Announcement

Collapse
No announcement yet.

Decoratie automatisch hijsen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Decoratie automatisch hijsen

Heey,

Ik heb een jeugdcircus waarbij we met de kinderen in de winter altijd shows geven. Nu hebben we afgelopen weekend weer de shows gehad en gemerkt dat één ding niet ideaal is.

Wij hebben een piste entree die open gaat als je aan een touwtje trekt en door de zwaarte kracht weer dicht valt.

Daarnaast hebben wij meerdere tissu (soort van gordijnen waar in geklommen wordt en acrobatische toeren in uitgehaald worden). Deze hangen in het midden van het podium en worden door middel van een touwtje naar achteren weg getrokken zodat het podium tijdens de andere acts vrij is.

Hierdoor hadden wij afgelopen show 3 touwtjes waar aan getrokken moest worden op 3 verschillende plaatsen. Omdat dit vaak snel moet gebeuren zou het wenselijk zijn als het tegenlijk kan, maar dan heb ik dus al snel zo'n 4 a 5 vrijwilligers nodig om het ombouwen snel te laten verlopen.

Vandaar dat mijn idee is om te kijken naar electrische takels/lieren en dan met een lange kabel naar het licht en geluid om vanaf daar met schakelaars het geheel te kunnen bedienen.

Nu zijn er wel genoeg electrische takels te vinden. Echter ik heb weinig zin in een takel die 250 kilo aan kan aangezien het piste entree nog geen kilo aan trekkracht kost. De tissu is minder dan 10 kilo. Maar lichte elektrische takels kan ik met google niet vinden.

Heeft iemand eerder al dit probleem gehad? En zo ja hoe opgelost?

Alvast hartstikke bedankt,

Ferko

google eens naar elektrische takel.
    een takel voor maar 10 kilo zal je denk ik niet gaan vinden, daar is waarschijnlijk te weinig vraag naar. Echter als iets 100 kilo houdt dan blijft 10 kilo ook wel hangen.

Truss takels zijn hier wel wat overdreven, maar zon consumenten ding zal voldoende moeten zijn. Echter hoe dit zit met veiligheid ??

Comment

inderdaad, wij hebben bij ons op de firma ook een constructie hangen met enkele goedkope takels voor het testen van ons bewegend licht.

wij hebben deze gewoon in de plaatselijke doe het zelfzaak gekocht, ze kunnen iets van een 150 kg hebben.
      het enige nadeel tegenover "entertainment takels" is dat deze echt wel veel lawaai maken

Comment

Wel rekening houden met de veiligheidsfactor.
        Boven mensen/publiek hijsen en heffen: Vf=10!!

Als het met je touwtjes werkt, gewoon lekker zo laten toch?
        Om dat nu met takels te doen, beetje overkill...

Comment

Kun je niet een paar katrollen installeren, waardoor uiteindelijk alle koorden gebundeld worden?

Comment

Je zou eventueel kunnen kijken naar de takels/lieren van de bouwmarkten. Echter, kijk wel naar veiligheid. Er staat me iets van bij dat je voor elektrische takels een rigging diploma moet hebben!

Comment

Originally posted by ajdeboer View Post
              Wel rekening houden met de veiligheidsfactor.
              Boven mensen/publiek hijsen en heffen: Vf=10!!
              een veiligheidsfactor van 6 zal wel goed genoeg zijn zekers

Comment

@ Dreezer, Veiligheidsfactoren (VF) is niet iets wat je zelf inschat maar wat gewoon wettelijk verplicht is.

Als ik het goed had:
                - Niet boven publiek = 5
                - Boven publiek = 10

Wil je dus 10kg takelen boven het publiek dan moet je hijsinstallatie minimaal 100kg aankunnen.

Comment

bij ons een factor van 6, zit trouwens standaard op je entertainment materiaal zoals takels enzo, daarom dat je er mee moet opletten wat en waar je koopt

Comment

Originally posted by SLGV View Post
                    Als ik het goed had:
                    - Niet boven publiek = 5
                    - Boven publiek = 10

Wil je dus 10kg takelen boven het publiek dan moet je hijsinstallatie minimaal 100kg aankunnen.
                    Dat is wel heel kort door de bocht hoor...

Een D8+ takel tot 250kg mag je gewoon 250kg aanhangen, ook boven publiek. Die vf=10 zit al ingebouwd in de takel (te zien aan D8+ notering. vf=5 is van toepassing bij D8 takels).
                    Maar, dit zijn professionele takels (met dubbele rem) die je niet bij de bouwmarkt gaat vinden.

Echter, we praten hier niet over een statische last, maar over een bewegende last die geen donder weegt. We zijn hier ook helemaal niet aan het hijsen (het gewicht hangt, als ik het goed begrijp aan een soort rail en wordt daarlangs verplaatst door aan een touw te trekken of hangt statisch en de onderkant wordt simpelweg opzij getrokken).

Dus: bouwmarkt takeltjes kunnen. Maar: die zullen vooral een stuk TRAGER zijn dan even aan een touwtje trekken (en helemaal trager dan de zwaartekracht) EN moeten wel zodanig beveiligd zijn dat ze niet kunnen gaan draaien als er iemand in die tissu bezig is(!!).

Kortom: ik zou het vooral niet met takeltjes gaan doen. Verzin iets met katrollen en een slimme manier om die touwtjes centraal te bedienen, dat lijkt met het handigste, goedkoopste en vooral makkelijkste.

Comment

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik had het even druk om terug te komen.

Die tissu hangen op een vast punt aan het plafond. En worden nu met een touwtje die onderaan om de tissu wordt gedaan aan de kant gehangen. Ik vraag me af in hoeverre de veiligheidsfactor nodig is omdat het alleen maar een doek is die ermee aan de kant wordt getrokken.

Als die takels een hoop lawaai maken is dat inderdaad geen oplossing. Ik zit nu ook te overwegen om alle touwtjes naar 1 kant te plaatsen.

In ieder geval bedankt voor jullie feedback.

Comment

Working...
                      X