Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aantal vragen over lasers en DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aantal vragen over lasers en DMX

Hallo,

Ik wil voor me zelf een Bax ITA04 30mw groene DMX laser aanschaffen.
    volgens de reviews blijkt deze erg goed te zijn voor een goedkope prijs.

nu zag ik dat deze laser een DMX in- en output had maar nu is mijn vraag...

...is een dmx ook aan te sluiten op een computer en welke software heb ik dan nodig?

Ook las ik dat deze laser vrij veel geluid maakte. Hoe hard is vrij hard? aan welk geluid moet ik dan denken?

Ik hoop snel wat van jullie te horen.

GR oli414

De laser heb ik gisteren binnengekregen, erg fijn apparaatje. Maakt inderdaad best wel wat geluid maar met een beetje volume is dit zo weg!

Ja, DMX kan via de computer. Maar wat wil je hier maximaal aan uitgeven. En welk besturingssysteem heeft houw PC?

Comment

Ik ga waarschijnlijk toch de Showtec Galactic G40 Value Line groene laser Kopen aangezien deze mij beter lijkt.

alleen maakt deze ook zo'n kabaal?

Deze kan toch juist meer dan die goedkoperen? Ook moet ik er als ik het goed heb een DMX kabel erbij kopen, toch?

Ik heb windows Vista

ik wil wel een beetje onder de 200 euro blijven :-P

Ook wilde ik er Eurolite N-19 700 Watt zwarte rookmachine Bij doen... Is deze een beetje van kwaliteit? Kan natuurlijk zijn dat zo'n goedkoop iets niet goed is XD
      Last edited by oli414; Sunday-19-02-2012, 22:56.

Comment

Heb je al een dmx-dongel? Vanaf de DMX dongel naar de laser moet een xlr kabel. (3 polige DMX kabel)

Eurolite N-19 zal prima werken in een kleine ruimte.

Comment

XLR? is dat niet het zelfde als dmx dan?

ik heb een ART Xconnect usb naar xlr (female) interfacekabel gevonden... Is dit wat ik nodig heb?? Ik hoor het graag.

Wat ik nu uiteindelijk wil is:

Een laser met dmx in- en output rechtstreeks aansluiten op mijn pc zonder dongel is dit mogelijk met een software voor lasers.

Welke software heb ik dan nodig
          Last edited by oli414; Monday-20-02-2012, 00:10.

Comment

DMX is het signaal. Het DMX signaal kan je door 2 verschillende kabels sturen. Een XLR kabel (3 polig) of een DMX kabel (5 polig). Ik de lagere en midden klasse van lichtapperatuur is een XLR kabel (3 polig dus) veruit de meest voorkomende.

Die ART Xconnect usb is een geluidsdongel, geen dmx dongel. Dus die werkt niet.

Je zal altijd een dongel tussen je pc en laser moeten hangen, in jouw geval een dmx dongel. (Je heb ook lasers die bestuurd kunnen worden via ILDA, maar dan ga je richting duizend euro)

je zult dus een dmx dongel en software moeten kopen. Omdat je geen groot budget heb zal je gratis (maar wel iets mindere) dmx software moeten gebruiken. 1 van de meest bekende programma is FreestylerDMX. ( http://www.freestylerdmx.be/ ) Je kan het gewoon downloaden en uitproberen.

Om Freestyler dan een dmx signaal naar je laser te kunnen laten sturen heb je dus die dmx dongel nodig. Bax verkoop op dit moment die dongels niet. (Bax? Waarom verkopen jullie die niet meer? Daar moet gewoon veel vraag naar zijn.) Ik mag geen linkjes naar andere winkels hier neer zetten. Daarom zal je zelf even moeten google'en naar een winkel die wel een dongel verkopen voor Freestyler. Je heb de DMX4ALL dongels, de Entec Open dmx dongels en nog vele andere.

Comment

ten eerste, xlr is een naam van de firma Neutrik voor een type plug. Dat zegt niets over het signaal wat er door heen gaat. je hebt drie, vier, vijf en zelfs zevenpolige xlr pluggen. Bij geluid wordt vrijwel altijd drie-polige plug gebruikt. Bij dmx is ooit besloten vijf polige pluggen te gebruiken, om verwarring te voorkomen (onder andere). Veel fabrikanten gebruiken nu echter drie polige pluggen.

Ten tweede, voor dmx software, kijk bij verlichting-sturing-dmxsoftware op de shop site. Een art x connect is volgens mij een audio plug. De goedkoopste optie is een Dmx4all dongle van 79 euro (69 euro, weet niet zeker) Deze dongle werkt met het gratis programma "freestyler". Dit is simple dmx software, niet specifiek voor lasers

Comment

jammer, iemand was mij 1 minuut voor met hetzelfde antwoord!

Comment

en ik heb twee weken geleden nog een dmx4all dongle gekocht via bax, maar hij is inderdaad weg!!!

Comment

Originally posted by Gijsbert View Post
                    ten eerste, xlr is een naam van de firma Neutrik voor een type plug.
                    Ik ben benieuwd waar je dat vandaan haal, dat is namelijk onzin. Het merk Cannon bracht als eerste in 1958 een xlr plug uit.

Comment

je hebt helemaal gelijk, echter niet onder de naam XLR. Vanwege het merkrecht van de " cannonplug" heeft Neutrik de naam verandert in XLR. Overigens maakte Neutrik deze plug exclusief voor de firma Cannon, voornamelijk voor de draagbare accu's van camera's.Maar het oorspronkelijke idee komt van Cannon!

Comment

Vrij lastig programma maar mijn de laser die ik wil kopen staat er niet tussen, en ik zou niet weten hoe dat werkt dat toevoegen, Valt hij niet al ergens te downloaden.
                        Of kan iemand aan de naam van de laser niet opzoeken wat ik waar in moet vullen? :-S

als ik later meerdere lasers wil aansluiten heb ik dan meet dmx-usb interfaces nodig? of hoe zit dat?
                        ik heb de volgende gevonden: Enttec Open DMX USB dit is toch een beetje wat ik nodig heb?

Op moment is mij grootste vraag: Kan ik met freestyler zelf showtjes maken en later afspelen?
                        en weet iemand een goede tutorial voor lasers+Freestyler?
                        Last edited by oli414; Monday-20-02-2012, 12:34.

Comment

Een fixture voor jouw laser kan je maken via het mee geïnstalleerde programma Fixture Creator. De waardes die je moet invullen staan hoogstwaarschijnlijk in de handleiding van je lasser.

Dmx link je door, je hoef dus maar 1 dongel te kopen. (Die Enttec dongel is prima) Maar alles over dmx staat hier uitgelegd:

Je kan via Freestyler showtjes maken en afspelen. Druk op het blaadje met de omgevouwde hoek, volgensmij de 9 of 10de symbool in de bovenrij van links.

Comment

Bedankt voor alle hulp.

Probleem opgelost.

Ik heb een laser gekocht die op MIC werkt, Werkt erg goed
                            Helaas geen dmx maar deze laser vond ik het meeste waar voor 100 euro

Aurora 30MW van HQ power.
                            Helaas niet gekocht bij bax omdat ik erachtewr kwam dat er een winkel bij mij in de buurt zat waar ik heen kan voor sneller antwoord op mijn vragen.

Later ben ik van plan meerdere licht effecten (misschien lasers) die op dmx werken, die ga ik dan besturen vanaf een rgb led controller (weet nog niet wat voor paneel ik nodig heb voor lasers misschien iets voor me volgende vraag)

Ik heb uiteindelijk een laser gekocht een rookmachine en een soort disco lamp.
                            De laser en disco lamp werken via MIC

Gr oli414 Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en misschien tot de volgende vraag.

Comment

Echt doodzonde dat je een laser zonder dmx heb gekocht. Zeker omdat de Showtec G40 met dmx ook maar rond de 100 euro kost, en die kan je wel later nog uitbreiden met een dmxcontroller.

die ga ik dan besturen vanaf een rgb led controller
                              Dat gaat niet werken.

Comment

Working...
                              X