Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chauvet 4bar ophangen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Veiligheid is er nooit genoeg. Dan kan je ook zeggen dat je de ledjes in een led par allemaal dubbel moet vastzetten.

    Over veiligheid gesproken, er zijn zelfs line arrays waar de drivers ook met een safety nog eens vast zitten...

    Comment


    • #17
      Originally posted by nijst001 View Post
      Bij ons is eens een gietijzeren haak aan een 1kW PC afgebroken. Hing ie dan, aan zo'n safety...
      Als je bij een t-bar zeker wil zijn hangt er een safety om je balk, iedere par en ja, iedere filterhouder...
      Tja zelfs een gietijzeren haak krijgt ooit eens last van metaal moeheid.
      Gebeurt met elk metaal, maar kan versneld worden door weersomstandigheden enzovoort.

      Ik hang ze altijd om de bar en door de beugel van de par.
      En ja ook iedere filterhouder, als je het helemaal veilig wil maken.
      Maar ik vraag me echt af hoe vaak dit ook echt gedaan wordt.
      Ik denk dat dit zelfs bij grote producties nog niet gedaan wordt.

      En nee 100% veilig krijg je het nooit, want safe je de par, de balk, het filter , de haak het boutje en wat al niet meer.
      Dan zul je zien komt de brug of het grid naar beneden.

      Maar we zouden wel elke kans op een ongeval zo klein mogelijk moeten maken.

      En er zijn veel mensen tegen een regelgeving die bepaalde veiligheids middelen verplicht, omdat dan de hobby te duur zou worden.
      Maar zoals het nu is zijn er enkel richtlijnen en weet men nog niks?

      En ik denk dat je met een wetgeving wel een beetje het kaf van het koren kunt scheiden.

      Comment


      • #18
        bedankt voor de vele reacties ik zal even kijken wat ik er mee doe

        Bedankt

        Gr william

        Comment


        • #19
          Veiligheid is belangrijk, zonder meer. Maar overdrijven is niet nodig. We gebruiken trusshaken welke 50 of soms zelfs 100 Kg mogen dragen om een T-bar aan de truss te hangen, en die haak zit met 1 M10 bout vast aan die T-bar.En dat dan 2x. Heb je al eens voor de gein gekeken naar het punt waar je die bout indraait? Als je dat doet zie je aan de binnenkant een simpele intrekmoer welke je zonder al te veel kracht dwars door het plaatswerk van de T-bar heentrekt naar buiten toe.
          Vandaar ook minimaal 2 safety's aan een T-bar.
          Ik lees hier echter ook verhalen van gebroken trusshaken, maar dan hebben deze haken toch al een heel leven van voortdurende overbelasting achter de rug lijkt mij? Ik heb overigens ook nog nooit een "gietijzeren" trusshaak gezien! Maar dat even terzijde...
          Wat een onderschat verhaal is, is de kwaliteit van de gebruikte bouten! De meegeleverde bouten zijn vaak van een slechte kwaliteit. Een kwaliteit van 4.5 zie ik zelfs vaak voorbij komen! De bouten bij de bouwmarkten zijn soms ook van die "chinese"kwaliteit! Een 4.5 kwaliteit breekt veel makkelijker af, en meestal onder de kop! Een 8.8 is al een heel stuk beter.
          En zoals altijd en voor elke schoefverbinding geld, vast is vast! Door het te vast draaien verzwak je een verbinding/schroefdraad met gevaarlijke situaties als gevolg.
          En dan niet te vergeten de bouten en moeren in een wind-up of normaal statief, die lopen na verloop van tijd ook los na voortdurend opklappen en transporteren. Hebben we die allemaal al eens gecontroleerd? En ja, er zitten nylock zelfborgende moeren op (met zo een nylon ringetje voor de borging), dus die lopen niet los! Klopt, maar kijk eens welke kwaliteit die nylock (zelfborgende)moer is..... juist, dat staat er niet op...nooit staat dat op een nylock. En dat wil zeggen dat de kwaliteit minder /lager is dan de chinese 4.5! Kijk als je aan het zoeken bent meteen even welke kwaliteit de bouten zelf zijn van datzelfde statief/wind-up! Die slechte kwaliteit boutjes hebben een erg lage afschuifsterkte, en laat dat nu nét voor deze toepassing belangrijk zijn!Draai die maar eens vast op het juiste aandraaikoppel met een momentsleutel, en kijk eens hoe snel je de schroefdraad er uittrekt. Meestal al voordat je het juiste koppel hebt bereikt! En dan heb ik het nog niet eens over het inkerven wat gebeurt bij het open en dichtklappen van een wind-up, want daardoor kan je diepe krassen in een te zwakke bout krijgen met afscheuren tot gevolg! Stof tot denken als je komende klus je boxtruss weer omhoogdraait met een aantal kilo's gewicht er aan denk ik zo....
          Last edited by john; Monday-05-11-2012, 23:06.

          Comment


          • #20
            Bedankt zal zeker vooral goed op de veiligheid letten

            Comment


            • #21
              Hoeveel gewicht mag er trouwens aan je ladertruss William?

              Safetykabels hier standaard alles vast aan de "parbar" en deze dan met 1 safety aan de truss. Bij grote spots met filterhouders/barndoors of wat dan ook, wordt alles aan de armatuur vastgemaakt en de armatuur aan de constructie (truss/zaalbrug/portaalbrug/ballettoren)

              Comment


              • #22
                @bazzym in de handleiding staat 70kg

                Gr

                Comment


                • #23
                  70 kg zou ik er echt niet aan hangen.

                  Dit is dan al zeer waarschijnlijk met een flinke doorbuiging ;-)

                  Zou het laten bij een kilo of 30. Maar ga er geen grote lasten als mh's of speakers aan hangen ;-)

                  Comment


                  • #24
                    hahah, dat was ik ook niet van plan gewoon twee led barren en 2 scans

                    Comment


                    • #25
                      Gelukkig, weer 1 slachtoffer minder ;-)

                      2 barretjes en 2 scanners moet geen enkel probleem kunnen vormen !!

                      Comment


                      • #26
                        Veel Succes!
                        Last edited by LuuŠ V!$$EŽ; Sunday-18-11-2012, 22:50.

                        Comment


                        • #27
                          Haha dankje,

                          Comment

                          Working...
                          X