Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dmx

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dmx

Goedenavond Bax'ers!

Ik heb wat vragen over DMX, heb veel op internet gelezen maar nog snap ik het niet helemaal. Je hebt zegmaal ledparren, die sluit je aan op een DMX controller. Maar hoe werkt dit, want je hebt natuurlijk niet voor elke lamp een controller nodig, maar hoe werkt dit dan wel? heb je een controller nodig voor parren, een controller nodig voor lasers, etc? Of werkt dit anders.

Alvast bedankt voor het antwoorden.
    Vriendelijke groeten Roy

(Sites waarop uitgelegd word zijn ook zeer welkom)

Stel je hebt 3 led parren en 1 moving head die dmx ondersteunen. Dan heb je op elk van deze toestellen een dmx - ingang en een dmx- uitgang. Tussen al deze apparatuur steek je een dmx-kabel. Dan krijg je volgende opstelling.

Dmx controller -> par 1 -> par 2 -> par 3 - > par 4 -> moving head -> terminator ( duid het einde van je schakeling aan en haalt storingen weg)

Aan ieder dmx gestuurd toestel geef je een adres.

Je kan het goed vergelijken met een weg en een postbode.

De postbode vertrekt uit de controller met een briefje voor ieder toestel. Op dat briefje staat precies wat het toestel hoort te doen ( de besturing dus). Ieder toestel neemt dan het briefje met het juiste adres op, en zo weet ieder toestel wat die moet doen. Maar om op ieder moment te kunnen reageren op veranderingen uit de lichtregelaar, vertrekken er continu nieuwe postbodes ( vraag mij nu niet aan welke snelheid, maar het is alleszinds snel). Ik heb heel veel niet vertelt, maar dit is het principe.

Comment

Ik zou mij eerst eens wat inlezen in dit topic en dan snap je het al een stuk beter geloof me, ik ben ook nog aan het leren en het is inderdaad niet gemakkelijk maar de basis heb je zo geleerd, dus eerst even lezen in dit topic.

>>> http://www.bax-shop.nl/forum/f19-ken...ecies-175.html

Comment

Om een beetje aan te sluiten op Mathias' verhaal:

De terminator mag je (officieel niet, maar voor de makelijkheid) even achtewegen laten. Dit is (net als een DMX-booster) vooral van belang wanneer je met vele tientallen of honderden armaturen tegelijkertijd werkt en/of wanneer je enorme afstanden aflegt met je XLR-kabels.

De basis van DMX:
        Dmx is een algemeen protocol voor het aansturen van licht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het aansluitingssysteem van geluid, namelijk XLR. Dit zijn dus dezelfde kabels en connectoren als die je bij microfoons gebruikt.
        Je hebt intelligent en conventioneel licht. Intelligent licht heeft (vrijwel altijd) een eigen DMX in- en uitgang. Ieder conventioneel licht gebruikt een eigen groep kanalen, dit kan varieren van 1 tot wel 100 of zelfs meer kanalen. Deze kanalen stel je in op het armatuur zelf door middel van knoppen en een display, of door middel van dipswitches. Ieder kanaal van een armatuur heeft zijn eigen functie (zoals bijvoorbeeld: beweging, kleur, gobo's, dimmer, shutter, etc.). Een conventioneel armatuur daarentegen heeft geen eigen DMX connectoren of displays of knoppen. Deze moet je aansluiten op een dimmer- of switchpack. Gebruikelijke aantallen voor de 'stopcontacten' in een dimmer-/switchpack zijn 4, 6, 12, 24. De verschillen tussen dimmer- en switchpacks spreken voor zich, een dimmer kan dimmen van 0% - 100%, een switchpack kan allen wel of geen elektriciteit doorgeven. Een dimmer-/switchpack is dus feitelijk een apparaat waarme je zowat elk ander apparaat met een standaard stekker kan aansturen via DMX. Deze packs hebben dus wel net als de intelligente armaturen een DMX in- en uitgang en een display met knoppen.
        Met de meeste DMX-controllers kan je tot maximaal 512 kringen (= kanalen) aansturen. Het aansluiten van de apparaten gaat dus via het principe wat Mathias eerder uitlegde.

Ik zal een voorbeeld geven met dezelfde setup als die van Mathias om duidelijker te maken hoe kanalen werken:

LEDpar 1 heeft 4 kanalen: rood, groen, blauw en strobe
        LEDpar 2 heeft dezelfde 4 kanalen
        LEDpar 3 dus ook
        Movinghead 1 heeft 8 kanalen: pan, tilt, shutter, kleur, gobo, gobo rotation, lamp control
        Controller 1 heeft 8 faders en 64 fixtures (in totaal dus 512 kanalen)

Dit betekent dat fixture 1 de kanalen 1 t/m 8 aanstuurt, en fixture 2 9 t/m 16, etc.....
        Je wil alle vier de lampen appart kunnen aansturen op een eigen fixture, dus je zet LEDpar 1 op kanaal 001, LEDpar 2 op 009, LEDpar 3 op 017, en Movinghead 1 op 024
        Op het moment dat je nu fixture 1 selecteerd en je beweegt de eerste 4 faders betekent dit dat LEDpar 1 iets gaat vertonen, doe je dit met fixture 2 dan reageert Ledpar 2, maar selecteer je fixture 1 t/ m 3 en ga je dan iets doen dan reageren alle LEDparren simultaan. Dit geeft dus een beetje het principe van DMX weer.

Comment

Hoe adresseer ik mijn LED-parren set?
          Dit item geeft ook behoorlijk wat informatie, maar dan over de adressering van LED-parren.

Comment

Super bedankt allemaal! Dus als ik het goed begrijp koop je een DMX controller van de DMX controller ga je alle lichten af die je hebt met XLR kabel. Vervolgens zet je op elke licht een adres en dat adres moet je ook op je DMX controller invoeren. Een DMX controller heeft fixtures, fixtures bestaan uit de hoeveelheid faders die op de controller zit. Er zitten bv 8 kanalen op je controller dan zouden de fixtures zijn: 1 t/m 8, 9 t/m 17, 18 t/m 26 etc.

Vervolgens kun je per fixture een lamp besturen. Bijvoorbeeld kanaal 1 een kleur, kanaal 2 strobe, etc. (vb) Maar heb je dan ook automatische programma's bv wat je op deze video ziet: http://www.youtube.com/watch?v=J2P1kddsngs

Comment

en dat adres moet je ook op je DMX controller invoeren.
              Nee. Die DMX-controller stuurt alleen bepaalde waardes uit naar alle kanalen die hij kan uitsturen (dat kunnen er 512, 192, 24 zijn of hoeveel hij er ook maar aan boord heeft) en vervolgens zegt hij 'joh aangesloten licht, hier heb je mijn DMX-signaal, veel succes er mee, mijn werk zit er op.

Aan de hand van het ingestelde startadres op je aangesloten verlichting, pikt je verlichting bepaalde kanalen er uit en zal het gaan anticiperen op de aangeboden kanaalwaardes.

Automatische programma's zitten niet standaard in een DMX-controller*, want hoe weet een fabrikant wat jij allemaal gaat aansluiten en wat de DMX-kanaalindeling van zo'n apparaat is?
              De ene movinghead heeft zijn bewegingskanalen op 4 en 5 zitten, de ander op 1 en 2. En wat als jij 2 stroboscopen wilt aansluiten? Dat kun je nooit van tevoren weten.

(* afgezien van speciale compacte LED Par controllers die een paar simpele RGB programmaatjes aan boord hebben)

Er zitten bv 8 kanalen op je controller dan zouden de fixtures zijn: 1 t/m 8, 9 t/m 17, 18 t/m 26 etc.
              Ho ho ho.

Als we een scanmaster-achtige controller nemen (zo eentje met 192 kanalen, 12 fixtures en 16 kanalen per fixture) dan zul je zien dat je DMX-startadres indeling niet klopt.

Daarnaast zijn dat soort controllers voornamelijk ontworpen voor intelligente DMX-verlichting, die vaak +/- 10 kanalen in beslag nemen.

Verder zijn die controllers zodanig ingedeeld dat je bepaalde 'fixtures' kunt selecteren. Dat maakt het handig bij programmeren omdat je dan zelf kunt bepalen welk apparaat je voor welk programma wilt gaan inzetten.

Het invoeren van zelfgemaakte programmaatjes wordt gedaan door bepaalde stappen op te slaan in een chase, een loop zeg maar.
              Stap 1: kanaal 1 - 100%
              Stap 2: kanaal 2 - 100%
              Stap 3: kanaal 3 - 100%
              Dan heb ik nu een soort looplicht programma gemaakt waarbij kanaal 1 2 en 3 elkaar afwisselen.
              Dit kun je natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Gebruik je intelligente verlichting zoals scanners of movingheads, dan moet je je bewegingen, kleuren, gobo's, dimmer, stroboscoopmodus en nog meer per stap instellen. Afhankelijk van je eigen creativiteit kun je zo erg strakke programma's maken.

Comment

Toch nog even een klein detail: dmx kabels zijn niet diezelfde xlr kabels zoals je die in je micro plugt. Op zicht werkt dit wel, maar je apparatuur en kabels hebben dit niet zo graag.

Comment

Wij hebben hier altijd mee gewerkt. Maar afgelopen jaar met nieuwe movingheads kwamen er toch wel echt stroingen in! Toen maar overgestapt op DMX

Comment

Maar de lampen die ik heb, hebben allemaal een DMX ingang en uitgang, met dezelfde aansluiting als XLR. Wat is dan het verschil tussen DMX kabels en XLR? Want als ik dan DMX kabels koop die een andere aansluiting hebben dan XLR, dan kunnen die toch niet in mijn lampen?

Comment

De aansluiting is dezelfde, maar de kabels werken op een andere spanning

Comment

DMX-aansluiting geschiedt middels XLR-connectoren.

Een kabel met een XLR-connector aan de ene kant en een XLR-connector aan de andere kant: XLR-kabel.

Een kabel met een XLR-connector aan de ene kant, een XLR-connector aan de andere kant en een geoptimaliseerde weerstand van 110 Ohm voor digitale signalen: DMX-kabel.

Zoek in de shop eens op 'Procab REF953'. Dat is standaard DMX-kabel, geoptimaliseerd voor de doorvoer van digitale signalen.

Daarbij is normale microfoon-/signaalkabel geoptimaliseerd voor audiosignalen. Je kunt er dus wel DMX doorheen jagen, maar het is er niet voor ontworpen.

Comment

Ik begrijp het. Maar is het schadelijk voor de apparatuur en/of kabels als je toch een gewone XLR kabel gebruikt (dat doe ik nu namelijk)?

Comment

Het is niet schadelijk. Het enige wat er in een worst-case scenario kan gebeuren, is dat er bepaalde reflecties plaatsvinden in het signaal, als storing, waardoor je verlichting zijn eigen ding opeens gaat doen. (Andere bewegingen, kleuren, etc.)

Comment

Originally posted by DJMa5treat View Post
                              Maar de lampen die ik heb, hebben allemaal een DMX ingang en uitgang, met dezelfde aansluiting als XLR. Wat is dan het verschil tussen DMX kabels en XLR? Want als ik dan DMX kabels koop die een andere aansluiting hebben dan XLR, dan kunnen die toch niet in mijn lampen?
                              Deze kabels zijn hetzelfde. Op de kabelkwaliteiten na. DMX kabels zijn ook duurder dan microfoon kabels.
                              Vandaar dat veel mensen gewoon microfoonkabels pakken.

Want het kan wel maar of dat het ook net zo lang goed blijft gaan, weet ik niet...

EDIT: zie nu pas dat Rick en Mathais al gereageerd hebben.

Comment

Working...
                              X