Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner DMX

Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen met het geven van kleine lightshows. Maar ik zit met een aantal probleempjes en vraagjes.

ik heb: 10 theaterspots, 2 scanners, 1 movinghead mh660, laser, stormbird, en een moonflower.

ik heb een DMX controller met een in en een output dmx, en een DMX controller met 6 uitgangen voor normale stekkers. hierop sluit ik mijn spots aan. (alle 2 de panelen van showtec)

Nu heb ik dus een vraag over die eerste dmx controler, omdat hij maar 1 in en 1 uitgang heeft, kun je er dus zonder een ''stekkerdoos'' oid niet meer als 1 ding aan koppelen, in mijn geval dus, de movinghead. Wat voor apparaat heb ik dus nodig om, en mijn 2 scanners, en mijn movinghead te kunnen besturen via dat ene paneel.

Mijn 2e vraag is, Waarvoor is de input, en waarvoor is de output? heb je ze beide nodig, dus 2 dmx kabels, of is 1 kabel genoeg?

Met deze vragen zit ik dus!

Alvast bedankt

Voor DMX gaat de er een kabel van de output naar de input van de lamp. Als het goed is heeft de lamp ook een output, van die output kan je weer door naar de input van de volgende lamp. Zo kan je dus meerdere apparaten aansluiten. Kwestie van doorlussen, let er alleen wel op dat het DMX start adres goed ingesteld staat.
    Misschien kun je ons het type geven welke DMX controller je hebt?

Comment

ahhh op die fiets, dus als ik mijn dmx controller gebruik op bijvoorbeeld mijn moving head, dan hoef ik dus alleen maar de input te gebruiken van de dmx controller, en dan naar de input van de movinghead. Wil ik dus ook de 2 scanners erbij kunnen gebruiken, dan hoef ik dus maar 4 kabels te gebruiken??

Ik heb een Showtec Scanmaster 2, DMX controller.

Comment

Ik raad je aan om eerst even dit topic door te lezen: http://www.bax-shop.nl/forum/f19-ken...ecies-175.html

Comment

Originally posted by sgtnikozz View Post
          ahhh op die fiets, dus als ik mijn dmx controller gebruik op bijvoorbeeld mijn moving head, dan hoef ik dus alleen maar de input te gebruiken van de dmx controller, en dan naar de input van de movinghead. Wil ik dus ook de 2 scanners erbij kunnen gebruiken, dan hoef ik dus maar 4 kabels te gebruiken??

Ik heb een Showtec Scanmaster 2, DMX controller.
          Jep, je hebt gewoon een XLR male - female kabeltje, waarbij de ene kant in de DMX controller gaat en de andere in de input van de movinghead. De volgende gaat de ene kant in de movinghead output en de andere kant in de scanner input en als laatste dan van de scanner output naar de volgende scanner. Wat handig is om te doen is om in de laatste scanner, om in de output daarvan een terminator te doen. Een terminator sluit de DMX bus goed af zodat de kans op reflecties en storingen gering is. Dit zijn dus 3 kabels.

Het start adres van de movinghead is dus digitaal 1, en in dipswitches ook 1 alleen omhoog. Het start adres van de 1e scanner is digitaal 17, en in dipswitches gaan 1 en 5 omhoog. Het start adres van de 2e scanner is digitaal 33, en in dipswitches gaan 1 en 6 omhoog. Hoop dat je hiermee wat informatie rijker bent. :)

Comment

Originally posted by DJ Lars View Post
            Jep, je hebt gewoon een XLR male - female kabeltje, waarbij de ene kant in de DMX controller gaat en de andere in de input van de movinghead. De volgende gaat de ene kant in de movinghead output en de andere kant in de scanner input en als laatste dan van de scanner output naar de volgende scanner. Wat handig is om te doen is om in de laatste scanner, om in de output daarvan een terminator te doen. Een terminator sluit de DMX bus goed af zodat de kans op reflecties en storingen gering is. Dit zijn dus 3 kabels.

Het start adres van de movinghead is dus digitaal 1, en in dipswitches ook 1 alleen omhoog. Het start adres van de 1e scanner is digitaal 17, en in dipswitches gaan 1 en 5 omhoog. Het start adres van de 2e scanner is digitaal 33, en in dipswitches gaan 1 en 6 omhoog. Hoop dat je hiermee wat informatie rijker bent. :)
            Wat bedoel je dan met digitaal? Mijn moving head kan ik dmx bedienen, maar hiervoor hoef ik geen dipswitches om te zetten, simpelweg omdat ze er niet opzitten, dit is het zelfde verhaal met mijn scanners, is digitaal dus gewoon met die lcd screen die er in zit en dan kanaal 1 dmx?

Comment

Google Afbeeldingen. De grootste zoekmachine voor afbeeldingen op internet.

um=1&hl=nl&safe=off&sa=X&biw=1920&bih=971&tbm=isch &tbnid=DE8c3844xZ0aNM:&imgrefurl=http://www.haan-pa.nl/set_h.htm&docid=MbQTVW6nFLVZ8M&imgurl=http://www.haan-pa.nl/images/mh660.jpg&w=320&h=387&ei=1BKoT5jGBsfY8APJjuX7BA&zo om=1&iact=hc&vpx=582&vpy=128&dur=370&hovh=247&hovw =204&tx=109&ty=145&sig=102509804529238695702&page= 1&tbnh=145&tbnw=120&start=0&ndsp=49&ved=1t:429,r:2 ,s:0,i:73

Dit is mijn MH

Comment

Elk apparaat neemt een x aantal kanalen in.

Bijvoorbeeld:
                Movinghead, 6 kanalen, startadres 1,
                Scanner, 5 kanalen, startadres 1+6 (van de movinghead) = 7
                Scanner, 5 kanalen, startadres 7+5 (van de scanner) = 12

Comment

Bedankt voor jullie uitleg! ik ga het snel uitproberen

Comment

Als ik het goed voor heb gebruikt de scanmaster 16 kanalen per fixture.
                    Om een beetje handig te werken zou ik dan de moving head op kanaal 1, de eerste scanner op kanaal 17 en de 2e scanner op kanaal 33 zette.
                    Zo kan je met de fixture knoppen links op de scanmaster kiezen welk toestel je wil geen bedienen.

Comment

Klopt, digitaal is met het LCD schermpje waarin je het adres kan instellen. Hier een lijstje voor als je meer lampen hebt, welk start adres er nodig is:
                      Lamp - Digitaal - Dip Switches
                      1 - 1 - 1 aan
                      2 - 17 - 1 en 5 aan
                      3 - 33 - 1 en 6 aan
                      4 - 49 - 1, 5 en 6 aan
                      5 - 65 - 1 en 7 aan
                      6 - 81 - 1, 5 en 7 aan
                      7 - 97 - 1, 6 en 7 aan
                      8 - 113 - 1, 5, 6 en 7 aan
                      9 - 129 - 1 en 8 aan
                      10 - 145 - 1, 5 en 8 aan
                      11 - 161 - 1, 6 en 8 aan
                      12 - 177 - 1, 5, 6 en 8 aan

Het eerste getal is dan natuurlijk ook het knopje waar de lamp onder zit.

Comment

Oke, ik snap het nu helemaal, net alles geprobeerd, Zeker nais, nu heb ik de laser er ook bij gezet op kanaal 49, werk facking nais :P

Comment

Originally posted by sgtnikozz View Post
                          Oke, ik snap het nu helemaal, net alles geprobeerd, Zeker nais, nu heb ik de laser er ook bij gezet op kanaal 49, werk facking nais :P
                          Mooizo ;)

Comment

Working...
                          X