Announcement

Collapse
No announcement yet.

scans kapot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • scans kapot

    Gisteravond waren wij op lokatie, waarbij er een nogal rare groep aanwezig was. Eerst stond hier het geluid op en dit gaf een onwijze brom (aardlus). Snel omgegooit en het licht op de groep geplaats. In eerste instantie ging dit prima, totdat het opgeven nogal begon te stinken (verbranden lucht). Al snel daarna viel de groep eruit. Wanneer de groep er weer in werd gezet deed hij het niet, maar hij klapte er ook niet uit.

    Doordat er nu één groep was uitgevallen moesten we opzoek naar een nieuwe. Veel verschillende stopcontacten waren uitgeprobeert, maar alles was hetzelfde als de geluidgroep. Wat als gevolg had dat hij er elke keer uitknalde. Op geven moment bij het uitproberen met een nieuw stopcontact, hoorde je een vrij luidde plop en er kwam rook uit één van de scans. ''ZUCHT'' gasontladings lamp kapot. Zo'n lampje kost 100 euro, dus besloten we niet verder te gaan en de gekleurde parren van lokatie te gebruiken.

    Aan het eind van de avond toch nog maar besloten om te kijken wat er nou mis was en na het afbouwen in de vrije geluidgroep één van de andere scans (werkend) aangesloten. Het duurde niet lang en plop met een rookpluim. 200 euro. Wat ook eigenaardig was, was de kapotte groep die het opeens weer deed.

    Vannochtend toch nog maar eens gekeken en nog een scan thuis aangesloten en ook nu ''plop'' met een rookpluim. De vierde en laatste scan erbij gepakt deze deed echter helemaal niets.

    Dit was voor mij toch wel iets heel raars. Zekeringen vervangen en wat blijkt de lampen doen het nog, maar dat is dan ook het enige. Na doormeten ben ik erachter gekomen dat het 230V gedeelte (voorstarter lamp, etc) het prima doet, alleen het 12V gedeelte (dit is alles wat de scan doet) helemaal niets. Het probleem ligt hem al bij de trafo en misschien dus ook de printplaat, maar daar kan ik niets aan meten omdat die na de trafo zit.

    De laatste niet geplofte scan ruikt nog veel meer verbrand dan de geplopte lampen. Dit zou dus een oplossing kunnen zijn voor de brandlucht.

    Heeft iemand een verklaring wat er gebeurt kan zijn en waarom er zomaar een trafo ontploft?

  • #2
    Zoals jou verhaal doet vermoeden is het niet zozeer de schuld van de lampen maar licht het aan de lokatie waar gebruik gemaakt is van deze lampen. Een groep die het zover laat komen dat er lampen doorbranden waarbij ook nog eens een opvallende brandlucht aanwezig is, en dan na het doorslaan vanzelf weer te gebruiken zijn klinkt mij erg in de oren alsof er een lek in dit systeem zit. Hierdoor is de ballans tussen + en - ver te zoeken en een trafo is hier zeer gevoelig voor. Het zou goed kunnen dat er een koelkast of een dergelijk apparaat aangesloten stond welke via zijn watertoevoer of ijzere kast een geleider is geworden.

    Het toeval is te groot om de lampen hiervan de "schuld" te geven.

    MJ

    Comment


    • #3
      Het kan ook bijna niet anders, als álle scans de geest geven. Wat ook nog kan is dat er een plotselinge stroompiek was van een koelkast die moest bijkoelen, met een te ruime zekering, waardoor er een lichte spanningsval is geweest en de trafo dit niet leuk vond.
      Het blijft een beetje gissen naar de oorzaak, maar wel een duur en jammer geintje.

      Wellicht dat onze elektriciën john op het forum iets weet?

      Comment


      • #4
        Ik ben er zelf achtergekomen. Achteraf was het levensgevaarlijk, omdat het denk ik een zelfgemaakte groep was. Er zat maar op één plaats een stopcontact voor deze groep en de andere groep had er wel 8. Een beetje opvallend. Er klopte iets dus niet. Hoogswaarschijnelijk heeft er teveel voltage op gestaan, wat als gevolgt had dat de trafo van het laagspanningsgedeelte in elkaar is gesmolten. Kabels die tegen elkaar aansmelten geven kortsluiting. Ik heb nu één nieuwe trafo gekocht en getest op de scans en inderdaad ze werken dan weer. Nu nog op zoek naar de juiste trafo (die de electricien zaken hier in de buurt niet hebben).

        Comment


        • #5
          dat is weer wat bijgeleerd: als er een stroomgroep staat: altijd een kast aansluiten met voltage meters, of eerst uitmeten met een simpele volt meter.
          bij een groep heb je dit veel voor, zo ooit eens een hele fuif de lucht in zien gaan, de organisator had de kast op 380 gezet i.p.v. 220

          Comment


          • #6
            Dit heeft inderdaad ook als gevolg gehad dat ik nu altijd een multimeter meeneem.

            Comment


            • #7
              zit standaard in mijn toolkist

              Comment


              • #8
                Wat ze mij laatst hebben geleerd is wat er gebeurd wanneer de nul niet is aangesloten. Hierdoor krijg je door onbelans van je 3-fasen een verschoven sterpunt. Hierdoor krijg je op de ene groep een spanning hoger dan 230V en op andere groepen die achter een andere fase zitten lagere spanning.

                Kan je die trafo's trouwens niet bij de producent krijgen?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by George View Post
                  Wat ze mij laatst hebben geleerd is wat er gebeurd wanneer de nul niet is aangesloten. Hierdoor krijg je door onbelans van je 3-fasen een verschoven sterpunt. Hierdoor krijg je op de ene groep een spanning hoger dan 230V en op andere groepen die achter een andere fase zitten lagere spanning.
                  wanneer de nul niet is aangesloten krijg je een link tussen 2fases waardoor er 380v op staat, je hebt enkel tussen lijn en nul 220volt,

                  Comment


                  • #10
                    Nee hoor wanneer ik de nul niet aansluit. En ik pak 3 identieke parren en zet deze elke op een andere fase. Meet ik met mijn voltmeter gewoon 230V.

                    Maar wanneer de fasen ongelijk belast worden zou dit normaliter opgevangen worden door de nul die het verschil afvoerd. Omdat dit niet kan verschuifd het sterpunt en krijgt men dus waarden die afhankelijk van de ongelijkheid in fases meer of minder afwijkt van de 230V

                    Comment


                    • #11
                      Je kunt inderdaad met identieke verbruikers een sterpunt maken, maar stabiel en verstandig is dat niet. Ik heb onderin mijn flightcase een eigen onderverdeelinrichting te zitten die ik zowel op 380 als op 220 kan aansluiten en die tevens voorzien is van overspanningsbeveiligingen. Tevens heb ik er bij evenementen waar gebruik wordt gemaakt van generators er ook nog eens overal zeer zware UPSsen voor te zitten. De zwaarste levert 24A/230V voor max. periode van 20 minuten.

                      Comment

                      Working...
                      X