Announcement

Collapse
No announcement yet.

Front verlichting

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Front verlichting

Ik heb een vraagje over front verlichting.
    Ik heb momenteel het probleem dat als ik een band verlicht, de voorste personen in het donkere staan.
    Ik gebruik 4 showtec led washers langs de zijkant (2 T bars met 2 led wash)die ik iets voor de zangers zet en richt deze dan op hen, maar het resultaat blijft vrij donker vermits de straal toch redelijk small blijft.
    Ik heb geen mogelijkheid tot truss of dergelijke, dus het resultaat moet op beide Tbars langs de weerzijden kunnen gemonteerd worden.
    Liefst ook led.
    Dus welke led oplossing kan ik gebruiken zodat front zangers toch mooi uitgelicht zijn.

Wat is je budget voor een nieuwe oplossing?

Comment

Wat is er mis met enkele CP62 parren? Budget led-spul is nog niet geschikt als frontlicht.

Comment

@Rick. Om er een prijs op te plakken, neem grofweg 600 euro. Vermits ik enkel T-bars heb kan in enkel vanuit de zijkant en een beetje voor de muzikanten staan.

@Stijn,
        1-het nodige vermogen schiet snel de hoogte in wat soms een probleem kan worden als je in een cafeetje moet spelen.
        2-Ook dimmers veroorzaken storing wat je met led niet hebt.
        3-lampen gaan sneller stuk

We spelen meestal op kleinere locaties. Podium breedte +/- 3 a 4 meter.

Om een ideetje te geven van de complete installatie:
        4 showtec led wash (2 langs elke kant) opzij het podium.
        8 showtec 64 parren achteraan
        4 eurolite led tubes op de statieven
        4 moving heads achteraan.
        1 led mushroom
        1 fogger
        1 hazer

Comment

Ik moet zelf direct denken aan de Eurolite THA-50, die beschikt over de nieuwe COB (Chip On Board) LED-techniek van Eurolite. Daarnaast heeft hij een warmwitte kleurtemperatuur, zodat je een halogeenlamp-effect met warme tint krijgt, maar wel met de voordelen van LED.

Collega's die naar de Messe zijn geweest hadden een behoorlijk goede indruk gekregen van de nieuwe COB-techniek, met name de kleurenmenging bij RGB-varianten en de enorme lichtopbrengst. Ik zou hem zeker eens overwegen, je kunt er eventueel ook nog enkele barndoors bij gebruiken.

Moet het op korte afstand al breed stralen én wil je RGB kleurenmenging, kijk dan eens naar de Eurolite ML-30 COB RGB 30W LED multipar zwart. Die heeft een afstraling van 90 graden, krijg je een aardig brede bundel uit. Hij is er ook in warm wit, eventueel kun je van beide armaturen een paar ophangen.

Comment

Weet je of er ergens een filmpje te bekijken is waar je het resultaat kan zien?
            Is langs beide zijde eentje genoeg of heb je er meerdere nodig?

Voor front is gewoon warm wit licht genoeg. De kleuren vul ik wel op met de washers.

Comment

Alleen van de ML-30 RGB heb ik iets kunnen vinden: Video

Daarnaast wordt het een kwestie van experimenteren. Ik zou zeggen, kom ze eens in de showroom bekijken op afspraak, als ze binnenkomen over een paar weken. Heb de armaturen nog niet kunnen zien, maar verwacht er wel aardig wat van.

Comment

Zet een statief met T-bar achter in de zaal, halverwege langs de zijkant of naast je FOH, knoop er een 1KW fresnel met barndoor in, klaar.

Comment

Ik geloof niet dat andere lampen de oplossing zijn.

Ik denk dat je probleem gewoon zit in de plaatsing. Als je van opzij gaat aanlichten of maar een heel klein beetje van de voorkant blijf je gewoon erg snel schaduw houden.

Probeer ze nou gewoon eens wat meer van de voorkant uit te lichten. Je zal dan zien dat je met de zelfde lampen opeens al veel heel veel meer resultaat haalt.

Wij hebben ook een keer toen het echt niet gewenst was ( lees hier liever niets dan een statief of wat dan ook opzetten ) met wat sunstrips van schuin onder aangelicht. Niet helemaal 100% maar ik moet zeggen dat ik toch al behoorlijk verrast was door het effect. Je hebt deze strips ook voortaan gewoon in het led uitgevoerd.

Eventueel dit een optie om over na te denken.

Van de zijkant gaat hem bij mijn weten nooit echt helemaal worden.

Comment

Klopt helemaal wat ronny zegt, je wilt FRONT licht, oftwel licht van voren, maar dan van opzij. Dat kan dus niet.

als je iets van opzij belicht zullen de zijkanten verlicht worden, maar niet de voorkant en dat is nou net wat je juist wilt. Waarschijnlijk kan het al veel uitmaken als je je statief een meter of twee verder naar voren plaatst.

Als het toch maar over een 3 a 4 meter gaat waarom dan niet toch iets van een balkje (truss of eventueel enkele buis als truss te diep is) ervoor en daar een spotje in.

Comment

Momenteel zitten we redelijk volgeladen, in principe zelf al over 't toegelaten gewicht van de aanhanger als we alles bij hebben.

Hoe van je de variabele breedte van het podium op? Zijn verschillende stukken truss betrouwbaar aan elkaar te zetten?
                      En kan ik daarvoor dezelfde statieven gebruiken?

Soms hebben we cafeetjes waar er zowiezo al niet veel kan staan.
                      Ook als bvb deze statieven met showtec led wash lichten bij de mengtafel staan ( +/- 30 m ) is dat dan nog genoeg licht om op de muzikanten terecht te komen? Ik vrees een beetje dat deze wash lichten eerder zijn om de omgeving wat te kleuren en minder om iemand in de spotlicht te zetten.

Als je van opzij belicht, zowel links als rechts, en de muzikant staat op de juiste plaats in de spot, dan is het resultaat goed. Enkel is de stralings hoek redelijk klein, dus 't minste dat deze wat vooruit of opzij staat is't terug donker.
                      Dus volgens mij moet het opzij eventueel ook kunnen, maar dan met een toestel met bredere straal.

Comment

Als je gewoon het zelfde merk en type truss hebt kan je dit ook gewoon veilig aan elkaar bevestigen. Zeker als er alleen maar front licht in komt te hangen kun je toch wel behoorlijke overbruggingen maken.

Als je aan de zijkant blijft lichten hou je altijd het probleem dat wanneer je voorbij de lamp of zelfs al op de lijn van de lamp zit je schaduwen gaat krijgen. Of het nu een hele brede straal is of een smalle maakt dan helemaal niets uit. Zodra je op de lijn komt heb je problemen.

Ik weet verder niet in wat voor cafetje jij komt maar als ik 30meter! van het podium af sta met me mixer dan noem ik het geen cafetje meer. Dan lijkt het mij erg sterk dat er nergens plaats is om een statiefje neer te kunnen zetten voor wat front licht. Ga je vanaf deze afstand werken dan zal je inderdaad naar andere lampen moeten gaan kijken. Maar dan zal je ook weer problemen gaan krijgen met je hoogte. Jw licht gaat namelijk niet alleen wat naar links en rechts maar erg vaak ook wat omhoog en omlaag. Dus dan zit je al snel of tegen het plafond te schijnen of tegen de mensen voor het podium.

Punt blijft dat je nog 100x kunt zeggen van ja maar als ik nu ..... van de zijkant doe dan....

Dat gaat gewoon niet werken!

Ik vind het wel erg vreemd dat jij schijnbaar op elke lokatie een probleem hebt om wel een oplossing te verzinnen om het een front licht te geven en ik eigenlijk nooit een probleem heb om een oplossing te vinden. Dus of jou tentjes / cafe / lokaties zijn opeens allemaal anders dan ik ooit tegen kom of je zou kunnen kijken hoe je op een creative manier toch wel tot een goede oplossing zou kunnen komen. Het lokatie werk is toch altijd ergens een oplossing voor verzinnen en creatief denken. Als je dat niet kunt denk ik dat je of in een theater moet gaan werken waar alles al geregeld en gereed is en op een pop podium of toch echt een andere hobby / baan moet gaan zoeken.

Comment

Als je een beetje tussen de lijntjes leest begrijp je normaal dat we zowel locaties hebben waar er weinig plaats is, net als gisteren bvb dat we op een open plein stonden. En dit met hetzelfde materiaal. In kleinere gelegenheden natuurlijk met veel minder.
                          Het is dus ook niet nodig om arrogant te worden in antwoorden, want dit draagt niets bij tot de oplossing.
                          Dus ik zal eens bekijken hoe ik voor mijn situatie het beste van voor kan belichten ook met rekening te houden met vervoer.
                          Verder zal ik eens op zoek gaan naar info ivm bovenstaande ledpars, of die breed genoeg afstralen.

Comment

Doe wat je moet doen. Ga gewoon stug verder met van de zeikant belichten. Ik arrogant jij een enorme sterke eigenwil of gewoon stront eigenwijs hoe ik het noem.

Ik doe dit al weet ik ondertussen hoeveel jaar en spreek dus net als andere uit ervaring dat het gewoon niet kan. Jij bent in mijn ogen de gene die het gewoon niet wil aannemen en blijft klagen ja maar. Voor mij is het niet ja maar maar jammer. Waarom advies vragen als je toch je eigen plan trekt?

Er is altijd wel een oplossing te verzinnen. Lees zelf eens tussen de regels door. Wees nu zelf eens creatief.

Speakers plaatsen. Statief strak ertegen. Truss erover klaar hangen en draaien maar. Gewoon FRONT licht. Waarom denk je anders dat het zo heet? Ook heb ik je al een eventueel alternatief gegeven en duidelijke uitleg waarom maar als jij alleen tussen de regels leest word je ook niets wijzer.

Aanhangwagen te ligt, teveel spul, bla bla bla. Als je het goed wil doen moet je er wat voor over hebben. Wij zijn ook gegroeid en hebben ook minder leuke investeringen gedaan. Gewoon noodzakelijk als je iets goed wil doen.

Comment

Het is dus ook niet nodig om arrogant te worden in antwoorden, want dit draagt niets bij tot de oplossing.
                              Ik arrogant jij een enorme sterke eigenwil of gewoon stront eigenwijs hoe ik het noem.
                              Kan dat misschien ook ietsje anders? We zijn hier om elkaar te helpen, niet om elkaar te beschuldigen of te beledigen... ongeacht de tegenreactie die je misschien niet wilde horen.

Reageer op een nette manier, of reageer liever niet. Je hóeft niet persé te reageren op een discussie, zeker niet met negatieve zin. Dan krijg je alleen maar botsingen en dat is niet gewenst.

Bij vragen/opmerkingen, graag een PM.

Comment

Working...
                              X