Announcement

Collapse
No announcement yet.

heel graag advies over licht voor snoezeltheater

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• heel graag advies over licht voor snoezeltheater

Hallo allemaal
    Heel graag willen wij, twee ondernemende meiden die een eigen bedrijfje op willen starten, wat advies van mensen met verstand van zaken..

Wij hebben de plannen om een snoezeltheater te starten. Kort gezegd, dit is theater voor mensen met een ernstig meervoudige beperking. Theater met weinig tekst, voorstellingen die alle zintuigen aanspreken. Wij willen gaan werken vanuit een donkere (zwarte) tent van ongeveer 3x6 meter. Ook willen we gebruik gaan maken van blacklight.

Natuurlijk hebben we al wat rondgekeken op de site, en ons in het onderwerp verdiept. Maar we wilden toch nog graag wat advies van de experts hier voor we tot aankoop overgaan.

een paar vragen van onze kant
    De populaire LED parren nu nog goedkoper in een set verkrijgbaar! Deze parren zijn multi-functioneel in te zetten, zowel DMX- als geluidsgestuurd, en bevatten RGB kleurenmenging!

zou deze set voldoende zijn om onze tent te "verlichten", dwz dat hij niet totaal uitgelicht hoeft te worden, we willlen slechts sfeer verlichten met verschillende kleuren. gaan we het hiermee redden?

is dit simpele mengpaneel genoeg om bv lichten te dimmen, in 1 keer te faden, en de lampen van kleur te laten veranderen?

Tevens willen we gebruik gaan maken van blacklight. Wat zou u adviseren? Je hebt die natuurlijk ook in verschillende vormen, in spot of in tl versie. Wat is voldoende om een tent van 3x6 in blacklight te "hullen"?

Nou , tot zover even onze vragen. We zouden heel erg blij zijn als mensen ons hiermee wat verder konden helpen!
    Heel erg bedankt alvast!

Hallo,

De showtec parren zijn niet echt fel, en ik betwijfel in een zwarte tent of dat beter zal zijn.
    Met het mengpaneel kun je alleen die ledparren mee besturen, niet andere parren.

Hebben jullie een beetje ervaring met krachtstroom?
    Zoja; kijk eens naar fresnels en dimmerpacks
    Zonee; zou ik gaan voor led theaterverlichting.

Groet,
    Milan

Comment

Originally posted by droomlicht View Post
      Wij willen gaan werken vanuit een donkere (zwarte) tent van ongeveer 3x6 meter. Ook willen we gebruik gaan maken van blacklight.

zou deze set voldoende zijn om onze tent te "verlichten", dwz dat hij niet totaal uitgelicht hoeft te worden, we willlen slechts sfeer verlichten met verschillende kleuren. gaan we het hiermee redden?
      Ik weet niet of je dit ook gelezen hebt dynaspan.

Maar om dan met krachtstroom en fresnels aan te komen. Het is geen bouwplaats of een ijshal.

Ik denk namelijk dat deze led parren dan al meer dan genoeg vermogen geven. Het is maar 6x3 meter. Daarnaast is het voor sfeer verlichting. Geen operatie tafel waar ik elke haar zie liggen. Kortom kracht en fresnel zie ik totaaaaaal niet zitten. Dan nog het verschillende kleuren verhaal gaat hem met fresnel dus niet bepaald eenvoudig en snel wisselende kleuren worden.

Maar dan voor de topic starter.

Ik zou de showtec led parren niet nemen. Deze zijn nu niet echt road proof. Het zijn vrij kwetsbare ledparren die dus niet heel erg veel kunnen hebben. Je zult ze meer dan regelmatig tegen komen met defecte ledjes. Ook zijn verschillende kleuren blauw of soms groen bij de zelfde serie ledparren niet echt een uitzondering.

Mijn advies zou zijn om naar een cls te kijken of wat ook een eigenlijk een net iets duurdere dan de cls maar zeker goede optie is misschien deze eurolite par. Het voordeel van de eurolite par is dat de kleuren al in het ledje gemengd worden. Hierdoor krijg je wat rustiger en mooier gemengd licht. Wij werken geregeld voor amarant waar dan dus ook mensen met beperkingen geregeld komen. Onze ervaring is dat als dingen rustiger en overzichtelijker zijn de clieenten ook rustiger zijn en er dus meer van genieten. Een sterk flits effect of dergelijken is dan dus ook zeer af te raden.

De eventuele controller is inderdaad een zeer eenvoudige controller. Je kan er makkelijk en snel kleuren mee verranderen en wat standaard dingetjes mee draaien. Maar echt gave en uitgebreide shows dat gaat hem niet worden. Ook kun je maar zeer beperkt soort led parren op deze controller aansluiten en moet er aan allerlei eissen voldaan worden wil het werken. Dus ja kan wel met sommige led parren maar zeer zeker niet met allen. Ook kun je met de controller niet de parren afzonderlijk bedienen ze zullen dus allemaal het zelfde doen. Niet 1 rood 1 groen 1 blauw en 1 geel maar alleen allemaal rood of allemaal geel of allemaal groen. Maar goed je snapt het denk ik wel.

Comment

Wanneer je ergens mobiel staat (bijvoorbeeld met een tent) is stroom altijd lastig. Hoe minder je nodig hebt, hoe beter.

Denk eraan dat parren (conventioneel of LED) een redelijk gebundelde lichtstraal geven. Echte 'flood' krijg je er niet mee en omdat zwart niet echt licht weerkaatst wordt het met 4 parretjes een vrij donker gebeuren. Ik zou dan toch op z'n minst 12 parren adviseren, een statiefje met 4 stuks in elke hoek bijvoorbeeld. Qua blacklights zou ik dan TL's gebruiken. Die wegen praktisch niks en kunnen daardoor makkelijk aan het frame van de tent bevestigd worden. Blacklight (oftewel UV) vanuit een TL verspreid zich best aardig, dus ook hier voor telt dat een stuk of 4 een aardige spreiding moet geven.

Kan het met minder: ja, natuurlijk. Maar besef dat je dan geen totale dekking kan krijgen en je donkere hoeken gaat overhouden.

TL's gebruiken bijna niks, 30W per stuk ofzo. Dat mag geen probleem zijn. Ook LED verlichting verbruikt weinig vermogen, maar is lastiger om aan te sturen, zeker als je hier onbekend mee bent. Een gewone par met een filter ervoor is veel makkelijker, maar heeft weer een dimmer, filter en een stuk meer vermogen (300W of 500W) nodig.

Wat ik zou adviseren: huur de eerste keren een setje verlichting om de opties uit te proberen. Op die manier kan je zelf makkelijk uitvogelen wat voldoet aan jullie wensen. Je kan natuurlijk ook een dagje een lichtsetje huren en lekker in de achtertuin experimenteren. De meeste verkopende bedrijfjes die tevens een verhuurafdeling hebben zullen ongetwijfeld willen adviseren en een setje voor een dagje beschikbaar stellen als je toezegt een eventuele aanschaf bij het bedrijf in kwestie te gaan doen. Zo heb ik het zelf ook al een paar keer gedaan.

Comment

Voor de spreiding zou je een frost filtertje kunnen gebruiken. Dat scheelt al enorm.

Maar 12 parren op 3 bij 6 meter. Heb je wel eens 3x 6m uit gezet want volgens mij is 12 parren dan erg veel. 4 is dan misschien niet overdreven veel maar 12 is toch ook nogal heftig.

Maar de suggestie van ga anders eerst een keer experimenteren en huur gewoon eens 4 of 8 parren en als dat niet afdoende is kun je er nog altijd meer nemen.

Ter referentie waarom ik denk dat 4 misschien al afdoende is ( als je ze gebruikt met een frost filter ) ik heb laatst 4x een kls 801 setje gebruikt ( totaal 16 parren ) op een tent van 22,5 m bij 35 m. Dit hebben we echt flink terug gedimd omdat het anders gewoon erg heel erg licht was. Nu is een kls 801 natuurlijk wel wat anders dan een showtec par maar goed die zou ik sowieso niet gaan kiezen als het mijn keuze zou zijn. Ik vermoed dat de eurolite par die ik voorstelde niet echt onder zal doen als het om licht opbrengst gaat. Dus ik denk dat 4 maar zeer zeker niet meer dan 8 al voldoende zal zijn. Plaatsing zal natuurlijk altijd een belangrijk punt blijven.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            Maar 12 parren op 3 bij 6 meter. Heb je wel eens 3x 6m uit gezet want volgens mij is 12 parren dan erg veel. 4 is dan misschien niet overdreven veel maar 12 is toch ook nogal heftig.
            Mijn idee van 16 komt uit de conventionele variant. Qua licht heb je zo'n hoeveelheid dan misschien wat minder nodig, maar qua kleurtjes al snel.

Comment

Zou de Eurolite KLS-150 niet iets zijn voor de TS? 2 Setjes daarvan met daarbij een niet al te lastige lichtsturing zijn qua lichtopbrengst waarschijnlijk voor de oppervlakte voldoende en hebben het voordeel van de kleurenmenging die de KLS-801 ook heeft.
              Bovendien kan dan elke spot onafhankelijk van de ander geregeld worden qua kleur e.d.

Comment

Hou er rekening mee dat de KLS-150 niet DMX aan te sturen is en je er dus geen lichtsturing naar wens aan kunt hangen.

Daarnaast is het budget ook van groot belang.

Qua blacklight-projectoren denk ik aan een paar JB Systems LED UV-9 armaturen, anders de American DJ Eco UV bar. Van die barren hebben we er momenteel nog 4 liggen, daar komt binnenkort een nieuwe versie van. Met twee van die UV-barren kom je al een heel eind denk ik. Eentje per smalle zijde moet genoeg zijn.

Wat betreft de overige verlichting, denk ik al erg snel aan de American DJ Mega Tri Par Profile spots. Het grote voordeel van deze armaturen is dat de kleurenmenging zeer netjes is (waardoor mengkleuren als geel en paars goed naar voren komen) en de spots zijn op meerdere manieren te positioneren. Zo zijn ze plat tegen de muur aan te leggen, als vloerspot op de grond te plaatsen, maar kunnen ze eveneens tegen de muur of het plafond worden bevestigd.

In een tent van 3x6 meter (er van uitgaande dat er dan geen podium o.i.d. aanwezig is) zou ik een viertal armaturen in de hoeken opstellen en die langs de muur omhoog laten schijnen, plus een viertal armaturen verspreid ophangen om de overige delen van de ruimte te belichten. De lichtopbrengst van de armaturen is best behoorlijk, maar kan eventueel teruggebracht worden door ze te dimmen, om het wat sfeervoller te laten ogen.

Met behulp van een lichtsturing is het inderdaad mogelijk om kleuren vloeiend te wisselen als daar behoefte aan is en is het eveneens mogelijk om bepaalde kleurencombinaties op te roepen.
                Persoonlijk denk ik dat een Showtec LED Operator 1 de meest eenvoudige lichtsturing is voor deze toepassing. De controller heeft hoofdzakelijk functies aan boord die voor deze toepassing ideaal zijn;
                - Voorgeprogrammeerde kleuren (presets) oproepen door middel van sneltoetsen. Met de 'master dimmer' fader kunnen de spots gedimd worden
                - diverse kleurenwisselings-programma's oproepen, die in te stellen zijn qua snelheid én wisselsnelheid (snel afwisselend, of vloeiend). Eveneens te dimmen.
                - handmatige RGB kleurenmix met behulp van de 3 faders, zodat je je eigen kleurencombinaties live kunt maken.

Deze set werkt perfect samen, mits de Mega Tri Par Profile spots op de 3-kanaals DMX modus worden ingesteld.
                De blacklight-armaturen zou ik via een losse schakelaar (eventueel schakelpaneel) aan en uit zetten.

Verder hebben we ook nog andere producten in het assortiment die wellicht interessant zijn, zoals fluorescerende kunstplanten die in combinatie met blacklights oplichten, of een bellenblaasmachine zoals de American DJ EZ Bubble.
                Daarnaast is misschien een JB Systems M-Star laser een mooie aanvulling, die kan erg langzaam een roterende sterrenhemel van laserpuntjes projecteren op een muur, plafond of vloer. Met gebruik van nevel (rookmachine) zie je de stralen duidelijk vanuit het armatuur komen, zonder rook projecteert hij alleen een sterrenhemel.

Bovenstaande producten zijn natuurlijk geen vereiste, maar kunnen natuurlijk een aanvulling zijn.
                Daarnaast is het ook mogelijk onze helpdesk te contacteren voor een oplossing op maat inclusief installatie.

Comment

Jeetje! Onze dank is heel groot! Wat een behulpzaamheid hier, en een hoop nieuwe info! We zijn er echt heel erg blij mee en vanavond gaan we ons verdiepen in jullie posts.
                  Ook rick enorm bedankt voor de uitgebreide reactie!

Comment

Originally posted by Rick View Post
                    In een tent van 3x6 meter (er van uitgaande dat er dan geen podium o.i.d. aanwezig is) zou ik een viertal armaturen in de hoeken opstellen en die langs de muur omhoog laten schijnen,
                    Dat werkt meestal prachtig als flood... in een witte tent.
                    Deze tent is zwart en zal dus erg weinig licht reflecteren.

Comment

Working...
                    X