Announcement

Collapse
No announcement yet.

ILDA, USB, CAT5, laser, theorie...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ILDA, USB, CAT5, laser, theorie...

Goed, ik had weer eens één van mijn ingevingen. ;)

Over een tijd is er een talentenjacht-uitvoering van mijn oude middelbare school. Ik wil graag de CS-400RGB meenemen om wat leuke waaiers te maken, er is namelijk veel conventioneel licht aanwezig en gering intelligent.

Maar, ik wil wel zelf in het midden van de zaal plaatsnemen, om het effect te zien en ook alles in de gaten te houden. Safety is geen probleem, multidim met switchfunctie achter de laser en een DMX-controller er aan.

Maar dan, ILDA.

Afstand van midden van de zaal tot aan het podium? Meter of 50. Afstand van podium tot in de gemotoriseerde trekkenwand? Reken er nog maar 50 meter bij.

Dat gaat hem niet worden met stugge, dikke ILDA-kabels.

Nu zijn er netwerk-interfaces aanwezig voor onder meer printers, voor kantoortoepassingen, om via een switch/router de printer via het netwerk te kunnen delen.

Maar, wat als ik hier de USB-ILDA interface op aansluit en deze alleen keihard met CAT5 aan mijn laserPC verbind? Software is er op gericht om te kunnen omgaan met USB-apparaten en het transporteren van data moet ook lukken.

Zie ik iets over het hoofd, of heb ik misschien het wiel uitgevonden...?

Nee, dat gaat niet. Maar waarom neem je geen ilda naar cat5 converterplug setje? 25 polige sub d naar rj45 en weer terug? Staat ergens in de shop bij bax idla naar utp adapterset. €25,-

Comment

Wat ook nog kan is een extern bureaublad op je pc. Even netwerkje je laptop en dongel bij de laser en hup in verwegistan via het netwerk je laptop bedienen.

Er zijn hier natuurlijk heel erg veel verschillende programma's voor. Maar het werkt wel. Wij hebben altijd een wifi netwerk openstaan bij grotere shows. Kun je vannuit de zaal alles programeren zonder kabels te hoeven leggen. Geluid inregelen of lichtshow wat je maar wil zo vannuit de tent zonder kabels. Ook het zoeken van juiste info die net op die andere laptop achter bij het amp rack staat. Gewoon inloggen en tadaa daar is het.

Comment

Zoals Gijsbrecht zegt een ILDA-UTP adapterset doet wonderen. Heb het zelf ook, werkt perfect. Al is de prijs van Bax wel een beetje van de weg. Bax ILDA naar UTP adapter set Geen grote investering, maar toch de perfecte oplossing.

Comment

Nee, dat gaat niet. Maar waarom neem je geen ilda naar cat5 converterplug setje? 25 polige sub d naar rj45 en weer terug? Staat ergens in de shop bij bax idla naar utp adapterset. €25,-
          Ja dat klopt, maar dat is meer voor éénkleurige lasersystemen. Ik heb een full color RGB laser. ;) Je bent dus alleen al voor RGB drie aderparen kwijt. En dan moet je nog je X- en Y-aderparen kwijt, etc.

zijn hier natuurlijk heel erg veel verschillende programma's voor. Maar het werkt wel. Wij hebben altijd een wifi netwerk openstaan bij grotere shows. Kun je vannuit de zaal alles programeren zonder kabels te hoeven leggen. Geluid inregelen of lichtshow wat je maar wil zo vannuit de tent zonder kabels. Ook het zoeken van juiste info die net op die andere laptop achter bij het amp rack staat. Gewoon inloggen en tadaa daar is het.
          Draadloos wil ik met lasers absoluut niet i.v.m. mogelijke dropouts. Daarnaast zou het over een meter of 50 CAT5/UTP kabel gaan tot aan het podium, kost me iets meer dan twee tientjes en is eenvoudig weg te werken.

Ik wil het eigenlijk graag op de manier doen zoals ik zelf heb omschreven, maar ben benieuwd naar ervaringen met dit soort UTP naar USB interfaces, wat betreft stabiliteit etc. ;)

Comment

Of het werkt durf ik niet te zeggen. Hier heb ik nooit mee gewerkt.

Ik weet namelijk niet of je laptop dan ook nog weet dat je usb dongle op die poort zit. Je zou het een keer kunnen proberen / navragen bij een pc bedrijf.

Comment

Wat je eigenlijk zoekt is een usb over ethernetkabel repeater. Dus van usb naar ethernetkabel en weer terug naar usb. Wat ik op de foto zie is een usb server. Deze werken op een netwerk prima, maar meestal niet echt real time. Ik betwijfel of je een virtuele usb poort via netwerk kunt aanmaken die ook nog herkent word door je software. Een usb repeater kost echter €150,-....

Comment

Het hoeft niet persé van USB naar ethernet en terug naar USB.

Ik wil ook best vanaf m'n PC vertrekken met ethernet, met aan het einde van die ethernetkabel een printserver met USB-poort. Dat was in ieder geval het idee van die printserver en ik was dus benieuwd of dat ging werken. ;)

En als er andere alternatieven zijn, die zijn ook meer dan welkom. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  Ja dat klopt, maar dat is meer voor éénkleurige lasersystemen. Ik heb een full color RGB laser. ;) Je bent dus alleen al voor RGB drie aderparen kwijt. En dan moet je nog je X- en Y-aderparen kwijt, etc.
                  Ik heb ook een ILDA RGB laser, maar een UTP adapterset werkt bij mij gewoon prima.

Comment

ILDA naar UTP adapterset uitgetest, maar werkt niet volledig voor mijn setup.

Het systeem werkt alleen met enkelkleurige of tweekleurige systemen. Je hebt vier aderparen, hier wordt X, Y, kleur1 en kleur2 op verstuurd. In mijn geval kreeg ik alleen groen en blauw te zien.

De weergave is wel gewoon prima. Toch zou ik er niet snel voor kiezen om het op lange afstand te gebruiken, omdat je een spanning over zeer dunne adertjes verstuurt op lange afstand. Ik heb een testrun gedaan met 10 meter UTP, het werkte verder netjes. Figuren werden goed weergegeven. Voor de installatieklusjes of klussen met korte afstanden zou ik het verkiezen boven normale ILDA kabel.

Ik ga dus gewoon 75 meter ILDA neerleggen. :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                      Ik ga dus gewoon 75 meter ILDA neerleggen. :)

Hou er wel rekening mee dat wanneer je veel verbindingen gaat maken of langs echt flinke stroom kabels gaat liggen je ook nogal wat problemen kunt verwachten. Dit hadden wij ook ondervonden toen wij een stuk of 5 kabels aan elkaar geknoopt hadden en langs de kracht en voeding voor de caree in de zaal liepen. Er gebeurde toen echt hele rare dingen.

Comment

Gebruikte je wel afgeschermde kabel dan? Deze kabel komt alleen parallel langs een 230V-lijn te liggen (confettishooters) die slechts 2x op de avond gebruikt zal worden.

Daarnaast ook zorgen dat de pinnen van de connector goed contact maken, desnoods nog een paar wikkeltjes gaffa er omheen.

Comment

Geen idee. Het was standaard ilda kabel die van jullie af kwam.

We hebben hem toen snel verlegt en er dus 1 verbinding uit kunnen halen en toen lag er alleen nog maar dmx langs. Toen ging het wel prima.

Comment

Goed, ik heb hier nu 85 meter ILDA even uitgelegd... dat werkt prima. ;) Geen signaalverlies o.i.d., figuren worden netjes weergegeven.

Daarnaast heb ik nog contact met onze leverancier omtrent de ILDA adaptersets, heb donderdag in de showroom nog een testje gedaan met de Pangolin interface en Medialas laser... daar werkte het opeens wel. ;)

Ook met Pangolin i.c.m. met mijn eigen laser werkte het. Dus hier gaan we nog even achteraan om een zo goed mogelijke informatievoorziening bij het product te plaatsen. Vermoedelijk zit het 'm in het combineren van kanalen op bepaalde pinnen.

Ik ga gewoon 85 meter ILDA gebruiken in ieder geval. :)

Comment

Gisteravond was het zo ver in het theater, heb ongeveer 70 meter aan ILDA nodig gehad, dus kwam mooi weg met 85 meter. ;) Ging zonder problemen, geen merkbare vertraging, geen storingen.

Comment

Working...
                              X