Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp met aansluiten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp met aansluiten

Beste Bax'ers,

Ik heb een vraag. Ik ben een enorme leek op licht-gebied, daarom heb ik jullie hulp nodig.
    Ik heb van iemand spotgoedkoop een aantal spullen kunnen overnemen.
    Het betreft:
    - 2 movingheads (coef mp 150)
    - 1 laser (Lanling fw 2500)
    - stage blinder (merk ontschiet me even)

Dit wil ik natuurlijk met dmx bedienen. Wat heb ik nodig en hoe stel ik dit in godsnaam in?

Groeten,

Jeronimo

Even kort door de bocht: 4 dmx kabels en een dmx controller en een terminator

Zo sluit je het aan: controller -> dmx kabel -> toestel 1 -> dmx kabel -> toestel 2 -> … -> terminator

Maar je kan beter even wat op het forum en op internet lezen, zo leer je al heel veel bij. ( en hoeven we niet iedere dag hetzelfde te typen ) . Mocht je dan nog vragen hebben geef je maar een seintje

Comment

Graag gedaan!

Comment

Alvast bedankt, al veel gelezen maar welke DMX-controller zou ik nou moeten kopen? Of meerdere?

Comment

Originally posted by DJJeronimo View Post
          Alvast bedankt, al veel gelezen maar welke DMX-controller zou ik nou moeten kopen? Of meerdere?
          Je hoeft er maar 1 te kopen. Wat is je budget?
          als beginner zou ik een scanmaster pakken.(ik heb zelf een Scanmaster mk2 en vind het een hartstikke fijne controller).

Comment

Is draaien met de computer handig?

Comment

Dat is zeker handig. Vooral omdat alles heel erg duidelijk is.

Ikzelf, en vele andere op dit forum, gebruik CueLux. Kost wat, maar je hebt ook wat!

Comment

is je blinder zo'n matrix blinder waar shuko's uit komen?
                zoja dan zul je er nog een dimmer bij moeten hebben.

en over die terminators. ik heb tot nu toe dmx lijnen gehad die hele maal tot de 512 kanalen vol zaten met movingheads, sunstrips etc. en nooit last gehad van storingen.
                ik vind ze echt onzin

Comment

Je kan inderdaad het geluk hebben nooit problemen te hebben zonder terminator, en je kan het ongeluk hebben wel problemen te ondervinden. Die paar euro heb ik best wel over om het risico te minimaliseren.

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
                    Je kan inderdaad het geluk hebben nooit problemen te hebben zonder terminator, en je kan het ongeluk hebben wel problemen te ondervinden. Die paar euro heb ik best wel over om het risico te minimaliseren.
                    is het eigenlijk ook niet zo dat er in het hogere segment aan koppen en andere dmx apparaten er 1 ingebouwd zit zodra er geen out gebruikt word?

en met hogere segment bedoel ik martin, high end, duurdere ledparren.

Comment

Veel lampen hebben inderdaad een terminator ingebouwd. Echter wordt die meestal niet afgeschakeld, maar blijft deze permanent op de bus hangen. Dat is onder andere het geval bij Robe lampen.
                      Ik heb even wat metingen gedaan aan een DMX lijn. Dit is 100 meter Cordial 110 ohm dmx kabel. Gebruikte DMX bron: Luminex Node4 MK2. Meetinstrument: Tektronix TDS2012.
                      Met terminator:

Zonder terminator:

Knappe lamp die hier nog bruikbaar signaal uit haalt.
                      Last edited by StijnS; Tuesday-19-06-2012, 19:30.

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
                        Afgelopen weekend nog een kring draaiend gehad: eerst met terminator, storing, terminator weg: weg storing... Verklaar?

Comment

Originally posted by nijst001 View Post
                          Afgelopen weekend nog een kring draaiend gehad: eerst met terminator, storing, terminator weg: weg storing... Verklaar?
                          Terminator kapoet?

Comment

Originally posted by nijst001 View Post
                            Waardeloze bekabeling of waardeloze DMX master.
                            Het is belangrijk voor een digitaal signaal als DMX dat de impedantie van de hele lijn constant blijft. Volgens de DMX specificaties dient dat 110 ohm te zijn.
                            Bij iedere overgang naar een andere impedantie treden er reflecties en filtereffecten op.
                            Het is inderdaad mogelijk dat een terminator signalen net te fel dempt als er verkeerde impedanties gebruikt worden, samen met een DMX master die niet genoeg stroom kan leveren.

Het is dus belangrijk dat:
                            - Je een DMX master gebruikt met een correcte uitgangsimpedantie, met een stevige driver die de stroom die de bus vraagt prima kan leveren
                            - Je overal goede bekabeling gebruikt
                            - De gebruikte lampen intern ook goede bekabeling gebruiken (Da's wel eens een probleem bij budgetrommel)
                            - Je een terminator gebruikt
                            - Er niet te veel toestellen op 1 DMX lijn hangen (Volgens de spec maximaal 32)

Mijn tip: Gebruik een goede DMX splitter, en je bespaart jezelf al een hele hoop problemen.
                            Last edited by StijnS; Tuesday-19-06-2012, 19:31.

Comment

die dmx splitter die jij aan geeft is niks.
                              gewoon zo'n showtec actieve splitter. die jij zegt kost alleen maar meer geld.die showtec kan je lekker in je truss leggen, die van jou moet je weer nieuwe lange kabels hebben. en die showtec doet wat ie moet doen hoor

Comment

Working...
                              X