Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laser Veiligheid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Laser Veiligheid

Dit is waarschijnlijk al tientallen keren gevraagd, maar de gevonden topics geven me net niet genoeg antwoord op mijn vraag.

Het gaat om een laser met 40mW groen en 100mW rood. Showtec RGY-140
    Deze hangt nu op 2,60m en staat loodrecht op de muur gericht.

Bij auto-mode en music-mode worden er beams naar onder afgespiegeld richting het oogveld van het publiek.
    Is dit dan toch veilig omdat de apperture-shutter niet op ooghoogte ligt of is dit nog steeds onveilig?

Wil het natuurlijk wel goed doen zonder onveilige situaties.

P.S.: Geldt dit ook voor huisdieren, of zijn de ogen van bijvoorbeeld honden gevoeliger voor dit soort zaken?
    Last edited by mrlucas84; Wednesday-23-11-2011, 20:45.

Het is een beetje uitkijken met de RGY-140, omdat hij maar 1 kpps stappenmotoren heeft. Lasers in iets hogere klassen hebben al 2-5 kpps snelheden, professionele lasers beginnen zo rond de 20 kpps.

Omdat de stralen continu in beweging zijn, is de kans op 'inbranden' in je netvlies erg klein. Die kans is bijvoorbeeld stukken groter als je een laserpointer zou gebruiken met hetzelfde vermogen, omdat de straal dan 'tijd heeft' om in te branden op je netvlies. Het is ook daarom dat die dingen verboden zijn.
    Mócht een laserstraal van een showlaser in theorie je oog raken (die kans is behoorlijk klein omdat je op een redelijke afstand projecteert = groot projectievlak), dan beweegt hij snel daarna weer naar een volgend punt.

Hoe sneller de scansnelheid, hoe sneller hij van een bepaald punt naar je oog gaat en naar een ander punt. Zodoende dat professionele (dure) lasers meer geschikt zijn voor projectie in het publiek vanwege de hogere snelheid, maar dat zou ik niet snel doen met hoogvermogen lasers.

ij auto-mode en music-mode worden er beams naar onder afgespiegeld richting het oogveld van het publiek.
    Je bedoelt de weerkaatsing van stralen tegen de muur, richting publiek? Een groot deel van het vermogen is dan al weggenomen, dus daar zie ik niet direct groot gevaar in.

Als je bedoelt dat de laser dusdanig laag projecteert tegen de muur dat stralen bij het oogveld van publiek dat tegen de muur staat kan komen, zou ik hem ietsje hoger hangen/verstellen.

Hoe het met de gevoeligheid van de ogen bij huisdieren + lasers zit weet ik niet, maar die combinatie is sowieso niet oke. Het gaat er naar mijn idee voornamelijk om hoeveel tijd de straal heeft om in te branden op je netvlies en cellen te vernietigen.
    Wel een disclaimer, ik ben geen opticien, noch dokter. Misschien dat iemand correcties kan aanbrengen waar nodig of kan aanvullen. ;)

Comment

Bedankt voor je antwoord.

Het publiek staat inderdaad met het gezicht richting de stralen.
      De meeste figuren worden boven het publiek geprojecteerd.
      Af en toe heb je bijv. 2 verticale strepen die dus van boven het hoofd tot ongeveer net onder de borst van het publiek komt.

Anders is het misschien toch verstandiger om over te gaan op DMX, zodat ik iets meer controle erover heb.

Comment

Originally posted by mrlucas84 View Post
        Geldt dit ook voor huisdieren, of zijn de ogen van bijvoorbeeld honden gevoeliger voor dit soort zaken?
        Al zou dit zo zijn vraag ik me af of dit iets uitmaakt. Als ik met een laser bezig ben heb ik eigenlijk nooit iets met dieren te maken. Ik weet niet of jij toevallig van plan bent om een honden feestje te gaan draaien. Anders zal het weinig uitmaken omdat je gewoonlijk nooit echt met dieren te maken hebt als je een show draait.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
          Al zou dit zo zijn vraag ik me af of dit iets uitmaakt. Als ik met een laser bezig ben heb ik eigenlijk nooit iets met dieren te maken. Ik weet niet of jij toevallig van plan bent om een honden feestje te gaan draaien. Anders zal het weinig uitmaken omdat je gewoonlijk nooit echt met dieren te maken hebt als je een show draait.
          Binnenkort huren we een zaal af voor een huwelijk en er zijn 2 mensen die hun schoothondje meenemen :???:

Dus vandaar...

Comment

Zal fijn voor die hondjes zijn al die drukte en herrie.

Comment

Ik ben eigenaar van een hondenforum en jawel ik heb een grote passie voor honden/dieren en het gebeurt vaker dat een hondenvriend zijn hond(en) meebrengt naar hun huwelijksfeest, eigenaars met respect voor hun hond brengen die na de receptie dan terug naar huis en anderen en dat noem ik mensen zonder verstand houden hun hond bij tot het feest gedaan is, maar om ontopic te blijven kan ik zeggen dat een lazer even slecht is voor honden dan voor mensen en daar komt nog bij dat honden er niet om vragen.

Comment

Kan ik zeker begrijpen maar is helaas niet mijn keuze... :(

Comment

Working...
                X