Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf DMX controller

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aanschaf DMX controller

Beste Bax-ers,

Enkele maanden geleden heb ik een showtec sm 16/2 gekocht.
    Deze werkt naar behoren, maar ik krijg het gevoel dat ik niet echt een show kan neerzetten.

Zelf heb ik nu de volgende lampen :
    2x Showtec LED par 56
    1x Bax ero 540 (uit me hoofd).. de kleine LED movinghead.

Ik wil in de loop van de tijd gaan uitbreiden met meer lampen. Nu zat ik er aan te denken om DMX software te gaan aanschaffen. Mijn budget ligt niet al te hoog (denk aan 200 euro).

Ik heb 2 vragen omtrent dit onderwerp:
    1. Welke software/controller kan ik het beste gebruiken
    2. Is mijn sm 16/2 niet meer bruikbaar, of kan je nog iets met midi?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met mijn vragen.
    Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Roeling

Je hebt verschillende software en deze hebben allemaal zo hun eigen voor en nadelen. Sommige werken met een eigen dongel en dan werkt dus ook echt alleen die dongel en sommige werken met een open source dongel. Dus hier kan je dan ook elke open source dongel aan hangen.

Wil je een echte wou de pouwie software pakket ( helaas ook wat moeilijker om te leren ) dan zou je naar een enttec dongel kunnen kijken met chamsys. Schijnen 1 van de betere open dongels te zijn. Software is wel wat moeilijker onder de knie te krijgen maar je kan er dan ook heeeeel erg veel mee. Ook andere open dongels werken met chamsys. Software kan je gewoon gratis donwloaden.

Maar er is ook nog een dashlight, sunlight en als ik me niet vergis sweetlight en nog vele andere. Ik ben hier zelf niet zoon fan van. Vind het een beetje el cheapo ( goedkoop ) maar in jou geval zal het meer dan voldoende zijn. Je hebt namelijk niet een hele afdeling met movingheads en ontelbare parren. Let hierbij dus wel op of je een universele dongel of een merk specefieke dongel nodig hebt. Anders werkt het namelijk niet!!!

Of je de controller die je nu hebt nog kan gebruiken of niet hang een beetje van de software af want sommige ondersteunen wel een externe controller en sommige niet. Ook dit is dus per versie en merk verschillend.

Ik werk zelf met cuelux en ben er helemaal weg van maar helaas ligt dit buiten je budget.

Comment

Ik ga binnenkort weer basis cursus chamsys magicq geven, dus als iemand interesse heeft, stuur een pm!

Een dongle van dmx4all werkt overigens ook prima, je moet wel wat dingen op je pc instellen om alles goed te laten werken, maar dat geld voor bijna alle dongles

Comment

Wil je een echte wou de pouwie software pakket ( helaas ook wat moeilijker om te leren ) dan zou je naar een enttec dongel kunnen kijken met chamsys
        Voor deze variant ben je dus iets langer bezig om het te snappen, maar als je het door hebt, dan kan je er meer mee dan andere varianten? Of zie ik dit totaal verkeerd?

En dan moet ik zeker een bepaalde adapter aanschaffen, aangezien mijn lampen werken met het 3 polige DMX principe en de enttec dongel 5 polig.

Originally posted by Gijsbert View Post
        Een dongle van dmx4all werkt overigens ook prima, je moet wel wat dingen op je pc instellen om alles goed te laten werken, maar dat geld voor bijna alle dongles
        Is dit een USB dongle of een vaste installatie?
        Het is namelijk niet handig om een desktop PC mee te nemen naar locatie.
        Het liefste werk ik op zo'n moment met een laptop, wat toch gemakkelijker mee te nemen is.

Comment

Een dmx4all is een usb dongle. Met pc bedoel ik ook een laptop! Alleen je moet niet op een laptop je dj software, licht software en vj software tegelijk proberen te draaien en dan gaan proberen om tijdens het twitteren en facebooken een hd film te gaan kijken omdat het feestje saai is.... Dus je moet wel een laptop een beetje slim inrichten om daarmee live iets te gaan doen. Chamsys is best wel een pittig programma, maar als je het eenmaal snapt, gaat het fantastisch. En de overstap naar bijv. Grandma, wholehog of etc ion is dan niet zo groot omdat deze tafels allemaal ongeveer hetzelfde werken. Handig als je verder wilt in deze buissenes.....

Comment

Alleen is Chamsys een ramp om te bedienen zonder touchscreen of wing...

Comment

Originally posted by Gijsbert View Post
              Met pc bedoel ik ook een laptop! Alleen je moet niet op een laptop je dj software, licht software en vj software tegelijk proberen te draaien en dan gaan proberen om tijdens het twitteren en facebooken een hd film te gaan kijken omdat het feestje saai is..
              Nee dat begrijp ik. Me laptop wordt dan uitsluitend voor de lichtsturing gebruikt.
              Draaien doe ik zelf (nog) niet digitaal.. Doe mij nu nog maar CD's. Daarnaast moet je het feest zelf leuk maken :P

Maar wat ik er dus uit begrijp is het feit dat je met Chamsys een voorsprong heb wanneer je een grotere stap wilt gaan zetten in de Licht techniek. Dus op de toekomst gericht is het beter om Chamsys te leren, zodat je verder kan.

Ik heb vanmiddag even gezocht op die DMX4all, maar ik kreeg 1 of andere inbouwkaart..
              Waar zijn deze dongels aan te schaffen, want bij Bax kwam ik ze tot zover nog niet tegen?

EDIT : Bedoel je deze? http://www.dmx4all.de/images/product...ages/545_0.jpg

Alleen dan nog een online store vinden..
              Last edited by jeppahvld; Monday-23-07-2012, 19:21.

Comment

Originally posted by StijnS View Post
                Alleen is Chamsys een ramp om te bedienen zonder touchscreen of wing...
                Wat bedoel je met wing?

Ik wil eigenlijk kijken of het mogelijk is om mijn showtec sm 16/2 aan te sluiten als een soort midi controller, alleen weet ik niet of dit mogelijk is binnen mijn budget / uberhaupt mogelijk is

Comment

Het gaat om de dmx4all nano usb, kost €69,90 en werkt ook met bv freestyler. Zonder wing of touchscreen is chamsys inderdaad niet handig, maar dat geld ook voor cuelux, sunlite, daslight en freestyler. Maar voor € 69 kun je wel al spelen met behoorlijk profi software.

Comment

En midi werkt niet op chamsys... Een elation midicon met cuelux kost ook al €799,-. Het is iets waar je over na moet denken. Iedere keer een iets grotere lichttafel kopen kost ook geld en de goedkoopste wing vann chamsys is €1077,-. Maar dan kun je wel meer dan met 10 showtec scanmasters..... Het is jouw geld, dus denk er goed over na. Eventueel kun je een keer komen kijken naar een zaal met chamsys en veel licht.

Comment

Persoonlijk wil ik mijn setup niet te groot gaan maken.

Het betreft hier een kleine opstelling met enkele fixtures. Dit is meer als hobby, Ik ben niet van plan om tig lampen aan te sturen. Het is meer het feit dat ik meer uit me lichtshow wil halen.

Over een tijdje ga ik namelijk op een feestje draaien, waar ik gebruik wil maken van minimaal 2 led MH's en minimaal 2 parren. Het is niet een heel groot set, maar meer heb ik ook nu niet echt nodig.

Is het dan niet verstandiger om met software als freestyler of daslight o.i.d te werken?
                      Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Comment

Gewoon een simpel Freestyler dongeltje kopen. Voor die 2 movingheads en paar ledparren is helemaal geen dure software en/of dongels nodig.

Comment

Ja dat lijkt mij ook het beste, dongle voor freestyler en dan ook chamsys magicq gratis downloaden en mee spelen. Daslight is alweer duurder...

Comment

Ik ben zelf niet zo'n enorme fan van het gebruiken van PC-software om je lichtset aan te sturen, want het kan vaak net niet helemaal wat je er van zou verwachten en geeft je ook niet de echte feeling van een lichttafel. Ik heb ook een hele tijd met de Showtec SM gewerkt, en ik snap ook zeker dat je er niet helemaal vrolijk van wordt. Ik heb een top oplossing gevonden, maar dat gaat wel iets meer dan 200,- euro kosten. Het is de showtec showdesigner 512. Ik werk er nu een dik jaar mee en ik heb nog maar weinig dingen gevonden die ik echt mis, en eigenlijk nog niks wat mij echt tegenvalt, zeker waar voor je geld dus!

Comment

Working...
                            X