Gisteravond waren wij op lokatie, waarbij er een nogal rare groep aanwezig was. Eerst stond hier het geluid op en dit gaf een onwijze brom (aardlus). Snel omgegooit en het licht op de groep geplaats. In eerste instantie ging dit prima, totdat het opgeven nogal begon te stinken (verbranden lucht). Al snel daarna viel de groep eruit. Wanneer de groep er weer in werd gezet deed hij het niet, maar hij klapte er ook niet uit.
Doordat er nu één groep was uitgevallen moesten we opzoek naar een nieuwe. Veel verschillende stopcontacten waren uitgeprobeert, maar alles was hetzelfde als de geluidgroep. Wat als gevolg had dat hij er elke keer uitknalde. Op geven moment bij het uitproberen met een nieuw stopcontact, hoorde je een vrij luidde plop en er kwam rook uit één van de scans. ''ZUCHT'' gasontladings lamp kapot. Zo'n lampje kost 100 euro, dus besloten we niet verder te gaan en de gekleurde parren van lokatie te gebruiken.
Aan het eind van de avond toch nog maar besloten om te kijken wat er nou mis was en na het afbouwen in de vrije geluidgroep één van de andere scans (werkend) aangesloten. Het duurde niet lang en plop met een rookpluim. 200 euro. Wat ook eigenaardig was, was de kapotte groep die het opeens weer deed.
Vannochtend toch nog maar eens gekeken en nog een scan thuis aangesloten en ook nu ''plop'' met een rookpluim. De vierde en laatste scan erbij gepakt deze deed echter helemaal niets.
Dit was voor mij toch wel iets heel raars. Zekeringen vervangen en wat blijkt de lampen doen het nog, maar dat is dan ook het enige. Na doormeten ben ik erachter gekomen dat het 230V gedeelte (voorstarter lamp, etc) het prima doet, alleen het 12V gedeelte (dit is alles wat de scan doet) helemaal niets. Het probleem ligt hem al bij de trafo en misschien dus ook de printplaat, maar daar kan ik niets aan meten omdat die na de trafo zit.
De laatste niet geplofte scan ruikt nog veel meer verbrand dan de geplopte lampen. Dit zou dus een oplossing kunnen zijn voor de brandlucht.
Heeft iemand een verklaring wat er gebeurt kan zijn en waarom er zomaar een trafo ontploft?
Doordat er nu één groep was uitgevallen moesten we opzoek naar een nieuwe. Veel verschillende stopcontacten waren uitgeprobeert, maar alles was hetzelfde als de geluidgroep. Wat als gevolg had dat hij er elke keer uitknalde. Op geven moment bij het uitproberen met een nieuw stopcontact, hoorde je een vrij luidde plop en er kwam rook uit één van de scans. ''ZUCHT'' gasontladings lamp kapot. Zo'n lampje kost 100 euro, dus besloten we niet verder te gaan en de gekleurde parren van lokatie te gebruiken.
Aan het eind van de avond toch nog maar besloten om te kijken wat er nou mis was en na het afbouwen in de vrije geluidgroep één van de andere scans (werkend) aangesloten. Het duurde niet lang en plop met een rookpluim. 200 euro. Wat ook eigenaardig was, was de kapotte groep die het opeens weer deed.
Vannochtend toch nog maar eens gekeken en nog een scan thuis aangesloten en ook nu ''plop'' met een rookpluim. De vierde en laatste scan erbij gepakt deze deed echter helemaal niets.
Dit was voor mij toch wel iets heel raars. Zekeringen vervangen en wat blijkt de lampen doen het nog, maar dat is dan ook het enige. Na doormeten ben ik erachter gekomen dat het 230V gedeelte (voorstarter lamp, etc) het prima doet, alleen het 12V gedeelte (dit is alles wat de scan doet) helemaal niets. Het probleem ligt hem al bij de trafo en misschien dus ook de printplaat, maar daar kan ik niets aan meten omdat die na de trafo zit.
De laatste niet geplofte scan ruikt nog veel meer verbrand dan de geplopte lampen. Dit zou dus een oplossing kunnen zijn voor de brandlucht.
Heeft iemand een verklaring wat er gebeurt kan zijn en waarom er zomaar een trafo ontploft?
Comment