Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automatisch Licht Show?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Automatisch Licht Show?

Beste Bax-shoppers,

Na heel goed geholpen te zijn door rick, om te zoeken naar een versterker. Nog een topic geopend, maar nu bij Verlichting.

Ik heb helemaal niks aan verlichting! Maar wil het wel graag gaan doen. Ik wil graag via de computer een lichtshow programmeren, een die je op een liedje kan maken, dus dat het licht gelijk loopt met de muziek, is het mogelijk dat te doen via dmx programma op de pc? Ik heb wel iets gelezen over een dongle? maar dat snapte ik niet goed, moet je dan voor elk gekochte licht etc. een dongle kopen, volgens mij niet? Ik heb ook wat gelezen over freestyler. Maar snap er eigenlijk nog niks van. Alvast bedankt!

Wat voor lichtshow wil je gaan gebruiken? Als je 4 parren met een paar effectjes wil gebruiken kan je beter een lichtcontroller nemen, wil je er hele evenementen mee belichten, dan zou ik kiezen voor software. Over die software kan je beter de experts laten praten, weet er zelf ook niet veel van, omdat ik het niet nodig heb.

Comment

Originally posted by DJMa5treat View Post
      Wat voor lichtshow wil je gaan gebruiken? Als je 4 parren met een paar effectjes wil gebruiken kan je beter een lichtcontroller nemen, wil je er hele evenementen mee belichten, dan zou ik kiezen voor software. Over die software kan je beter de experts laten praten, weet er zelf ook niet veel van, omdat ik het niet nodig heb.
      Als ik inderdaad alleen parren had kon dat wel, maar ik wil echt een soort van show hebben, met lasers, rookmachines, etc allemaal vanaf een pc automatisch gestuurd hebben. Toch bedankt!

Comment

Wat is je maximale budget, waar je alles mee wilt kopen? Dan kunnen we bekijken wat in het budget past.

Comment

Ik heb niet echt een budget, ik wil graag weten of je digitaal alles aan kunt sturen, precies gelijk met de muziek via de pc, en hoe ik dat dan zou moeten doen.

Comment

Dit kan, hiervoor heb je de software nodig, vaak gratis te downloaden en een dongle die je wel moet kopen. De dongle sluit je aan op de computer en via de XLR uitgang sluit je je lichten aan.

Je hoeft maar 1 dongle te kopen, en daar kan je vaak je hele lichtset op aansluiten, als het niet te groot is. Dit doe je door middel van de xlr output van de dongle naar de xlr input van het 1e licht tet gaan, en van die output weer naar de andere input.

Hier een dongle die prima bij Freestyler werkt:

Wil je de wat professionelere kant op, dan kan je gaan voor Daslight:

Daslight makes dmx lighting controllers for disco, club, dj and theater. The Daslight packages are based on software and usb to dmx interfaces

Comment

Originally posted by yobotje View Post
              Dit kan, hiervoor heb je de software nodig, vaak gratis te downloaden en een dongle die je wel moet kopen. De dongle sluit je aan op de computer en via de XLR uitgang sluit je je lichten aan.

Je hoeft maar 1 dongle te kopen, en daar kan je vaak je hele lichtset op aansluiten, als het niet te groot is. Dit doe je door middel van de xlr output van de dongle naar de xlr input van het 1e licht tet gaan, en van die output weer naar de andere input.

Hier een dongle die prima bij Freestyler werkt:

Wil je de wat professionelere kant op, dan kan je gaan voor Daslight:

http://www.daslight.com/en/dvc3-512.htm
              Oke, bedankt! Hoeveel outputs heeft een dongle dan? kun je ook meerdere dongles tegelijk aansluiten aan je laptop?

Ik heb dashlight en freestyler even bekeken, en bij welke kan ik het beste shows maken op de laptop, maar ook al op de laptop afspelen, zodat ik zie hoe het werkt?

Kun je ook precies gelijk op een liedje maken?

Dus als ik het goed begrijp, doe je de dongle in de laptop via usb, en ga je via de dongle naar je lichten met xlr kabel? of is het draadloos.

Bedankt voor je reactie!

Comment

dit is niet draadloos maar kan met normale xlr kabel. Freestyler gebruik ik zelf ook in combinatie met een Enttec usb-dmx pro dongel. hier kan je makkelijk shows in programmeren die je dan in snelheid kan aanpassen voor een mooie show op de muziek.

Edit: deze dongel heeft 1 output en 1 input (kan er maar een tegelijk gebruiken, input is op in je software te kunnen programmeren met een tafel)

met een show op een nummer maken heb ik geen ervaring, maar weet wel dat je daar heeeel veel tijd in moet gaan steken. sommige mensen hebben 50.000 nummers bij zich, dan moet je dus ook 50.000 licht shows gaan maken. ook moet je dan in eens je muziek gaan draaien in een licht programma, dit lijkt me dan ook niet ideaal.
                om een vaste show in snelheid aan te passen lijkt mij dus makkelijker. natuurlijk kan je dan nog 15 shows maken om variatie te hebben, maar dat is allemaal naar wat je zelf wilt en hoeveel tijd je er in wilt steken.

Edit: mocht je liever faders, knoppen en potmeters hebben is een bcf2000 een geweldige uitbreiding die aansluit op de software (ik vind de bcf2000 fijner dan andere, omdat deze gemotoriseerde faders heeft dus de standen van je lampen overneemt als je ze aanklikt.)
                Last edited by Light & Sound Department; Saturday-26-05-2012, 01:07.

Comment

Oh oke, dus je doet het zegmaar zo: Laptop met software > Dongel > XLR kabel > led par > XLR kabel > laser > XLR kabel > rookmachine > XLR kabel > Dongel? (voorbeeld) dus je lust alles zegmaar door?

Ik begrijp het, het is voor thuisgebruik, het lijkt me heel leuk om op geluid een show te maken, dus de vraag, kun je de show precies op geluid maken?

Bedankt voor de reactie!

Comment

Je hoeft niet terug naar je dongel. Het is gewoon van je dongel naar de lampen en als je de laatste gehad hebt stop je gewoon. Dan hoef je niet weer terug naar het dongeltje.

De input is voor een eventuele externe dmx controller waarmee je dan weer sommige software kunt aansturen.

Sommige programma's kun je wel een soort van timeline mee opstellen. Sommige niet. Zo weet ik dat cuelux het bijvoorbeeld niet direct kan. Je hebt dan weer wel midi imitatie programma's voor op je laptop zodat je met een ander programma comando's naar je lichtshow kan sturen waardoor deze denkt dat er op een knop gedrukt word.

Maar zoals al gezegd als je een lichtshow op een nummer wil maken heb je wel flink wat te werken ( als je het goed wil doen )
                    Ook heb je als je echt een leuke show wil maken wel behoorlijk wat lampen en effecten nodig om wat af te kunnen wisselen.

Maar elk begin zal klein zijn dus ik zou zeggen ga eerst wat proberen met simpele showtjes die niet op de muziek mee draaien en ga dan als je de software en het dmx verhaal onder de knie hebt en helemaal begrijpt pas verder met het maken van shows op een nummer. Anders neem je denk ik een beetje teveel know how in 1 keer voor je kiezen. Dan zal het allemaal wel een beetje te ingewikkeld worden als starter.

Comment

Ik maak ieder jaar 3 lichtshows op muziek met Daslight, en nu toevallig ben ik bezig met een 4e dit jaar. het is een hoop werk maar dat is met alle software... Daslight bevalt echt super en ik werk er al een jaar of 4/5 mee. Als je nog geen lichten hebt kan je ze ook makkelijk programmeren met de 3d editor. Daslight kan je gratis downloaden op www.daslight.com/en/download.htm (ik zou wel nog even daslight 2 pakken want daslight 3 is nog in productie, alleen nog maar testversies met een heleboel fouten, deze is klaar geschat in november dit jaar)

Comment

Originally posted by nijst001 View Post
                        Ik maak ieder jaar 3 lichtshows op muziek met Daslight, en nu toevallig ben ik bezig met een 4e dit jaar. het is een hoop werk maar dat is met alle software... Daslight bevalt echt super en ik werk er al een jaar of 4/5 mee. Als je nog geen lichten hebt kan je ze ook makkelijk programmeren met de 3d editor. Daslight kan je gratis downloaden op www.daslight.com/en/download.htm (ik zou wel nog even daslight 2 pakken want daslight 3 is nog in productie, alleen nog maar testversies met een heleboel fouten, deze is klaar geschat in november dit jaar)
                        Is het ook mogelijk een show 3d eerst op de pc af te laten spelen? iedereen super bedankt voor de reacties, ik ga nu dashlight downloaden.

Comment

ja, dat is inderdaad mogelijk. succes ;)

Comment

Originally posted by roy600 View Post
                            Is het ook mogelijk een show 3d eerst op de pc af te laten spelen? iedereen super bedankt voor de reacties, ik ga nu dashlight downloaden.
                            Dit is juist het makkelijke, zo doe ik het ook, ik werk met een aantal stappen...
                            1) overleggen over de opstelling en maken in 3d
                            2) (in mijn geval dan) muziek ontvangen van dansgroep en een avond aan tafel om een plan te maken bijv op dit moment dit effect en op dat geluid dat...
                            3) show in 3d voorbereiden
                            4) show testen en bijwerken op echte lampen
                            5) paar repetities met dansgroep en dan de show...

Als je nog vragen hebt over daslight kan ik deze waarschijnlijk beantwoorden...

Comment

Super bedankt! Ik heb nu dashlight, en beetje uigeprobeert. Wat me nu lukt is lampen neerzetten, in 3d plaatsen waar ik hem wil, en aan en uitzetten via die schuifjes, maar hoe kan ik hem op een liedje maken? alvast bedankt!

Comment

Working...
                              X