Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 lichteffecten voor op mijn kamer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2 lichteffecten voor op mijn kamer

Hallo lezers,

Ik wil graag op mijn kamer een beetje licht hebben, voor als ik thuis draai. Op dit moment doe ik dat nog bij gewoon saai licht, en om dus een beetje de sfeer van een disco te creëren wil ik graag op mijn kamer zo'n stukje decotruss met 2 lichteffecten (scanners of movingheads) hebben. Ik heb al een beetje gekeken naar movingheads, alleen de enige die in mijn budget ligt is de goedkoopste: http://www.bax-shop.nl/led-movinghea...t-details.html
    Alleen heb ik mijn twijfels over deze lamp, omdat ie zo goedkoop is. Hebben jullie hier ervaringen mee?
    Verder zijn scanners nog een mogelijkheid, maar ik heb al gezien dat dat nieuw waarschijnlijk niks word, aangezien ik toch echt iets wil met gobo's, en niet de stippen. Budget ligt rond de 400 euro, excl. truss. Ik neem aan dat zoiets wel genoeg is: http://www.bax-shop.nl/duratruss-dt-...t-details.html
    Moet hier nog iets bij? Bijv. om de lampen aan op te hangen etc.

Leuk dat je verlichting op je kamer wilt hebben. Wat ik je aanraad is om zeker geen movingheads of scans op te hangen aan deco truss. Waarom niet? Omdat het veelste zwak is. Oke die kleine movinghead zou nog wel kunnen. Maar geen kop van 15 kilo. De movinghead die je aanwijst is opzich wel goed. Beter kun je hiervoor een betere scanner voor kopen. Een die niet alleen kwalitatief beter is maar zeker ook in de licht opbrengst. Deze scan's zou ik je eventueel kunnen adviseren:

Deze is leuk, maar wel erg zwaar. Je zou dan een andere truss moeten kopen of een andere manier bedenken om hem op te hangen.
    Voor een lager gewicht kun je deze scan kiezen:
    Wanneer de lichtopbrengst van een gewone Dynamo niet toereikend is, kunt u er voor kiezen om de Dynamo-250 aan te schaffen, welke over een 250 watt lamp beschikt.

Om 1 of meerdere fixtures op te hangen zou ik een andere truss aanbevelen. Ik zou eens kijken voor deze truss:
    De Duratruss DT 33 heeft hoofdbuizen met een diameter van 50 mm en dwarsbuizen van 20 mm. De wanddikte is 2 mm. Deze DT 33 truss heeft een lengte van 0,5 meter.

Ik zou wel een langer stuk kopen als ik jou was. Want 0.5m is erg kort! Wat je meer nodig hebt is natuurlijk bevestigings materiaal. Voor de fixtures een G-haak of een halfcoupler zoals deze:
    http://www.bax-shop.nl/haken-safetys...t-details.html of gewoon een haak als deze: http://www.bax-shop.nl/haken-safetys...t-details.html.

Om de truss te kunnen ophangen moet je ook haken hebben. Welke je daar voor nodig hebt zou ik niet weten. Je kunt ook voor parren kijken! Dat is dan wel een basic effect maar verlicht meer van je kamer dan een scanner. Als er vragen zijn roep ze maar ;)

Comment

Vanwaar een MH of scanner op je KAMER? Als je ze ook voor drive-in of dergelijke gaat gebruiken, oke. Maar alleen op je kamer... Je kan denk ik beter naar een aantal ledparren kijken!

Comment

@BDB lasershows zulk zwaar materiaal is helemaal niet nodig in een kamer. Er heeft hier in mijn kamer lange tijd een scanner gelijk aan de TS-7b gehangen. Om al mijn lampen op te hangen heb ik 2x een drie meter lange CV buis bij de karwei gehaald en die met 16mm decotruss haken opgehangen is aan de draagbalken met om de 1 a 1,5 meter een haak. Natuurlijk moet je dan niet een zware scanner in het midden hangen, dan gaat het doorzakken. Maar als het redelijk dicht bij een ophang punt is gaat het prima. lichtere dingen kunnen wel gewoon in het midden, zoals ledparren en ledeffecten. Het is al 1,5 jaar zo bij mij.

Ik zou zeker niet voor een TS-7b in een kamer gaan. Die ene maakte al een takke herrie bij mij, twee zijn (zeker op een kleine kamer) te veel. Dan komt het door de muziek heen.

Ik heb toen in plaats van de TS-7b de Eurolite TSL-100 gekocht. (in een hele goed aanbieding toen bij bax) Een prima scanner voor een prima prijs. http://www.bax-shop.nl/led-scanner/e...t-details.html

Zijn grote broertje de TSL-200 kost iets meer, maar heeft roterende gobo's.
        Het uiterlijk van de oude Martin Robo scans, maar dan veel compacter, goedkoper en voorzien van een krachtige LED! De TSL-200 is een feit en beschikt onder meer over roterende gobo\'s. Waanzinnig voor deze prijs.

Comment

@JanPetersen
          Ik zou daar ook eerder voor gaan ja dat klopt!
          @Rio
          Oke, je hebt gelijk. Er komt een takke herrie van dat ding. Maar als hij geen stippen wilt is dat wel de goedkoopste die ik zo kon vinden. En over die truss, dat kan. Maar toch vind ik deco truss best link. Tis maar net waar je het ophangt net als wat je zegt!

Even terug op Jan, ik zou ook voor een simpel led par setje gaan. En 1 of 2 kleine effecten zoals een led moonflower.

Comment

Kijk, dat wat JanPetersen en BDB zeggen, heb ik al. Alleen staat dat bij mijn vader, en ik kan het niet zomaar meenemen, want ik ben op de fiets (mijn ouders zijn gescheiden). En op dit moment vind ik LED parren niet zo spectaculair veel doen, al helemaal niet vergeleken met bijv. scanners. En als ik scanners heb, kan ik die ook gaan gebruiken op feesten. Maar het is toch wel bedoeld voor thuis.

Comment

Waarom niet twee simpele scannertjes zoals de TSL 100?

Daarnaast zou ik nog meerdere eurolite LED Pixel Panel armaturen pakken. Kun je creatief programmeren en biedt net even wat meer dan een standaard LED-par.

De American DJ versie heeft zelfs een meegeleverde diffusion filter, voor betere lichtverspreiding.

Comment

Zo'n Pixel panel is wel erg leuk, maar waar moet ik het geld vandaan halen? 400 euro is voor mij al erg veel geld. Als ik die panels koop, kost dat 180 euro. Wil ik het ook nog programmeren, moet ik er een controller bij kopen, wat ook al weer 100-150 euro kost. Ik zou de scanners ook 2e hands kunnen kopen, dan kan ik daar nog iets bij nemen (bijv. een controller, is toch wel handig). Ik heb de Martin scx 500 mania gezien, 2 stuks. Is dat iets voor mij? De dynamo 250 staat in dit forum. Vraagprijs 250, kan ik misschien wel kopen voor 200, of ietsje meer. Die Martin's schat ik op 250.

Comment

Je hoeft het natuurlijk niet in 1x te kopen he. ;)

Je zou bijvoorbeeld nu een paar pixelpaneeltjes kunnen nemen als basis (kun je heel leuke kleurenchases mee maken!) en later kun je dan altijd nog zien of je twee scans op de kop tikt of nieuw kunt kopen.

Comment

Maar zijn daar ook speciale controllers voor? Ik heb het dan over die pixel panels.
                    Of moet je dat dan op de computer maken? Ik begrijp niet hoe je die dingen dan kan maken. Want om dan voor elk lampje in te stellen waar en wanneer hij gaat branden, om dan een speciaal patroon te krijgen, met een gewone controller lijkt me erg lastig...

Comment

De meeste software heeft ondersteuning aan boord voor matrix-effecten. Dus dan kun je met je laptop al je licht bedienen. ;)

Software die hier speciaal voor ontworpen is, is Madrix Neo. Dat lijkt me echter iets teveel van het goede voor jouw toepassing.

Sunlite suite 2 basic class is wat meer gericht op algemeen DMX en heeft eveneens de mogelijkheid voor matrix-effecten. Die zou je ook nog kunnen gebruiken voor andere DMX-gestuurd licht, zo gek je het maar wilt maken.

Eventueel kun je zo'n Pixel Panel ook met een normale DMX-controller aansturen hoor, maar dan word je iets beperkt in je vrijheid (omdat kanalen vaak snel vol zitten en je veel programmeerwerk hebt ;)). Het kan dus wel, mocht je er maar 2 willen ophangen. Maar een stuk of 4 op een rij is natuurlijk wel heel vet. :mrgreen:

Comment

Als ik die Sunlite koop, heb ik geen geld meer over voor iets anders. Kan ik wel licht besturen, maar heb ik geen licht. Is er geen goedkopere software die ook goed genoeg is? Of kan het ook 2e hands? Ik vraag me dat af omdat je namelijk meestal zo'n eenmalige code hebt die je moet gebruiken wil je het programma gebruiken.

EDIT: Nog een vraagje: Kan ik eigenlijk wel die DMX software en VDJ (pro) op 1 laptop laten draaien? Ik weet dat VDJ een zwaar programma is, en zelfs met mijn (bijna) game laptop hoor ik af en toe (nauwelijks merkbare) storinkjes. Wordt dit een probleem?
                        Mijn laptop heeft een i7 2670 en 8 GB Ram geheugen (en nog andere leuke specs.).
                        Last edited by Guest; Wednesday-20-06-2012, 19:07.

Comment

wat je ook kan doen is freestyler gebruiken en een emtec dmx4all dongel kopen. die zijn minder duur.

Comment

Word die ook bij bax verkocht? Ik kon hem namelijk niet vinden. En werkt hij met alle soorten software, bijv. dat ik nu eerst met freestyler werk, en als ik iets anders wil dat wel betaald is, dat ik dan niet ook nog een dongel moet kopen, maar alleen de software?

EDIT: Is deze trouwens niet beter dan de American DJ flash? http://www.bax-shop.nl/led-effect-pa...t-details.html
                            Ik denk namelijk dat ik met 2 van deze veel meer kan dan met 2 van die andere. Want er zitten gewoon meer stippen in. Ik kan dus al echte petronen maken, terwijl de patronen die staan bij de flash, daar heb je wel iets van 16 panels voor nodig.
                            Last edited by Guest; Wednesday-20-06-2012, 21:25.

Comment

nee die dongel kan niet bij bax gekocht worden, wel op de site van emtec
                              die dongel werkt met veel softwares samen ja op de site staat een lijst.

btw, dat armatuur wat je nu aan wijst is niet het zelfde als die ander, deze werkt in groepen. zoals je kan zien heb je 4 blokken met leds, je kan dus alleen per blok sturen en niet per pixel.

Comment

Working...
                              X