Announcement

Collapse
No announcement yet.

Licht voor kleine feestjes

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Licht voor kleine feestjes

Hallo,

Ik ben een beginnende DJ en wil licht aanschaffen voor kleine feestjes.
    Ik zat eraan te denken om dit te kopen:
    - Showtec Scat Moon
    - Mushroom licht effect
    - Lichtorgel
    - Lichtstatief
    - Lichset met 4 keer Par 56

Is dit genoeg licht voor kleine feestjes?
    Alvast bedankt!

valt te zien wat jij verstaat onder kleine feestjes. Ik gok op iets van een 20 tot maximum 30 man met dit setje.

Comment

Ik wil het liefst op fuiven enzo draaien dus niet zulke grote feesten.
      Wat voor set kan ik dan het beste halen?
      Mijn budget is rond de 220 euro en de Showtec Scat Moon heb ik al.

Comment

alles hangt af van tot hoeveel personen je richt. Ik zou zeggen begin met basislicht, de parren. 4 parren tot 30 personen, 8 tot 75 personen .... Ik vrees wel dat je maar 1 t4 (= 8 parren) met die 220 euro zal kunnen kopen. Je zal wel t4-tjes hebben (zelfs in het led segment) onder de 180 euro, maar ik vrees dat je al serieuze "bucht" moet kopen om voor 220 euro 2 t4-tjes te kopen. Tenzij je natuurlijk naar tweedehands gaat kijken, dan zie ik het al wat posietiever voor jou.

Comment

Oke bedankt voor je advies!

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
            alles hangt af van tot hoeveel personen je richt. Ik zou zeggen begin met basislicht, de parren. 4 parren tot 30 personen, 8 tot 75 personen .
            Als je iemand informatie geeft, zorg dan dat je de persoon correcte info geeft, met onjuiste info is de persoon niet mee geholpen.
            Met mijn 8 ledparren (KLS 801) doe ik bruiloften van 300 personen, dat is een stuk meer dan de 75 man wat jij zit te verkondigen

Comment

Sinds wanneer is het aantal parren afgestemd op het aantal gasten?
              Ik kijk meestal naar de grote van de zaal of het podium. Een klein bandje wat op een miniscuul podium voor 400 man staat te spelen kan prima wat tegenlicht krijgen met 8 parren...

{EDIT}

Eh... ja, wat Mol zegt dus ;)

Comment

Originally posted by Mol View Post
                Als je iemand informatie geeft, zorg dan dat je de persoon correcte info geeft, met onjuiste info is de persoon niet mee geholpen.
                Met mijn 8 ledparren (KLS 801) doe ik bruiloften van 300 personen, dat is een stuk meer dan de 75 man wat jij zit te verkondigen
                Ik geef info over hoe ik werk, en als er iemand is die mijn manier kan bijschaven of verbeteren hoor ik dat zeer graag ;) ( dat is volgens mij het doel van zo'n forum). Ik heb ook geen opleiding binnen licht en geluid genoten, ik spreek dus volledig uit wat ik vooral zelf ervaar en wat ik lees.

En waarom gebruik ik al 8 parren vanaf 30 personen en voor niet meer dan 75 personen? Ik hou niet zo van erg donkere feestruimtes, ik zorg liever dat iedereen nog ziet hoeveel hij in zijn glas heeft ;) . Daarnaast heb ik (bijna) geen andere lichten die helpen de zaal verlichten (zoals moving- heads, blinders, ...). Als laatste gebruik ik zoveel basislicht omdat ik dan gemakkelijk iets kan uitlichten. Zo richt ik altijd 1par op mezelf ( die niet knippert) omdat ik vind dat je als dj jezelf niet moet gaan wegsteken. Met meerdere parren heb je ook nogaltijd meer de mogelijkheid om je licht wat te spreiden, en daarom niet alles rechtstreeks in de zaal, maar bv ook verder de zaal in.

Het aantal personen is inderdaad niet de enige factor die meetelt binnen de keuze van je verlichting, maar het is wel een indicatie die, volgens mij voor iedereen duidelijk is. En de grootte van je publiek is meestal wel een beetje in de lijn van je zaalgrootte. Je zal nooit een zaal gebruiken, geschikt voor 300 man, als je weet dat er toch maar 75 personen zullen komen.
                Last edited by Mathias Van Rechem; Tuesday-24-07-2012, 03:53.

Comment

Oh jawel hoor. Wij maken het nog wel eens mee dat een zaal geschikt is voor een goede 200 a 300 personen en dat er maar een goede 100 zijn. Dus nogal overkill aan ruimte. Maar door jezelf wat meer aanwezig neer te zetten en daardoor de zaal dus wat kleiner te laten lijken kun je al veel rekken.

Als ik in een zaal draai dan is er in 99 van de 100 gevallen ook wel iets van verlichting die voor de sfeer kan dienen ( er is natuurlijk niet altijd een drive in als de zaal gebruikt word en dan mag het ook niet donker zijn. ) Gebruik die al aanwezige ruimte om zo het echte donker buiten te houden. Creaeer daar dus alvast een kleine basis mee. Is dit een tent neem dan bijvoorbeeld een par per tent ( als het bijvoorbeeld van die pagode tenten zijn ) en richt deze gewoon omhoog tegen het zeil aan. De reflectie is genoeg om het echte donker weg te halen. Dimmer erop en helemaal klaar. Dus dan heb je daar de aller eerste basis al.

Dan de rest. Plaatst je parren als het even kan zo hoog mogelijk en richt ze dan weer zo naar beneden dat zo goed voor je vallen maar niet in de ogen van de mensen schijnen. Dat is wel zo vreselijk irritant voor je bezoekers. Dus eigenlijk creeer je daar je dansvloer sfeer feest verlichting mee. Leuke kleuren erin of met led leuke kleuren kiezen ( alsjeblieft niet de standaard rood groen blauw en geel wees even creatief ). Zed hier een chase over dat ze dus wat aan en uit gaan ( het liefst op de maat natuurlijk ) en klaar. Niets meer aan doen.

Heb je effect verlichting. Ga dit dan zeer zeker niet gebruiken om dingen uit te lichten. Daar heb je standaard parren en spots voor. Niet knipperende allerlei kleuren hebbende bewegende lampen. Zonde van je lamp want heel je effect ( en het was effect verlichting ) is in het niets gevallen. Gebruik deze dus ook echt als effecten. Deze kun je vaak het best net iets verder naar voren richten dan je parren. Maar probeer ook hier weer te voorkomen dat ze echt in de ogen van je gasten schijnen en irritant zijn.

Maar goed wat heb je nodig. Ik ga even uit van feesten tot een goede 100 personen. Vaak heb je dan als je de basis al hebt ( of het dus de al aanwezige sfeer verlichting is van de locatie of de paar extra lossen parren ( en ja met 4 doe je al erg veel ) al genoeg aan een 4 parren en een 2 effecten voldoende. Wil je net wat meer bieden. Neem gewoon 2 scans, 4 parren en een effect. ALs je hier creatief mee bent kan je er al een leuke show mee maken.

Dus wat heb jij nodig. Kies eerst of je led of gewone parren wil. Neem er 4 van met een sturing. Daarbij dus de of 2 scans en een effect of gewoon de parren en 1 of 2 effecten. Ik ben zelf meer van scans dan van effecten omdat je een effect eigenlijk maar even kan gebruiken en je met een scan wat vrijer bent. Die kan je ook makkelijk heel de avond gebruiken. De eventueel een keer nodig zijnde extra parren om het tentje wat uit te lichten zou ik gewoon huren. Zovaak zal het niet voorkomen.

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
                    Ik geef info over hoe ik werk, en als er iemand is die mijn manier kan bijschaven of verbeteren hoor ik dat zeer graag ;) ( dat is volgens mij het doel van zo'n forum). Ik heb ook geen opleiding binnen licht en geluid genoten, ik spreek dus volledig uit wat ik vooral zelf ervaar en wat ik lees.
                    Het doel van een forum is om ervaringen te delen en om bij te leren, om bij te leren moet je wel correcte info krijgen op een vraag anders werkt het niet.
                    Ik moet ook nog veel leren en leer hier op het forum ook veel bij, al weet ik intussen al wel naar wie ik mag luisteren en naar wie niet, maar zelf ga ik geen informatie geven als ik weet dat ik niet de juiste informatie kan geven.

En waarom gebruik ik al 8 parren vanaf 30 personen en voor niet meer dan 75 personen? Ik hou niet zo van erg donkere feestruimtes, ik zorg liever dat iedereen nog ziet hoeveel hij in zijn glas heeft ;) . en. [/QUOTE]

Als jij zoveel parren moet gebruiken om 30 man van licht te voorzien dan heb je heel slechte (goedkope) parren en nogmaals de hoeveelheid parren stem je niet af op de hoeveelheid personen maar aan de groote van de zaal/dansvloer.
                    Mijn parren hoeven niet de volledige zaal van licht te voorzien, als ik de dansvloer mooi kan uitlichten dan ben ik tevreden, dan licht ik met gewone ledparren nog wat muren uit, een paar mooie effecten door de zaal sturen en ik heb een mooie lichtshow, simpel en geen irritant geknipper.

Comment

even duidelijk maken wat ik bedoel met 2 parren voor 75 personen (foto's zijn met flits getrokken):

video

Voor dit feest hebben we 68 personen geteld en we hadden ruimte voor +-100 personen. We hebben 8 parren gebruikt. Zoals je ziet was er alleszinds geen licht te veel (naar mijn normen dan toch).

Maar laten we deze discutie anders in het juste topic voeren

en nu terug back on topic? :p

Comment

Dit lijkt mij een prima topic voor deze discussie...

Wij zetten tot een mannetje of 100 a 150 vaak genoeg alleen 8 tri-led parren neer. Je hoeft als drive-in immers niet heel de zaal te verlichten, alleen een leuk sfeertje te creeeren op de dansvloer.

We hebben ook een setje tot 60 gasten voor feestjes thuis, daar zitten officieel maar 4 LED parren bij. Als we er 8 kunnen plaatsen zetten we er toch gewoon 8 neer, maar als we er maar 4 kwijt kunnen houden we het gewoon daarbij.
                        Last edited by Geluid-en-licht.com; Thursday-26-07-2012, 09:54.

Comment

Kls 800 gebruik ik hier voor 120 man. In principe gaat het alleen om de dansvloer. En trileds zijn een stuk feller dan normale led parrentjes..

Comment

Working...
                          X