Announcement

Collapse
No announcement yet.

Programmeren Showtec Led Set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Programmeren Showtec Led Set

Beste, deze week schafte ik me de "Showtec Led Set" aan bestaande uit 4 Ledparren 56 Short DMX en een Showtec Led Operator 4.

Ik ben een leek inzake dmx en programmatie en weet hoe dan ook niet hoe hieraan te beginnen, handledingen zijn alles behalve duidelijk en onvolledig volgens mij.

De bekabeling zit juist, hier was ik wel van op de hoogte.

Kan iemand me helpen, zou dit ten zeerste apprecieren!

Musical greetz!

Wat in het programmeren lukt er dan niet?

Comment

Ik weet niet wat je niet snapt in de handleiding, maar ik heb ze juist bekeken en vind het toch vrij duidelijk uitgeschreven.
      Heb je de kanalen al juist gepatched op je LED operator, want dat is wel vrij belangrijk om het geheel deftig te laten werken.
      Standaard patch is R - G - B - Master
      Kanalen waar je de LED parren moet opzetten zijn 1, 9, 17 en 25
      Ik heb deze handleiding gebruikt en als je die stap voor stap volgt, zou het normaal moeten lukken.

Comment

Originally posted by showtechnics View Post
        Ik weet niet wat je niet snapt in de handleiding, maar ik heb ze juist bekeken en vind het toch vrij duidelijk uitgeschreven.
        Heb je de kanalen al juist gepatched op je LED operator, want dat is wel vrij belangrijk om het geheel deftig te laten werken.
        Standaard patch is R - G - B - Master
        Kanalen waar je de LED parren moet opzetten zijn 1, 9, 17 en 25
        Ik heb deze handleiding gebruikt en als je die stap voor stap volgt, zou het normaal moeten lukken.
        Eerst en vooral bedankt voor je reactie! Bedoel je met kanalen de dmx dipswitches op de achterzijde van de parren? En het patchen is dus de Led Operator laten weten welk adress elke par heeft ofzo?

Grtz

Comment

Oke eerst even de echt aller eerste beginsels in dmx.

Dmx heeft per lijn maximaal 512 kanalen.
          Elk kanaal kun je een waarde geven tussen de 0 en 255.
          Een lamp heeft een aantal kanalen nodig om aan te sturen.
          Bijvoorbeeld een led par.
          Kanaal 1 = felheid rood
          kanaal 2 = felheid groen
          kanaal 3 = felheid blauw

Nu heeft deze denkbeeldige lamp dus 3 kanalen nodig.
          Je begint altijd met het instellen van het eerste kanaal. Vandaar telt de lamp zelf verder. Je hoeft dus alleen het begin adres van de lamp in te stellen.
          Is het met switches ( kleine witte pinnetjes ). Dan moet je de waarde van elk pinnetje wat je op aan zet bij elkaar optellen.

De waarde's
          Pinnetje waarde
          1 1
          2 2
          3 4
          4 8
          5 16
          6 32
          7 64
          8 128
          9 256

Een eventuel pinnetje 10 is voor een bepaalde modus of een stand alone in te schakelen.

Dus nu wil je lamp 1 op dmx kanaal 1 en lamp 2 op kanaal 4 ( omdat lamp 1 kanaal 1 2 en 3 al nodig heeft )
          Dus dan zet je de volgende pinnetjes om
          Lamp 1 zet je alleen pinnetje 1 om
          Lamp 2 zet je alleen pinnetje 3 om

Als je nu bijvoorbeeld een lamp op kanaal 13 wil moet je dus de volgende pinnetjes om 1, 3 en 4 om.

Nu zijn je lampen dus ingesteld op de dmx adressen zodat elke lamp weet welk signaal voor hem is.

Nu kun je sommige dmx controllers ( vooral specefieke zoals de led oparater ) bepaalde instellingen geven.

Door op de led opparater aan te geven wat voor parren er aan hangen kun je ze dus laten doen wat jij wil.

Kloppen de adressen niet of heb je de led opparater verkeerd ingesteld gebeurt er helemaal niets of vreemde effecten ( dus niet wat jij wil.)

Dan het bekabelen. Je gaat van de led oparater uit met een dmx kabel naar je eerste par. Vanuit je eerste par kun je dan weer de dmx uit van deze par gebruiken om naar de volgende dmx in van de volgende par te gaan. En zo verder en verder.

LET OP!!! Ik heb voor het voorbeeld zomaar een willekeurige led par genomen. Dit hoeft dus niet in jou geval ook te werken!!! Maar je kunt dit alles terug vinden in je handleiding.

Misschien is het sowieso wel handig voor je om je eerst wat meer te verdiepen in wat je eigenlijk aan het doen bent. Dmx heeft niet heel veel gevaren maar als je niet weet wat je eigenlijk doet kan het heel verwarent zijn en kom je er neit zomaar uit.

Comment

is het ook mogelijk om bijv. met de dip switches een par altijd paars te laten branden? zonder gebruik van controller.

Comment

Ja, dat kan met de goedkope showtec ledparren.

Comment

Je kan de parren inderdaad in stand alone mode gebruiken op vaste kleur, rainbow flow en ingebouwde programma's.
                Hoe je dit moet instellen is afhankelijk van de LED par in kwestie en staat meestal in de handleiding.

Het patchen wil zeggen dat je de controller laat weten dat bij je led parren bijvoorbeeld kanaal 1 rood, kanaal 2 groen, kanaal 3 blauw, enz... is.
                Normaal zal de controller standaard hierop ingesteld staan.
                Wanneer je nu bijvoorbeeld een LED par hebt waarbij kanaal 1 master dimmer, kanaal 2 rood, kanaal 3 groen en kanaal 4 blauw is, dan klopt dit niet met de schuiven op de tafel.
                Je zal dan de schuiven zelf moeten toewijzen of patchen aan de juiste kanalen.

Als ik mij niet vergis houdt de Showtec controller rekening met 8 kanalen per spot.
                Dit wil dus zeggen dat je met behulp van de dipswitchen achterop de spot je parren zal moeten instellen op kanaal 1, 9, 17 en 25.
                Als je kanalen allemaal juist toegewezen zijn en je dip switches allemaal juist staan, zal je met de schuif R het rood van je led par kunnen regelen.

Comment

Allemaal bedankt voor de info, Parren zijn gepached, werken prima via de DMX Operator van Showtec. Heb dankzij jullie mijn eerste DMX kennis binnengehaald waarvoor dank!

Nog 1 vraagje waar ik problemen mee heb: Kan ik de parren via de Operator ook op de music laten spelen?Dien ik hiervoor eerst een chase aan te maken die dan op de muziek speelt, of kan ik de parren ook willekeurig op de muziek laten spelen (zoals de stand alone modus met Dipswitch 1 ON)?

Alvast Bedankt!

Comment

Working...
                  X