Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laser

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Een veiligheidssleutel heeft alleen een functie bij opslag en transport. Tenminste, ik neem aan dat jij niet even in je lichtbrug klimt om je laser met een sleuteltje aan en uit te zetten. ;)
    Hiernaast is DMX ook geen enkele garantie voor veiligheid. Wat als er opeens een storing optreedt in je DMX-kring (kan gebeuren, zelfs mét terminator) en de laser lekker zijn eigen ding gaat doen?

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Een veiligheidssleutel heeft alleen een functie bij opslag en transport. Tenminste, ik neem aan dat jij niet even in je lichtbrug klimt om je laser met een sleuteltje aan en uit te zetten. ;)
      Hiernaast is DMX ook geen enkele garantie voor veiligheid. Wat als er opeens een storing optreedt in je DMX-kring (kan gebeuren, zelfs mét terminator) en de laser lekker zijn eigen ding gaat doen?
      Een veiligheids sleutel dient ervoor dat niet iedereen je laser aan kan zetten als jij even koffie aan het halen bent, de sleutel is ervoor dat een bevoegd persoon (die dus die sleutel heeft) de laser alleen aan kan zetten (handig als er een volle zaal is maar dat jij er nog niet bent en dat er een kloja (of gewoon de opdrachtgever) al vast aan je spulletjes gaat zitten.

In mijn ogen horen er ook gewoon geen goedkope lasers op de markt te zijn.
      Als er alleen maar dure lasers zouden zijn, dan zou in iedergeval menig drive-in-show ze niet meer kopen, en de bedrijven die ze wel kopen nemen er ook een goed (lees dus ook veilige) programma bij om die lasers te programmeren en controlleren, zoals bijvoorbeeld pangolin

EDIT:

Voor deze laser geld geen leeftijd grens, die wel geld voor de meeste laser.
      Wat er wel in de handleiding staat is:

Het gebruik van een klasse 3B laser is enkel toegelaten als deze bediend word door een persoon die hiervoor is opgeleid en en nodige ervaringen heeft

Nu mijn vraag gericht naar bax-shop (aangezien ik nu op hun formun zit):

Waarom word er in de web-shop geen melding gemaakt van bovestaand feit, en word er ook niet op de gevaren van een laser gewezen? Ook zie ik geen link naar de manual, wat opzich niet iets verkeerd zo zijn aangezien je hier toch praat over een apparatuur wat schade kan toe dienen bij verkeerd gebruik.
      Grotere lasers mogen ook niet verkocht worden aan mensen onder de 18 jaar, houd bax hier ook rekening mee? (En geeft men dat ook aan in de webshop bij het artikel?)
      Last edited by Paradise; Wednesday-02-09-2009, 15:47.

Comment

Originally posted by Paradise View Post
        Een veiligheids sleutel dient ervoor dat niet iedereen je laser aan kan zetten als jij even koffie aan het halen bent, de sleutel is ervoor dat een bevoegd persoon (die dus die sleutel heeft) de laser alleen aan kan zetten (handig als er een volle zaal is maar dat jij er nog niet bent en dat er een kloja (of gewoon de opdrachtgever) al vast aan je spulletjes gaat zitten.
        Dus jij zet je laser op een tafel o.i.d.? ;) Anders zou ongewenst volk niet zomaar bij de laser kunnen, denk ik.
        In mijn ogen horen er ook gewoon geen goedkope lasers op de markt te zijn (of moet men zich gewoon houden aan het feit dat zulke lasers alleen door mensen van 18 jaar of ouder gebruikt worden, ik gok er op dat Bax-shop dit niet op enig manier dan ook controlleerd?)
        Het is ondoenlijk voor Bax-shop om precies na te gaan wie een laser koopt. Het werkt net als vuurwerk. Kan een 15-jarig ventje (no offence, maar realiteit) de laser niet kopen? Dan koopt pa hem toch voor hem. Simpel.
        Als er alleen maar dure lasers zouden zijn, dan zou in iedergeval menig drive-in-show ze niet meer kopen, en de bedrijven die ze wel kopen nemen er ook een goed (lees dus ook veilige) programma bij om die lasers te programmeren en controlleren, zoals bijvoorbeeld pangolin
        De kunst van vraag en aanbod ligt hem nu juist in prijstechnisch concurreren. Als er weer een Chinees is die een nog goedkopere laser kan neerzetten met vrij acceptabele specificaties voor dat budget, reken er maar op dat die de markt op wordt geslingerd.
        En er is nu eenmaal veel te veel vraag naar goedkope showlasertjes om die markt zomaar links te laten liggen. Waarom zouden fabrikanten die markt compleet negeren als die er is?
        De verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij de gebruiker en beter zorgt die er maar voor dat zijn shows veilig zijn. En dat is een punt wat erg onduidelijk is en waar ook geen duidelijke regels voor zijn. Ook in een ander topic was al eens het idee opgekomen voor een laser-diploma o.i.d.
        Een certificaat dat bewijst dat je niet als een halve zool 500mW je publiek in schiet op 10m. ;)

Comment

Het is wel zo dat als een laser 18+ word mensen sneller inzien dat het echt een gevaarlijk iets is.

Comment

Je zult toch mensen blijven hebben die een laser direct gaan gebruiken en bij wijze van spreken de handleiding nog met het plastic eromheen in de shredder steken. En of je daar nu 18+ voor bent of niet, dat maakt geen verschil.

En ik gaf net al aan, 18+ regeling werkt net als met vuurwerk. Iedereen weet dat het fout kan gaan als je het niet op de juiste manier gebruikt, maar toch koopt papa wel wat rotjes voor zoonlief.

Comment

Oh dat denk ik niet.
              Ik denk dat er veel te weinig bekend is over de gevaren van lasers.

Comment

Maar je hoeft daar ook geen genie voor te zijn. Genoeg filmpjes op Youtube van laserpointers die een lucifer aansteken en een ballon laten knappen.

Comment

Het zou mij niet verbaasen dat web-shops verpicht zijn om als zij producten verkopen die 18+ zijn dat te vermelden (geld voor een hoop, voor vuurwerk maar ook voor die DVD's..)

Iedereen kan bij een laser, als bijvoorbeeld bas zijn laser aan een stand zal ophangen kan iedereen er bij. Maar ook een truss brug is niet zo moeilijk om aan te zetten want alles staat aangesloten (behalve dus de veiligheids sleutel !)

Tegen het feit dat pa de laser koopt kan niks worden gedaan, al zou bax wel moeten vermelden aan pa wat de risicos zijn.

Dit zou bax moeten doen:

-Bij lasers in de webshop de gevaren van lasers vermelden (en dus ook neerzetten dat ze niet in het publiek mogen schijnen)

-Bij lasers in de webshop een link zetten naar de handleiding

-Bij lasers in de webshop de verplichte leeftijd vermelden

-Bij opsturen een mailtje sturen met de gevaren van lasers

-Bij ophalen niet verkopen aan mensen jonger dan 18 jaar,

-Bij ophalen en zien dat pappie en zoontje het komen halen nog 1 keer goed uitleggen

Kijk eens naar de berichten, hoeveel ongelukken gebeuren er met lasers waarbij mensen oogschade oplopen?
                  Ik heb inmiddels dagelijks mail contact met MP over de verkoop van lasers, zij hebben het inmiddels al verboden, het naleven van het verbod hebben ze nog wel moeite mee. Maar als zelfs de shops er niks aan doen dan zal het niet lang duren totdat er weer wat gebeurd, Linkje plaatsen naar manual is niet zo moeilijk, kost ook geen klanten maar zal wel een mooi begin zijn...

Comment

jan,

sluit ik me volledig bij aan!

vincent

Comment

Of ze het op die manier moeten doen is een mening, maar ik kan je wel vertellen dat dat niet gaat gebeuren. Tenzij het verplicht wordt door de overheid natuurlijk

Comment

Originally posted by roderickk View Post
                        Of ze het op die manier moeten doen is een mening, maar ik kan je wel vertellen dat dat niet gaat gebeuren. Tenzij het verplicht wordt door de overheid natuurlijk

Wachten totdat de eerste mensen in Nederland ook permanente oogschade oplopen en het verboden word is inderdaad een super oplossing.

Vraag me af ofdat het is toegestaan is om 18+ apparatuur te verkopen aan derden via het internet..

Maar zie ook niet de moeite er van in om even de manuals er alvast bij de webshop lasers toe te voegen

Comment

Wat staat er in de handleiding van een Koolsound laser dan? Alleen het bekende tekentje die aangeeft dat je moet oppassen en niet recht in iemands ogen moet schijnen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik het 12 jarige ventje was had ik de handleiding direct weggegooid. Dus is het ook niet spannend om op te link te klikken, of het is voor de specificaties die helemaal onderaan staan. Ik denk dat bijna iedereen erover zou lezen!

Comment

In dat handleidingtje staat dat je een laser niet op mensen mag richten en dat alleen een opgeleid persoon de laser mag gebruiken, aangezien bax dat teveel moeite (of bang is dat het inkomsten misloopt) moet doen om dat even bij een laser te zetten (geld dus voor alle lasers), dan is het iedergeval een begin om de handleiding erbij te zetten, beetje voorbarig om te zeggen dat niemand een handleiding leest, erger nog om te zeggen dat blijkbaar 12-jarige deze lasers bij jullie kopen.......

Dacht altijd dat Bax-shop veiligheid belangrijk vond, inkomsten zijn blijkbaar belangrijker (zie geen enkele andere reden om het anders er even niet bij te plaatsen)

Comment

Ik vind dat jij wel erg snel je conclusies trekt.
                              Er is nog geen één reactie van iemand die verantwoordelijk is voor de shop (en dan heb ik het niet over Dirk/Laroche of mij dus) en je begint al allerlei conclusies te trekken uit hetgeen jij aan jouw kant vanuit jouw visie ziet. Zou je niet even kunnen wachten voor een officiële reactie van de kant van Bax-shop?

Comment

Originally posted by Paradise View Post
                                Dacht altijd dat Bax-shop veiligheid belangrijk vond, inkomsten zijn blijkbaar belangrijker (zie geen enkele andere reden om het anders er even niet bij te plaatsen)
                                Ik ga het hier niet voor Bax opnemen, maar wat denk je dat Bax ermee bereikt? De klant haalt het product wel bij een andere shop, Bax mist inkomsten en de wereld is er niet beter op geworden. Welkom in de wereld van de economie;) Het zou alleen helpen als elke shop dit zou doen, maarja ook hierbij gaat het op: Er gebeurt pas iets als er wat mis gaat. Zo zit de markt van tegenwoordig in elkaar.

Comment

Working...
                                X