Announcement

Collapse
No announcement yet.

wat is het verschil tussen verschillende lasermodules

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wat is het verschil tussen verschillende lasermodules

ik zat een beetje op marktplaats te kijken en ik zie verschillende lasermodules maar wat is nog goed en wat is het verschil ?
    ik zie dpss, cni, kvant en er zullen er nog vast veel meer zijn.
    ik snap het verschil niet echt goed

kleine aanvulling trouwens wat zijn galvo scanners ?

Comment

en ik zie verschillende lasermodules maar wat is nog goed en wat is het verschil
      Prijs, kwaliteit, stabiliteit, robuustheid, opbrengst, kleur-intensiteit...

dpss, cni, kvant
      Je haalt types en merken door elkaar.

kleine aanvulling trouwens wat zijn galvo scanners ?
      Die zorgen voor de bewegingen van de spiegeltjes, zodat jij figuren kunt maken. Door middel van een toegevoerde spanning wordt er voor beweging gezorgd, door die spanning te laten fluctueren zal er beweging ontstaan. Als je 'galvo scanner' in google gooit kom je ook snel allerlei informatie tegen...

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens uitgebreid onderzoek te doen en ook eens een kijkje te nemen op diverse laserfora. Ook is de ILDA-website erg interessant en ook daar kun je veel info vinden betreffende lasertechniek, maar ook laserveiligheid.

Comment

zoals ?, en je zegt kwaliteit , maar wat is dan beter ??

Comment

en ik weet dat de scanner zorgt voor de bewegen maar je hebt ook stappenmotors (hoge snelheid zeggen ze altijd) en je hebt gwne 10k 20k 30k en nog hoger tot 45k d8 ik

Comment

Ik weet niet wat precies je plannen zijn met de laser. Er zijn zoals je namelijk zelf al aangeeft behoorlijk aantal verschillende systemen en soorten.

De meeste waar je als hobbyist of ligt profesioneel gebruik mee te maken zal hebben is de DPSS laser.
            Dit komt omdat deze vrij goedkoop te produceren is en eenvoudig te gebruiken is als het gaat om onderhoud en koeling.

Je hebt dan ook nog de nm. Dit is de golflengte van de laser en bepaald de kleur. Zo is 532nm bijvoorbeeld groen en 650nm is rood. Maar er zijn meer golf lengte's die zo dus eigenlijk allemaal hun eigen kleur hebben voor het menselijk oog.

Dan heb je natuurlijk ook nog de sterkte. Vaak word dit en mw uitgedrukt. Dit staat voor miliwatt. Dus 1 duizendste van een watt. 1000mw is dus 1 watt. Hoe hoger dit vermogen hoe feller de laser is. Let wel op. Sommige kleuren ( golflengtes ) hebben minder vermogen ( mw ) nodig dan andere. Dit komt omdat het menselijk ook voor sommige golflengtes ( kleuren ) gevoeliger is als voor andere.

Dan heb je nog je galvo / scan set. Hoe sneller hoe mooier je figuren worden weer gegeven. De budget setjes zitten zo rond de zeg 2, 3 misschien zelfs 6 of 7k pps. Dit wil zeggen het aantal punten per seconden. Word je laser beter ( helaas vaak ook duurder ) dan ga je vaak ook betere scan sets krijgen. De in het hobby / semi pro segment gaan meestal niet verder dan een 50 kpps. Dus 50.000 punten per seconden. Helaas meten ze dit wel bij een openings hoek van bijvoorbeeld maar 4, 5 of 6 graden. Deze openingshoek is het berijk wat de laser maximaal van de ene kant naar de andere kant kan halen en word eigenlijk altijd in gradens uitgedrukt. Dus hoe groter de gradens hoe verder je naar links en rechts en boven en beneden kan. 30 halen de meeste nog wel maar de duurdere kunnen vaak zelfs tot wel een 60 graden. Helaas ook hier hoe groter je openingshoek hoe minder scherp je laser word ( of je moet ook een snellere scanset hebben )

Zo nu heb je een beetje een basis aan info. Maar ik weet zeker als je nu zelf ook wat moeite doet en een keer google gebruikt je nog van alles en nog wat aan info kan vinden over het onderdeel waar jij meer over wil weten. Als je dan een stukje tekst hebt waarvan je niet precies weet wat het is/ bedoelt word ( eigen research eerst dus ) willen mensen hier je vast en zeker graag helpen.

Comment

Working...
            X