Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan iemand deze beginner helpen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan iemand deze beginner helpen?

Hallo,
    Ik ben Lukas, en ben compleet nieuw in de licht "wereld".
    Het lijkt me erg mooi met lichten te spelen en ben van kinds af door lichten gefascineerd.

Ik heb het volgende aangeschaft:
    2x Bax ALO 019 Dual LED Scanner
    1x Eurolite LED PAR-56 RGB Short zwart
    1x Showtec Scanmaster 2 MKII

Echter zoals gezegd ben ik compleet nieuw, en heb eigenlijk geen idee hoe ik dit aan de praat krijg.
    Na ongeveer 6 uur stoeien met de spullen en handleidingen ben ik geneigd de handoek in de ring te gooien..
    Kan iemand mij alsjeblieft op weg helpen?
    Ik krijg letterlijk niks voor elkaar, ja het black out knopje staat uit, maar nee ik heb geen licht en krijg er geen bestuurd.
    Alsjeblieft help me op gang met deze -ongetwijfeld- prachtige hobby.
    Het lukt me wel de lampen op geluidsgestuurde of stand alone modus te krijgen, maar dat lukt enkel op de lampen zelf, niet via het paneel.

Hoop dat dit voldoende info is om me enigszins te kunnen sturen in de goede richting.

Alvast bedankt, hopende op reacties/hulp,

Lukas

Weet je al wel hoe dmx adressen werken?

Zo nee dan zou ik me hier eerst eens in verdiepen.
    Je moet namelijk een adres aan je lamp geven. Pas dan weet je lamp welk comando van de controller ook echt voor hem is en wat hij hier dan mee moet doen.

Zeg maar net als de postbode. Als jij geen aders hebt kan de postbode jou niets bezorgen. Heb je een adres dan kan er eigenlijk pas iets naar je verzonden worden.

Ik weet niet hoeveel je hier al wel of juist niet vanaf weet voordat ik een handleiding van weet ik hoelang ga lopen typen terwijl je misschien het 1 en ander al wel weet.

Comment

Ronennieshow, bedankt voor je reactie.
      Ik snap vanuit de handleidingen hoe ik op de lampen die ik heb een DMX adres instel.
      Wat ik nu heb gedaan, bij de scanners met de dip-switches en bij de PAR via het menu is de 1e scanner adres 1, de par adres 3 en de 2e scanner adres 4 gegeven.
      Maar wat ik niet snap is hoe ik de controller vertel dat 1 de scanner is enz. en vervolgens hoe ik deze kan bedienen.

Comment

Op je controller zitten links knoppen fixture. Als je hiermee fixture 1 aanzet kun je met de faders (schuifjes) kanaal 1-16 bedienen. Als je fixture 2 aanklinkt bedien je kanaal 17-32, enz.
        Het is dus verstandig om een apparaat startadres 1 te geven, een apparaat startadres 17 en eentje startadres 33.

Comment

Klopt maar je hebt maar 8 faders dus voor 1 tm 8 kun je zo omhoog zetten voor 9 tm 16 moet je even op de ab knop drukken. Dan zet je dus je faders in tapje b voor de volgende kanalen.

Maar dan dmx. Dit gaat nog redelijk fout zie ik. Dus wat korte uitleg.

De ledlamp heeft zo bijvoorbeeld al minimaal 3 dmx adressen. Dat wil dus zeggen dat de led lamp als je hem met de knoppen op kanaal 1 zet niet alleen kanaal 1 gebruikt maar ook kanaal 2 en kanaal 3. Kanaal 1 is dan dus het start adres. Ik hoor je nu denken waarom zoveel kanalen?

Elke functie van de lamp heeft een kanaal nodig. Een led par kan zo dus Rood Groen Blauw, Dit wil dan dus zeggen al minimaal 3 kanalen
          1 is om de rode leds te bedienen
          2 om de groene te bedienen
          3 om alle blauwe leds te bedienen

Als een lamp nog meer functies heeft heb je vaak dus ook meer kanalen nodig.

Maar hoeveel kanalen een lamp heeft en wat de functie van elk kanaal is staat ook vast in je handleiding van je lamp.

Als je nu na de led par een volgende lamp wil zetten begin je dus met adres 4 want 1 2 en 3 zijn al in gebruik door de led par.

Comment

Bedankt voor de extra info Rob, ik heb het ingesteld zoals voorgesteld maar de lampen doen nog absoluut niet wat ik wil.
            Wanneer ik het geheel aanzet draait mijn eerste scanner (die op 1 zit) al een programma, reageert enkel op de blackout knop en meer niet..
            Voel me best dom zo.. :roll:

Comment

Ik wil je aanraden om een paar artikelen in de kennisbank te lezen. Vooral het stukje 'hoe werkt dmx' kan ik je aanraden.

Comment

Working...
              X