Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dry-ice machine....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by StijnS View Post
    CO2 gas (wat dus ook in de lucht zit die je nu inademt)
    Idd. als de hele wereld zou bestaan uit CO2 zouden we allemaal gestikt zijn ;) We ademen namelijk O2 gas in en CO2 gas uit. En als ik even verder mag gaan gebruiken de bladgroenkorrels in de groene bladeren CO2 gas, mineralen en H2O (water) om aan fotosynthese te doen en met dat proces O2gas en energierijke stoffen (suikers, voor zelf te blijven leven) produceren

Comment

Maar toch is droogijs, bij gebruik in slechtgeventileerde ruimtes, wel gevaarlijk, zoals Greendiek al zei.

Een installatie zelf bouwen zou ik niet doen. Als ik jou zo begrijp wil je iets dat water bij het droogijs laat komen, waardoor het vrij snel smelt. Dit lijkt mij echter vrij gevaarlijk als je geen sturing, veiligheidsdingen etc. erop zet. Het zou maar gebeuren dat het te snel smelt. Dan heb je een groot probleem. Ook daar zal de prijs van zijn: er is aan veiligheid gedacht.

Comment

Even voor de gene die de term giftig nog niet kennen en graag willen leren.

Giftig = als een kleine dosis dus een kleine hoeveelheid al ernstige gevolgen heeft voor het lichaam ( of omgeving ). In sommige gevalllen kan het zelfs zo zijn dat deze kleine hoeveelheid de dood als gevolg kan hebben.

Anders is alles giftig. Een kleine hoeveelheid zout dood niet en brengt ook niet echte schade aan je lichaam. Eet nu eens een zak van 25 kilo in eens leeg en tadaa nu is het wel schadelijk voor je lichaam en zul je er zelfs dood aan gaan. Toch is zout dus niet giftig.

Comment

@ronennieshow als ik jou tekst goed lees en begrijp komt het er volgens jou op neer dat droogijs in kleine hoeveelheden niet schadelijk is voor het lichaam. Dit klopt inderdaad, alleen wat vind jij een kleine hoeveelheid? En hoe zorg je er voor dat deze kleine hoeveelheid inderdaad klein blijft?
          De ene vind het gebruik van 50 gram een kleine hoeveelheid, terwijl iemand anders misschien van mening is dat 3 kilo een kleine hoeveelheid is.
          Het lastige vind ik ook dat ik niet in kan schatten (simpelweg omdat de kennis mij hierin ontbreekt) wat het effect is van bijvoorbeeld 50 gram in een ruimte.
          Zolang mij de kennis hierin ontbreekt ga ik me er niet aan wagen.

Comment

Dat ligt niet alleen aan de massa van het droogijs, maar ook aan de grootte van de ruimte. Want als je in de buitenlucht 50g gebruikt, dan zal de stijging van koolstofdioxide in de lucht minimaal zijn. In een erg kleine ruimte is het echter wel een waarneembare stijging, denk ik.

Giftig zit bij een gas ook niet direct bij de aanwezige hoeveelheid. Een kleine ruimte met 20% koolstofdioxide is veel gevaarlijker dan een ruimte waarin maar 0,5% voorkomt, met een gelijke hoeveelheid koolstofdioxide.

Comment

Ik had bewust het formaat van een ruimte niet genoemd. Ook omdat de meningen over kleine en grote ruimtes verschillen. Wat ik bijvoorbeeld een kleine ruimte vind, kan iemand anders wel een grote ruimte vinden. Het is maar net wat je gewent bent, en dus je maatstaf wordt hierin.

Maar laten we bijvoorbeeld een ruimte van 10m x 10m x 2m pakken, en ik heb ongeveer een kilo aan droogijs pallets. Stel dat ik dit alles tegelijk in het warme water laat zakken. Weet iemand mij te vertellen wat het effect is van dit op de luchtkwaliteit (uitgaande van een slecht geventileerde ruimte)?

Zit je dan in de gevarenzone, of zit je ruim binnen de veilige marges?
              Kan je dit goed onderbouwd uitleggen, of zegt je gevoel/ervaring dit?
              Heb je dit wel eens gemeten, of: "ach, het is toch altijd goed gegaan?".

Zomaar wat vragen die in me opkomen bij het gebruik van droogijs.

Nogmaals, ik weet de antwoorden op bovenstaande vragen niet, en daarom zal ik ook nooit gebruik maken van droogijs. Misschien vinden sommige mij erg overdreven hierin, maar ik hanteer (vooral op voor mij onbekende gebieden) de regel: "Better safe than sorry".

Comment

Er zijn dusdanig veel variabelen dat dit zo lastig is te zeggen, echter kan je best wel "flink" wat droogijs gebruiken voor het echt gevaarlijk wordt.

( wel eens gehoord van zgn co2 rookeffecten) das hetzelfde spul, wordt de plaatselijke discotheek toch regelmatig mee vol geblazen.

Dus of je maakt een ruime inschatting op basis van ervaring, of meten: http://lmgtfy.com/?q=CO2+Meter

Comment

jongens jullie maken je veel te druk.
                  ik heb een jaar bij een laboratorium gewerkt, daar stonden grote bakken met droog ijs.

zo gevaarlijk is het niet, er werd hier ook geroepen dat het aan je huid vast vriest.
                  maar daar heb ik nooit iets van gemerkt, altijd met men blote handen opzoek naar monsters en nooit brandwonden gehad, maar bij grote blokken word het wel anders.

maar over het low fog resultaat, een blok is zo op en de rook is zo weg.
                  dan kan je beter een gekoelde rookmachine kopen, voor het effect dan.

Comment

Originally posted by Fallgum View Post
                    maar over het low fog resultaat, een blok is zo op en de rook is zo weg.
                    dan kan je beter een gekoelde rookmachine kopen, voor het effect dan.
                    Daar ben ik het niet mee eens. Het droogijs effect is een stuk mooier als een gekoelde rookmachine, en werkt een stuk netter. Het opstijgen van de rook kan erg hinderlijk zijn, en staat naar mijn mening niet netjes. Over het algemeen stijgt de rook toch wel erg snel op; zeker als je een bak parren en koppen boven je podium hebt hangen. Ik weet niet precies hoe de ervaringen zijn met de duurdere modellen zoals de Martin/JEM Glaciator, maar deze machines vallen behoorlijk buiten je budget.

Natuurlijk, het ligt eraan in welke toepassing je het gebruikt. Bij een drive-in zullen mensen hier minder snel last van hebben als bij een professionele dansshow. Je zult vooral bij jezelf moeten nagaan waar je hem voor wilt gebruiken, en of het om het 'wauw-effect' gaat, of dat het bijdraagt aan de sfeer.

Wanneer het voor drive-in is, zou ik lekker een gekoelde rookmachine kopen. De zijn in aanschaf én gebruik een stuk goedkoper. Wil je ook daadwerkelijk professionele klussen kunnen wegzetten is droogijs een betere oplossing. Wel moet je bij jezelf nagaan of je een droogijs machine het wel waard vind. Het levert je veel extra zorgen op. Veel machines zijn niet DMX, en moeten handmatig bedient worden. Ook zit je altijd met het inslaan van droogijs.

Over CO² hoef je je niet enorm druk te maken. Dit geldt ook voor de genoemde CO² jets. Zolang jij ze in een niet te kleine ruimte gebruikt, en je zorgt voor ventilatie in de desbetreffende ruimte loopt dat wel los. :)

Comment

Working...
                    X