Announcement

Collapse
No announcement yet.

DMX - In & Output

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DMX - In & Output

beste,

ik ben met 2 vrienden beginnend DJ, en wij zijn aan het kijken voor lichten (hebben al een hele grote versterker en bijbehorende boxen) maar dat DMX je kunt lichten die dat hebben besturen, zover was ik ook al. Maar is led DMX nou iets heel anders? en sommige lampen hebben DMX In & Output dus hoe werkt dat?

Alvast bedankt

DMX is inderdaad het aansturen van lampen.

Simpelgezegd geef je elke lamp een adres (nummer) en je lichttafel geeft aan welke lamp (welk nummer/adres) aan moet gaan.

Bij LED is het vaak zo dat je 3 kanalen nodig hebt, voor de drie basis kleuren; rood/groen/blauw het principe werkt hetzelfde.

DMX bekabel je van je lichttafel > 1e lamp > 2e lamp > .... > laatste lamp > (eventueel dmx terminator/eindzekering)

Comment

Ben toch wel benieuwd (;
      Welke boxen heb je?

Comment

Lees eerst dit maar eens door: http://www.bax-shop.nl/forum/f19-ken...ecies-175.html
        Hier staat waarschijnlijk alles uitgelegd wat je wil weten. Mocht je hierna toch nog vragen hebben kun je ze hier nog stellen ;)

Comment

THX voor de snelle reacties, en dat over DMX heb k al 3 keer gelezen maar snap nog steeds niet alles :). en het is zo'n oude sony versterker met 2 grote boxen van me vader, ik zeg later nog wel ff welke precies. maar je heb dus vanuit je lichttafel 1 kabel die naar de eerste gaat, vanuit die 1e naar de 2e etc etc? (dus elke lamp 3 kanalen, maar je hebt maar 1 aanlsluiting nodig?)

Dani

Comment

bekijk het zo:

je dmx schakeling kan je vergelijken met een straat waarin huizen staan die elk een brievenbus hebben.

Iedere dag komt er wellicht in jouw straat een postbode die een brief in jouw brievenbus duwt.

Wel vanuit je lichttafel vertrekt er ook een soort postbode die in de brievenbus van iedere lamp een briefje steekt. op dat briefje staat wat de lamp moet doen (bv welke kleur ze moet aannemen, hoe fel ze moet branden etc.)
            maar omdat de postbode van de ene lamp naar de andere moet kunnen, heeft hij een straat nodig die van huis tot huis loopt. Daarvoor dienen je dmx kabels.
            Het mooie aan dmx is dat er heel veel postbodes per seconde iedere lamp passeren, en iedere lamp het juiste briefje geven. Je lichttafel dient dan om de juiste instructies te geven en je lichttafel schrijft deze dan zogezegd op de briefjes.

allemaal zeer simplistisch voor gesteld, maar lees nu nog eens het andere topic, en wellicht versta je er al meer over.

Comment

Ja. Van je controller ga je naar lamp 1, van lamp 1 naar lamp 2, van lamp 2 naar lamp 3, van.... eznovoorts. Aan het einde bij lamp X doe je er een terminator in (technische babel slaan we ff over!), deze zorgt ervoor dat reflecties (storingen) worden tegengehouden. En dus alle lampen goed werken/reageren.
              Op elke lamp stel je een code in. De commando die vanuit de controller die code draagt, wordt dus alleen opgevolgd door die lamp. Heb je meerdere lampen met dezelfde code, dan reageren die allen hetzelfde!

edit; Mathias was met voor!

Comment

Terminator is bij 4 LED parren niet echt nodig. Alleen bij echt grote hoeveelheden lampen heeft dat zin.

Comment

oke, ik snap het, heel erg bedankt jongens! (ik denk dat ik trouwens voor deze ga en dan later een DMX paneel bij doe) en die vrienden hebben al een stroboscoop en een mengpaneel dus we zijn begonnen. nogmaals, heel erg bedankt (ook leuk verhaaltje van die postbode). nog 1 vraag waarom zo'n 'stopper" aan het eind? komt het signaal terug?

Comment

is eigenlijk om tegen je postbode te zeggen dat hij in zijn bed mag. bij een kleine straat zal je postbode wel in staat zijn om te onthouden wanneer zijn dienst er op zit, maar bij lange straten is hij het tegen het einde vergeten...

de technische uitleg laat ik aan iemand anders over :p

Comment

haha, dankjewel (die uitleg moet je onthouden voor zo iemand al ik :D) maar dan toch iemand de technische uitleg?

Comment

ik ga denk ik een patent aanvragen op die uitleg, heb al héél veel mensen de basis van dmx geleerd :p

Comment

nou, ja kan het goed :)

Comment

iemand nog een technische uitleg??

Comment

De 2 pinnen waar de dmx door heen gaan (uit m'n hoofd 2 en 3, iig niet de ground) worden met elkaar verbonden met daar tussen een weerstandje van 110 ohm (uit m'n hoofd). Dit om reflecties tegen te houden (postbode mag stoppen met z'n werk!).

Comment

Working...
                              X