Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over laser kabel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over laser kabel

Hallo mede forum leden,

Vandaag kwam ik op het volgende idee, maar of het daadwerkelijk kan weet ik niet. Dus ik ben benieuwd of een van jullie dit weet.

Stel je hebt een laser 70 meter van je laptop vandaan staan.
    Je plugt in je USB gang een USB naar UTP adapter.
    Dan leg je naar de laser een UTP (cat5e?) kabel.
    Hier koppel je weer een adapter van UTP naar (female)USB aan.
    Vervolgens plug je daar een USBhub aan.
    In de USBhub plug je de interface ( of meerderen indien meer lasers)
    En dan van de interface een ILDAkabel naar de laser.

Is dit mogelijk? Want voor zulke afstanden is een ILDAkabel toch helemaal niet reëel.

Zie ik nu iets over het hoofd waar mee ik rekening moet houden?
    Want anders wil ik dit namelijk allemaal gaan aanschaffen.

Groetjes,
    Stephan

Theorie kan. Praktijk wat minder.

In een ver en grijs verleden ook eens geprobeerd en was een drama met storingen. Zeker als er ook nog andere kabels en vooral voedingen langs lopen.

Als ik me niet vergis heeft Rick een keer gewerkt met een ilda naar cat5 verloop. Dit scheen heel aardig te werken. Misschien is dat een oplossing voor je probleem.

Comment

Het zou inderdaad kunnen. Wij doen het ook zo maar dan over alleen UTP. Wel doen we er tussen rond 35m nog een switch die ook kan boosten. T signaal wordt vaak wel erg zwak na 50-60 meter. Bij ons werkt het prima. Soms wel tot 150 meter met 3-4 switches ertussen.

Comment

We hebben in het assortiment verloopjes die over CAT5 kabel gaan, máár die werkt niet met alle lasersystemen (met Showeditor lukte het niet namelijk met mijn RGB laser).

Je kunt het setje eens bestellen en uittesten, werkt het niet dan kun je het altijd terugsturen.

Werken met een hoop dataconverters of 70 meter USB-kabel zou ik niet doen, zeker niet bij lasersystemen. Op het moment dat een van de datapakketjes verloren gaat weet je laser niet meer wat hij moet doen en kan dat leiden tot gevaarlijke situaties.

Ik heb het opgelost door gewoon een meter of 70 aan ILDA kabel te leggen, waarbij ik die lengte al 2x nodig heb gehad. Werkt perfect en is nog steeds analoog, dus kans op storingen is nihil. :) Wel zorgen dat je een goede USB-voeding in je laptop of computer hebt zitten en er is niets aan de hand.

Comment

Mark Vriens,

Zou jij mij kunnen vertellen wat je allemaal gebruikt en een kleine uitleg kunnen sturen van hoe jullie dit doen en welke producten je gebruikt/adviseerd. Ik ben namelijk ''vrij nieuw'' in dit wereldje.

Rick,

Dankje voor de tip. Deze heb ik inderdaad ook gezien alleen verhelpt dit maar 1 van de 2 problemen (wanneer dit werkt, ik heb namelijk een laserworld cs-2000 dus ik verwacht helaas van niet).
          Ik wil namelijk niet per laser een UTP of ILDA kabel van af mijn computer leggen.
          Het idee was juist om 2 kabel van de regie naar de stage te leggen (1x besturing + 1x voor de noodstop).
          1x de utp, die bij de stage een USB uitgang moet krijgen. Bij de stage komt er een USBhub aan en daar ook de ILDA Interfaces (ik wil uiteindelijk met meerdere interfaces gaan werken).

Thanks alvast voor jullie reacties, want langzamerhand worden dingen zo steeds duidelijker voor mij.

Comment

Meerdere interfaces op 1 USB/UTP lijntje, ik zou het persoonlijk niet doen vanwege vrees voor vertragingen, zoekgeraakte datapakketjes etc. Heb hier zelf ook nog naar zitten kijken. Op internet zijn er meer mensen met dit plan geweest maar er is niet iemand die het echt heeft doorgezet naar live gebruik.

Dan zou ik eerder experimenteren met een 'remote control pc' systeem, waarbij je je computer afgesloten in de buurt van het podium zet en deze vanaf regie bedient.

Met je CS-2000RGB zou het wel werken denk ik, als je software als Phoenix of Pangolin gebruikt.

Comment

Working...
            X