Announcement

Collapse
No announcement yet.

help mijn dmx werkt niet goed

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• help mijn dmx werkt niet goed

hoi,
    ik heb net 2 niieuwe showtec tornado scanner gekocht, nou is het probleem dat bij het kleurenwiel de dmx niet goed loopt (op dezelfde stand is de ene rood en de andere groen) dit is dus alleen bij het kleuren wiel pan tilt en gobo wiel lopen goed.

speciaal is wel dat het goed start bij wit en dan verkeerd gaat

nou zo je zeggen dat is geen probleem (want je kan ze los programeren), jammer genoeg moedt ik het nog doen met een simpele controller waarbij ze allebei hetzelfde doen

Test eens of je dit probleem ook hebt als beide scans op hetzelfde DMX adres staan.

Comment

ja dat staat het dus al, want ik heb een madscan controller en daarbij staan de kanalen aan alle apparaten toegewezen, maar bij pan/tilt werkt het ook wel goed

Comment

Als beide scans op hetzelfde adres staan, en 1 motor "raar" doet, dan is er iets defect aan die scan. (Wow, Obvious)
        Dat kan liggen aan de nulpuntinstelling van de stepper (is er een optische detector die kijkt waar het wiel staat?), of de stepper zelf kan stuk zijn (slaat stappen over), ofwel is de elektronica die de stepper aanstuurt naar z'n grootje.
        Het eerste (vuile sensor) kun je nog zelf nakijken. Voor de andere problemen breng je de scan beter binnen bij iemand die iets van elektronica kent.

Comment

Het kan ook zo zijn dat bij een eerdere reparatie de kleurtjes niet op dezelfde plek zijn terug gestoken.

Comment

motor ja kleurenwiel, dat ik dacht ook al dat hij niet gelijk loopde , maar hij start wel gelijk en hij reset op heb begin en het gobowiel loopt wel goed. maar ik weet niet hoe dat zit maar mischien is er 1 optische detector stuk ?
            maar ik ga hem ff nakijken maar hoe kan je dat dan verhelpen ?

@martijn zou kunnen alleen de kleurenwielen zitten wel hetzelfde (dus nar rood komt groen bij elke enzv.) dus dat lijkt me niet erg logisch

Comment

Aan de nulpuntinstelling kan het al bijna niet liggen aangezien hij bij een reset wel terug op het juiste punt staat.
              Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door een stappenmotor die doorslaat.
              Je kan altijd eens proberen om de stappenmotors van beide scans te verwisselen en dan zie je of het probleem zich mee verhuisd.

Comment

nou ik ben niet zo technisch dus verwisselen gaat niet werken.

Comment

Dan denk ik dat je ze best ergens binnen gaat doen om ze eens na te kijken.

Comment

ja dat denk ik ook. maar zo erg is het nouw ook niet dus ik ga geen dure motren kopen

Comment

Het is maar wat je duur noemt.
                      Een scanner die niet gelijk loopt met de rest is bij mij sowieso 'no go' en de kost van een eurotje of 10-20 echt wel waard.

Comment

o is het zo goedkoop, ik dacht dat het toch wel €50 gaat kosten (arbeidure kost ook veel).
                        maar zo erg is het niet, want je programeert zo toch los

Comment

Zo kan je het inderdaad oplossen, maar als de stappenmotor dan nog eens door slaat zit je weer met hetzelfde probleem.

Comment

oke, bedankt

Comment

Working...
                            X