maar het is een theater, we willen ze dus ook kunnen gebruiken tijdens presentatie's en onversterkte spraak. Iemand ervaring naar het lawaai dat deze spot maken met hun ventilatoren?

En de degelijkheid? Is BrideQ na 4 á 5 jaar nog steeds zonder problemen te gebruiken? Wordt niet mee gegooid, blijft altijd op lokatie en zal zo goed als nooit verhangen worden. (paar keer per jaar) JB systems levert trouwnes pressies dezelfde movinghead als BrideQ.

Als je echt de kwalitijd wil van een theatermovinghead dan zul je er helaas ook voor moeten betalen. Een sgm zou dan een hele mooie toch nog redelijk betaalbare optie zijn. Helaas is deze dan toch al wel een stuk duurder dan een showtec en jb-system.

Kwa echte movinghead kijk je helaas toch nog naar echte budget movingheadjes. Natuurlijk is het al een stuk meer dan de echt goedkopere maar het komt voor theater doeleinde niet eens echt in de buurt van bijvoorbeeld een sgm.

Kwa onderhoud. Ja oke led gaat langer mee. Maar als je geen piepjes en vervuiling wil zul je helaas toch regelmatig je mh een keer open moeten maken en moeten smeren. Zeker bij de goedkopere. De duurdere hebben daar weer betere lagers en riempjes voor in zitten. Ook je ventilator zal vervuilt raken en dus schoongemaakt moeten worden. Dus om dat als echte reden te nemen voor led.........

Denk er nog eens goed overna of je echt voor een budget movingheadje moet gaan in jou geval. Ook is het zo dat 2 movingheads op een behoorlijk podium nou niet echt een knaller zal zijn.

Als je toch goedkoop wil met veel licht en minder herrie / onderhoud. Eventueel een scanner de jb-system victory?

Goedkoper
    Sneller in bewegen
    Minder onderhoud
    Minder herrie / geluid

Comment

Tja, helaas is geld echt de bottleneck, ik zou ook het liefst een paar sgm's of martins kopen. Maar ik mag al blij zijn als ik die 1700 euro krijg voor de BrideQ's.

De man die het ga onderhouden is zeer secuur in dingen als smeren, vastlopende delen en stof. Onderhoud is inderdaad niet zo'n probleem realiseer ik mij nu. Maar led produceert natuurlijk een hoop minder lawaai kwa koeling.

De movinghead worden hoofdzakelijk gekocht om minder richtwerk te hebben. Nu hebben we alleen profielspots om kleine dingen uit te lichten. Het komt meer dan eens per week voor dat er opeens iets kleins is dat binnen een uurtje moet klaarstaan. Movingheads zijn dan gewoon handig.

Het hoef dus ook geen knallereffect te zijn, hooguit een leuk effect bij bepaalde grote productie's. We willen ook geen wash movingheads omdat we wel het effect met gobo's en dergelijke wel willen.

Scanners komen er helaas niet.

Comment

Wil je zo'n Indigio als vervanging voor een profielspotje nemen?
        Puur om van het richtwerk af te zijn?
        Hmm, je kunt in een kwartiertje toch wel die 3 spotjes ff anders richten? :P

Bovendien is dat geen vergelijk zo'n 60w ledspotje tegenover een (500-650-1000w?) profielspot...

Comment

Originally posted by ajdeboer View Post
          Puur om van het richtwerk af te zijn?
          Hmm, je kunt in een kwartiertje toch wel die 3 spotjes ff anders richten? :P
          Dat kunnen wij dus niet. De presentatie's/ander dingen worden binnen een zeer krappe tijd voorbereidt (20 minuten) en meestal maar door 1 of 2 personen. Dat komt omdat er drama lessen gegeven worden in het theater, wij kunnen natuurlijk niet gaan richten boven kinderen. Het is: Dramales eindigt en over 5 minuten willen ze iets anders doen.

Ook staat de steiger op een lastige plek en moeten we bass'en en andere spullen weghalen om de steiger te kunnen pakken om te richten.

Bovendien is dat geen vergelijk zo'n 60w ledspotje tegenover een (500-650-1000w?) profielspot...
          Wij hebben 650 watt profielspots. Ik sta tot nu toe steeds versteld over de kracht die uit een "maar" 60 watt ledlamp komt. In verschillende reviews op youtube en andere sites komt de BriteQ BT-60 LS er ongeveer even sterk uit als een MDS250 lamp, verschild per kleur. Wij huren nu al verschillende keren per jaar MSD250 movingheads en die lichtsterkte bevalt prima.

Om even duidelijk te zijn, wij zijn een schooltheater waar 200 man in kunnen met een erg krap budget. Waarom? Omdat de school bijna failliet was vorig jaar. Vernieuwing hebben wij de laatste 5 jaar eigenlijk niet gehad buiten een paar showtec ledparren. Meer budget is er dus helaas echt niet.

Maar..., heeft iemand ervaring met 1 van de movingheads uit de beginpost?

Comment

Wij gebruiken 4x Indigo 4500 in het plaatselijke cultureel centrum. Qua geluid, mwa, je hoort ze een beetje, maar dat zijn de fans, daar zullen ze allemaal last van hebben, zelfs macs en sgm's hoor je. Verder is het niet echt storend. De briteq is in principe gewoon een kopie (vanbinnen dan) van de indigo (of andersom) en de indigo is zelfs goedkoper! ik zou voor de indigo's gaan.

Comment

Hey,

Ik was ongeveer een half jaar geleden in een theater waar deze jongens hingen: Klikerdeklik. Deze lijken mij ideaal voor jullie situatie, het enige waar ik geen idee van heb is de prijs.

Joeri

Comment

Ik kom op een lege pagina terecht maar ik denk dat je die Warp motorized 800 watt profiel movinghead bedoel?

Ik heb ze op 1 site gevonden voor £4,395.00,- per stuk, niet echt binnen budget. ;)

@nijst001 De BriteQ is niet een kopie (of andersom) van de Indigo 4500. De BrideQ heeft een dubbel gobowiel.

Comment

Dan móet je maar eens goed kijken ;) de indigo ook hoor

Comment

Owja, ik weet niet waar mijn hoofd zat op het moment van typen. Want ik wist dat gewoon nu ik er goed aan denk. :roll:
                    Last edited by Rio; Friday-18-11-2011, 22:43.

Comment

Je kunt altijd kijken voor een degelijk 2e hands setje Martin Entours of Robe AT250 ( die worden nu veel vervangen voor de nieuwe Robin serie)

Dit zijn degelijke heads die voorlopig nog lang mee kunnen

Comment

Kan ook inderdaad.

Comment

De Robe headjes, zijn zeer leuke dingen. Soms 2e hands voor ongeveer 600 euro de stuk te verkrijgen. Bewegen soepel, leuke vormpjes, draaiende gobo's. Uit mijn hoofd waren zit Robe AT250.

Comment

Waar ik zeer goede positieve ervaringen mee heb zijn de (oude) Martin Mac 250+. Op het werk hebben we er 8 van. Doen alles soepel en maken weinig lawaai. Zijn tweedehands voor een erg leuk prijsje te scoren.

Op school hebben wij in het theater 2 Showtec phatoms 250 en 2 ypoc 250 spot. Kan je ook erg leuke dingen mee doen. Zeker die ypoc 250 spot kan ik je ook aanraden, maken erg weinig lawaai.

Comment

Het wordt nu steeds meer duidelijk dat we voor de BriteQ BT-60 LS 60W LED movinghead promo pack willen gaan.

Rick, is dit een tijdelijk promopack, of is deze aanbieding in januari/februari er nog steeds?

En de drama docent had nog een opmerking, Hoe duur is het om gobo te laten maken? Geen custom, maar wel een apart vormpje. Bijvoorbeeld een kerkraam (hadden we in 2010 voor Sister Act in een martin 250, maar dat zijn standaard maten), een hekje, een boompje, ect... Levert Bax die ook, of weet iemand een bedrijf die dat kan leveren?

fixed gobos - outside: 31,4mm
                              fixed gobos - image: 23mm
                              rotating gobos - outside: 26,8mm
                              rotating gobos - image: 21mm

Comment

Working...
                              X