Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dmx pan 16 bit ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dmx pan 16 bit ?

Ik ben al een tijdje bezig met het analyseren en schrijven van eigen dmx software voor het sturen van een lichtshow.

Nu kom ik hetvolgende tegen bij een Elation Design Wash LED Pro movinghead;
    maximale pan-beweging: 630° of 540°/ 16 bit

Kan mij iemand kort uitleggen (indien mogelijk) wat dit juist betekend.
    Maw in de manual van zo'n toestel zie ik een 'pan' channel en ook nog eens een 'pan 16 bit' channel.
    Heb je dan 2 channels om je pan te sturen ? en hoe vertalen zich de waarden van beide kanelen naar de pan waarde van dit toestel.

Bart.

De 16bit pan (en 16bit tilt, maar dat terzijde) zijn de nauwkeurige aanpassingen aan pan en tilt. Met de gewone pan/tilt doe je de grootste bewegingen, met de 16bit pan/tilt de hele kleine aanpassingen.

Comment

In het kort: het eerste pan kanaal bestaat uit 255 stappen. Elk van die 255 stappen bestaan uit weer 255 stappen, te bepalen door het tweede pan kanaal. Om van bijv. Pan kanaal 1 dmx 234 naar dmx 235 te gaan kun je op pan kanaal 2 daar 0 tot 255 stappen over doen. De resolutie is dus 255 x 255 stappen = 65025 stappen (=16bit). Het tweede pan kanaal noemt men ook wel pan fine

Overigens betekend het niet dat de fabrikant een stappenmotor gebruikt met zoveel stappen!

Comment

Originally posted by Gijsbert View Post
        In het kort: het eerste pan kanaal bestaat uit 255 stappen. Elk van die 255 stappen bestaan uit weer 255 stappen, te bepalen door het tweede pan kanaal. Om van bijv. Pan kanaal 1 dmx 234 naar dmx 235 te gaan kun je op pan kanaal 2 daar 0 tot 255 stappen over doen. De resolutie is dus 255 x 255 stappen = 65025 stappen (=16bit). Het tweede pan kanaal noemt men ook wel pan fine

Overigens betekend het niet dat de fabrikant een stappenmotor gebruikt met zoveel stappen!
        Meestal als de kanalen staan aangegeven in de DMX chart mag je er bijna wel vanuit gaat dat het 16 bit motoren zijn.
        De 'B-merken' is nog wel twijfel achtig maar de bekendere merken als Robe, Martin en Clay Paky hebben echt wel 16 bit motoren.

Comment

Daar heb je helemaal gelijk in en dat is ook precies wat ik bedoel. Overigens hebben veel martin heads of scans stappenmotoren met een resolutie van 1,8 graden, dus 200 stappen. Dus fysiek kunnen die motoren de 16 bit resolutie niet aan. Software in de head of scan zorgt ervoor dat de beweging vloeiend gaat.

Comment

Working...
          X