Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blacklight en stoboscoop

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Blacklight en stoboscoop

Ik ben op zoek naar een stroboscoop en UV lamp (en) voor een zaal van 6breed bij 10 lang max 100 man, welke vermogens moet ik naar kijken? Het betreft en lagere school disco groep 8.
    Ik zat te denken aan 2*40 wat UBlacklight TL en een 150 watt strobo...

Hoeveel effect wil je er van hebben? Moeten alleen de eerste meters behoorlijk wat blacklight-effect hebben, of de complete zaal?

Zelfde voor de stroboscoop, wil je slechts wat flitsen als bij-effect, of moet de complete zaal in een waas van zeer fel licht komen te staan?

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Hoeveel effect wil je er van hebben? Moeten alleen de eerste meters behoorlijk wat blacklight-effect hebben, of de complete zaal?

Zelfde voor de stroboscoop, wil je slechts wat flitsen als bij-effect, of moet de complete zaal in een waas van zeer fel licht komen te staan?
      Goeie vraag... Zowel stobo als blacklight hoeven niet het volledige bereik te hebbn, mag wel natuurlijk.

Midden de dansvloer gezien vanaf positie waar de verlichting hangt is 3 a 4 meter (laatste 2 meter worden niet gebruikt, staat de bar met drinken etc.)
      Dansvloer die moet worden uitgelicht is totaal 5 bij 8 meter. ruimte eromheen staan wel kinderen maar wordt niet gedanst.

Wil toch wel tot minimaal het midden het volle effect hebben daarna mag het afnemen.
      Maar het moet ook niet irritabnt en verblindend zijn. (kan bv een 1500 wat strobo nemen, verlicht 100% zeker alles goed maar wordt je wel helemaal gek.)

Comment

Misschien kun je eens kijken naar één of twee JB Systems LED UV9 projectoren. Zijn energiezuinig, plat en niet langwerpig, dus kunnen een soort wash-effect over je publiek heen laten gaan. Heb deze nog niet in het echt gezien, maar is zeker een effect om eens uit te gaan proberen, in vergelijking met bijv. een normale blacklight tube. Het is daarnaast robuuster en je hoeft geen buis meer te vervangen.

Qua stroboscoop: American DJ Freq 5. Wederom een vrij nieuw product, maar dan ben je in ieder geval wel de eerste die hem heeft. ;) Kun je hele leuke afwisselende strobe-chases mee maken, daarnaast kan hij ook als blinder fungeren. Heb er tot nu toe 1 goede video van gezien en daar komen ze behoorlijk fel over. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat lopen. ;)

Comment

Originally posted by agraaff View Post
          Het betreft en lagere school disco groep 8.
          Is huren dan geen betere optie gezien het voor eenmalig gebruik is: voor een paar tientjes heb je professioneel materiaal wat precies kan wat jij wilt.
          Goed blacklight kanon en een flinke strobo, kan je eventueel nog wat ander leuk licht erbij nemen.

Comment

Originally posted by SLGV View Post
            Is huren dan geen betere optie gezien het voor eenmalig gebruik is: voor een paar tientjes heb je professioneel materiaal wat precies kan wat jij wilt.
            Goed blacklight kanon en een flinke strobo, kan je eventueel nog wat ander leuk licht erbij nemen.
            Wij (2 ouders) doen elk jaar de einddisco op de school en ze hebben al een en ander hangen (4 led par64 van jb systems, 6 par 56 met kleuren filters op een botex dc-4, led mushroom, discobal met motor en pinspot met kleurenwiel, rookmachine.
            Geluidsapparatuur was deels kapot en dusdanig verouderd dat het al aan vervanging to was. we hebben toen nieuwe apparatuur gekocht en meteen wat uitgebreid met losse subs en extra verlichting. dit is met een deel school budget en een deel einddico budget gedaan, maar dan zouden wij de disco doen voor de komende jaren en alles aansluiten etc. De school bespaart hierdoor de kosten van een DJ inhuren en heeft van die besparing de apparatuur aangeschaft, die wordt nu ook voor bv de voorstellingen gebruikt.

Het idee is nu dus om af en toe iets uit te breiden met een deel van de bespaarde kosten.

Comment

Originally posted by Rick View Post
              Misschien kun je eens kijken naar één of twee JB Systems LED UV9 projectoren. Zijn energiezuinig, plat en niet langwerpig, dus kunnen een soort wash-effect over je publiek heen laten gaan. Heb deze nog niet in het echt gezien, maar is zeker een effect om eens uit te gaan proberen, in vergelijking met bijv. een normale blacklight tube. Het is daarnaast robuuster en je hoeft geen buis meer te vervangen.

Qua stroboscoop: American DJ Freq 5. Wederom een vrij nieuw product, maar dan ben je in ieder geval wel de eerste die hem heeft. ;) Kun je hele leuke afwisselende strobe-chases mee maken, daarnaast kan hij ook als blinder fungeren. Heb er tot nu toe 1 goede video van gezien en daar komen ze behoorlijk fel over. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat lopen. ;)
              Ik ben een noob op het gebied van led verlichting.
              Waar is een 1Watt UV led en een 5Watt strobo led mee te vergelijken met de ouderwetste UV TL en Flitsbuis strobo?

Comment

De LED UV9 projectoren zijn lastig te vergelijken met de ouderwetse TL balken. Dit komt onder andere omdat hij een spot-armatuur heeft. Toch stralen de LEDs behoorlijk breed af. Monteer er links en rechts eentje op een statief of in een lichtbrug en je hebt een meer dan prima effect op je dansvloer en er omheen.

Zijn voorloper, de UV212, heb ik nog wel eens uitgetest voor een klant. Die gaf ook een redelijk brede bundel af. De LEDs van de UV9 zijn echter nog feller, hebben een bredere afstraling en benaderen het blacklight-effect nog beter. Heb de UV9 helaas nog niet in werking gezien, maar je kunt hem uiteraard eens komen bekijken in de showroom.

De FREQ 5 is geen 5 Watt stroboscoop, maar bestaat uit 5 afzonderlijke stroboscoop-modules van 5 Watt per stuk. Is dus 25 Watt aan LED-stroboscoop vermogen. ;)
                In deze video zie je het effect. Ik vermoed dat hij het effect van een 300W stroboscoop makkelijk evenaart. Het verbruikt echter minder elektriciteit en je kunt er veel meer creatieve dingen mee doen. De Freq 16 zal meer in de buurt komen van een 1500W strobe.

Comment

Is de American DJ Freq 5 ook te bedienen met iets als dit? JB Systems BF-04/D stroboscoop controller

Comment

Originally posted by agraaff View Post
                    Is de American DJ Freq 5 ook te bedienen met iets als dit? JB Systems BF-04/D stroboscoop controller
                    Ik begrijp van de helpdesk van Bax-shop dat de American DJ Freq 5 zeker is te vergelijken met de American DJ SP-1500 MKII 1500 Watt DMX stroboscoop
                    en aangestuurd kan worden met de UC3 control

Nu klinkt dit leuk maar als erg fel voor mijn ruimte... of zie ik dit verkeerd?

Totale ruimte 10 meter breed, 15 meter lang. Dansvloer in het midden 6*6
                    50 kinderen basisschool max bij disco.

Comment

Heb je reeds een controller voor de overige verlichting? De kans is aanwezig dat je de Freq 5 daar bij zou kunnen prikken.

Daarnaast is een stroboscoop een tijdelijk effect, dat mag best fel zijn. Of de Freq 5 daadwerkelijk de intensiteit haalt die een 1500W strobe afgeeft, weet ik niet. Aan de hand van beschikbaar videomateriaal durf ik dat niet met zekerheid te zeggen. Uiteraard kun je de twee wel vergelijken in onze showroom.

Eventueel zou je de Freq 5 ook op een vaste stand of een vast programma kunnen instellen, maar dan haal je niet het uiterste er uit. je kunt er namelijk erg creatieve dingen mee doen. ;)

Comment

Ik heb oa een Botex DC-4
                        Maar die zit al op een dimmerpack (Botex DDP-405) met daaraan 6 par56 en de 4 schuiven zitten dus vol.

Zou even niet weten hoe ik hem daarbij kan zetten...

Overige verlichting
                        4 JB LED PAR 64 (met losse remote)
                        Rest van de verlichting heeft geen dmx aansturing (par + dicobal, led mushroom, rookmachine)

Comment

Je zou eventueel een Showtec Multidim kunnen overwegen. Dit is oorspronkelijk een dimmerpack, maar kan ook switchen (schakelen) zodat je niet DMX-gestuurde lichteffecten aan en uit kunt zetten via een schuif (boven de 50% springt je lichteffect aan).

Met een lichtsturing zoals de Showtec Scanmaster 2 zou je dan de stroboscopen kunnen bedienen en creatieve programma's kunnen maken. Daarnaast kun je dan met de faders je losse lichteffecten aan en uit zetten. Je LED-parren zou je hier dan ook mee kunnen bedienen, evenals programma's maken.

Indien je plannen hebt om de armaturen in de showroom te bekijken, is het natuurlijk ook mogelijk om wat meer uitleg over DMX te krijgen, hoe je het gebruikt en aansluit.

Comment

He bah, freq serie is voorlopig niet leverbaar.... naar 8 weken gezet.

is deze wellicht wat?
                            http://www.bax-shop.nl/led-strobosco...l#!prettyPhoto
                            En waar zou deze meer te vergelijken zijn ten opzichte van conventioneel...

Comment

Lastig te zeggen. Maar ik zou dan eerder een paar centen bij leggen en gaan voor een Showtec Ignitor-6. Dan heb je het dubbele aantal LED-strip modules er in zitten.

Daarnaast is het altijd lastig om LED met conventioneel te vergelijken. Dat zul je echt in de showroom moeten ondervinden. ;)

Comment

Working...
                              X