Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sturing martin mac 250 krypton

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sturing martin mac 250 krypton

Hallo mensen. Heb van de week bij bax een martin mac 250 krypron (voor de tweede nog ff doorsparen) aangeschaft icm een ilation magic 260 (nog niet binnen). Nu begin ik pas met dmx effecten en het is eigenlijk in eerste instantie voor thuisgebruik. Uiteraard wil ik zo veel mogelijk uit zo'n prachtige lamp halen maar het moet niet te moeilijk worden.

Nu raadde wat collega's uit het de verhuurbrance mij deze ilation tafel af en raadden ze me de dmx operator aan. Dit zou eigenlijk hetzelfde apparaat zijn als de showtec light-desk pro 136. Heb bij bax al gevraagd of ruilen zou mogen en dat was geen probleem.

De tafel moet in de toekomst sowieso 2 macs 250 gaan aansturen en waarschijnlijk 2 mania scx 600 scans.

Welke tafel is nu het meest aan te raden voor een newbee als ik? Of iets anders uit hetzelfde budget? Ik zag ook de freekie van martin staan maar daar lees ik ook niet al te positieve dingen over. Ik wil wel live in kunnen grijpen en dat kan bij deze blijkbaar niet.

Tot slot nog even verklaren waarom ik dit aanschaf voor thuisgebruik. Gewoon een uit de hand gelopen hobby. Draai ook met de pioneer 1000's en djm 800, uiteraard bij bax gekocht!

Mischien dat ik de lampen bij speciale feestjes in pubbles wel ophang, want daar draai ik al wat jaartjes. Misschien bij iemand bekend...

Zo te zien wordt dit een erg grote uitgave. Zodoende adviseer ik om een dagje Bax te gaan doen, en diverse tafels eens uit te testen, aan te voelen. Je zult best veel aan de gebruikservaringen van gebruikers hebben (op technisch vlak), maar je zult zelf moeten bepalen wat het lekkerst werkt. Heb je al gekeken naar de mogelijkheden van lichtsturing via een laptop of PC?

Wast betreft het ophangen van je licht, kijk hiermee uit en neem hiervoor een degelijke truss-installatie. Effecten als deze zijn namelijk zwaar. Denk ook aan de hoogte, vervelende gasten (na een pint of 10..) zouden zomaar eens aan je kostbare headje kunnen gaan zitten als zij hier makkelijk bij kunnen.

Comment

Thuis zet ik ze gewoon op de grond. Das het mooie van movingheads. In de kroeg hebben we voor speciale gelegenheden een mobiele dj booth. De movingheads zouden dan verhoogd achter de dj opgesteld worden zodat niemand erbij kan. Voor permanente montage wordt er uiteraard aan truss gedacht. In het voorste gedeelte van de zaak is het plafond zo'n 3,5 meter hoog. Dat lijkt me geen probleem. We hebben de scx 600 al en daar heeft nooit iemand aangezeten.

Morgen ben ik overdag toch vrij en zat al sterk te denken de tafel te ruilen voor een andere, dus als ik die binnen krijg, ga ik wel even bij bax langs. Das het handige van in Goes wonen.

Comment

Ik heb zelf de Light deks pro, vind hem persoonlijk niet lekker werken en heb nu dan ook freestyler, misshien dat je kan kijken naar computergestuurde lichttafels? Zoals chamsys, Martin LJ of gewoon freestyler (afhankelijk van budget)

Comment

Ben toch maar ff om de martin freaky gegaan. Voelt degelijk aan en heeft een erg gebruiksvriendelijke interface. Ook mooi dat er een dvd bij zit waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je alles moet aansluiten en hoe de controller in te stellen voor je fixtures. Na 5 minuten was het hele dmx protocol me duidelijk, terwijl er na wat tutorials op internet nog wat vraagtekens overbleven.

Hopelijk gaat het aansluiten en programeren net zo gemakkelijk als het lijkt. Zo niet dan zal ik hierover nog wel een vraagje stellen.

Comment

Op het forum staat inmiddels ook erg veel (verspeide) informatie over DMX en toebehoren. Wellicht interessant om eens heel het verlichtingsforum uit te kammen en te zoeken op "DMX".

Comment

Dankje! Ga alle mogelijke stof tot me nemen.

Nu heb ik de manual gelezen, de dvd afgekeken en een tijdje rondgegoogled maar zit nog wel met een vraagje over de freekie.

Hij heeft 12 kanalen en op elk kanaal zou natuurlijk een dmx waarde van de aangekoppelde fixture geregeld kunnen worden. In de manual en op de dvd staat dat je de pan, tilt en dimmerwaarden kan instellen. Dan blijven er nogal wat kanalen leeg. Het moet toch mogelijk zijn om andere kanalen te gebruiken voor bv de gobo's of de kleur?

De mac beschikt over 14 kanalen, dus dan wil ik er wel 12 kunnen gebruiken. Die overige 2 buiten beschouwing gelaten. Ik kan nergens vinden hoe dit te regelen. Wellicht is dit een hele domme vraag, maar wel wel goed voorbereidt aan de slag....

Comment

Ik denk dat je de kanaalindeling van de Freekie verkeerd inschat. De Freekie kan 12 fixtures met 12 kanalen elk aansturen. Wat je hier op aansluit zou niet zoveel moeten uitmaken, of dit nu een dimmer, prisma, roterende gobo of strobe is. Je zult de controller alleen wel veel moeten 'helpen' met het instellen van je X- en Y-kanalen bijvoorbeeld, om cirkelbewegingen te kunnen maken.
                Je kunt er ook voor kiezen om een deel van je 14 kanalen op een andere fixture te zetten. Nadeel is wel dat dit niet zo makkelijk werkt met het live ingrijpen. Ik weet niet of je kanalen kan patchen?

Comment

ik gebruik voor opstellingen met beperkt aantal intilligente fixtures de GLP scanoperator FX

vind deze wel lekker werken, heeft een aantal bewegingen voorgeprogrammeerd en heeft een aantal knoppen waaronder je overlayscenes kan programeren (bijv strobe of kleur, als je deze induwt beginnen al je fixtures te stroben of nemen ze de kleur aan die jij in die overlayscene gestoken hebt)

Spijtige is dat deze wel niet zoveel chases toelaat (maar wordt klein beetje gecxompenseerd door die overlayscenes) en dat deze niet bij bax te verkrijgen is

Comment

Working...
                  X