Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elation Operator 192 met ADJ pro PAR 56RGB (DMX aansturing)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Elation Operator 192 met ADJ pro PAR 56RGB (DMX aansturing)

Hallo,

Ik heb 6 ADJ pro PAR 56 RGB. Deze heb ik ingesteld:
    PAR1 : DMX adr 5001
    PAR2 : DMX adr 5007
    PAR3 : DMX adr 5013
    PAR4 : DMX adr 5019
    PAR5 : DMX adr 5025
    PAR6 : DMX adr 5031.
    Alle PARREN zijn d.m.v. een XLR kabel doorgelust en ze zijn aangesloten op de 230V.

Nu wil ik met de Operator 192 de PARREN manual bedienen.
    Met behulp van de Channel faders wil ik alle 6 PARREN hetzelfde aansturen.
    fader 1: ROOD, fader 2: Groen, fader 3: Blauw, fader 4: Color Makros, fader 5: Strobing en fader 6: Master Dimmer.

Ik krijg echter de PARREN niet aangestuurd, Wat doe ik verkeerd.
    Kan iemand mij aan de juste instelling helpen van de Operator 192?

Alvast bedankt,

(Henny) The Trainman

Als eerste zal je adres niet 5001 zijn maar gewoon 001. Een dmx adres gaat namelijk nooit verder dan 512 kanalen per lijn.

Dan het volgende. Aan de linker kant van je controller heb je 12 knoppen zitten. Dit stellen je fictures voor. Dus je lampen.
    Elke knop heeft dan ook een eigen begin en eind adres voor je dmx.
    Knop 1 is 001 tm 016
    knop 2 is 017 tm 032
    knop 3 is 033 tm 048
    knop 4 is 049 tm 064
    knop 5 is 065 tm 080
    knop 6 is 081 tm 096
    en zo verder en verder tot je alle 12 knoppen hebt gehad.

Je kan dan dus het beste jou lampen zetten op.
    Lamp 1 adres 001
    Lamp 2 adres 017
    Lamp 3 adres 033
    Lamp 4 adres 049
    Lamp 5 adres 065
    Lamp 6 adres 081

Nu heeft dus elke knop zijn eigen lamp.

Als je een lamp wil bedienen selecteer je dus 1 van de knoppen 1 tm 6. Wil je er meerdere tegelijk bedienen dan kies je gewoon meerdere lampen tegelijk. Dus als je ze allemaal wil bedienen druk je gewoon de knoppen 1 tm 6 in.

Nu kan je met de faders deze lampen bedienen. Dit kan vrij eenvoudig door de faders dus omhoog of omlaag te zetten zodat ze een hogere of lagere waarde uitsturen. Welk dmx kanaal welke functie heeft durf ik zo niet te zeggen. Dit zou je even in de handleiding van je par lamp moeten controleren. Deze volgorde kan je over het algemeen niet veranderen en is vast. Hier zal je je dus aan moeten houden.

Wat ook belangrijk is. Veel van deze controllers springen standaard op blackout als je ze aan zet. Deze functie moet je dus ook uit zetten als je wil dat de lampen gaan reageren op je controller. Maar dit staat ook vast duidelijk uitgelegd in de handleiding.

Laatste. Vergeet niet dat je lampen natuurlijk ook in dmx modus moeten staan anders gebeurt er ook niets. Ook dit kan je makkelijk zelf terug vinden in de handleiding.

Succes.

Comment

Beste R,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord.
      Na de schoolvakantie ga ik het proberen, de set staat op een school in Middelburg.
      Het is mij nu allemaal wat duidelijker.
      Fictureadres en Lampadres moeten met elkaar overeenkomen.
      Ik zal eerste de Lampen aanpassen volgens jouw voorstel, helaas hebben de Lampen geen dip-switches maar in het (DMX) 5000 menu wordt het:
      (achterop het display van de PAR) Lamp1: (5)001, Lamp2: (5)017, Lamp3: (5)033 enz.
      Uiteindelijk kan dan met de faders de instellingen worden opgeroepen (waarde bij deze PAR 1 - 255 (8 bits))

Bedankt voor de uitleg en ik laat wel weten af het wel of niet is gelukt.
      Groet,
      (Henny) The Trainman
      Last edited by Trainman; Thursday-18-07-2013, 13:11.

Comment

Beste R,

De schoolvakantie is voorbij en ik ben weer aan het werk.
        Ik heb ADJ Pro PAr 56RGB spots opgehangen aan gesloten en via XLR doorverbonden aan de Elation Operator 192 aan gesloten
        De PAR's zijn geprogrameerd als volgt:
        PAR 1 (5) 001
        PAR 2 (5) 017
        PAR 3 (5) 033
        PAR 4 (5) 049
        PAR 5 (5) 065
        PAR 6 (5) 081

De (5) is bij de PAR DMX mode 5 met het DMX adres.
        In mode 5 is het:
        channel: 1 value: 1-255 Function: RED 0%-100%
        channel: 2 value: 1-255 Function: GREEN 0%-100%
        channel: 3 value: 1-255 Function: BLUE 0%-100%
        channel: 4 value: 1-255 Function: Colour Makro's
        channel: 5 value: 1-255 Function: Strobing: 0-15 Nothing, 16-255 Strobing slow-Fast
        channel: 6 value: 1-255 Function: Master Dimmer 0%-100%

Maar op de Operator 192 moet ik de"fictures" programmeren. Dit lukt niet om het begin- en eind (DMX)adres er in te zetten.
        De Operator 192 heeft 12 knoppen voor fuctures en volgs opgave moet dat zijn
        Knop 1 adres 001 t/m 016
        Knop 2 adres 017 t/m 032 enz.
        Maar het lukt mij niet om dit te programmeren.
        Ik druk de toets program in tot dat op het display de punt gaat knipperen (program).
        Vervolgens activeer ik Fucture 1.
        Maar hoe zet ik hier nu de DMX begin- en eind adres in?
        Wat doe ik fout en hoe moet het dan wel!

Graag hulp.

(Henny) The Trainman

Comment

De dmx begin en eind adressen van de fictures zijn niet in te stellen.
          Deze hebben al een vaste waarde en is niet meer aan te passen.

Ficture 1 is dus gewoon vanaf 1 tm 16
          ficture 2 17 tm 32 enz verder en verder.

Dit is al vast in de controller. Niet meer te veranderen dus. Hoef je ook niet aan te passen.

Als je dmx adressen goed staan zoals je aangeeft zou je door ficture 1 tm 6 te selecteren en vervolgens op tabje a ( van de faders ) met fader 1 omhoog en fader 6 omhoog een 6 rode parren moeten krijgen.

Als je fader 2 erbij omhoog schuift zal ook de groene aangaan. enz verder en verder.

Als je deze stappen hebt gedaan en de faders zijn gezet zoals jij ze dus wil hebben ( de lampen hebben het zoals je het wil. ) dan kan je dat op gaan slaan. Dan kan je dus gaan programmeren en deze stappen weer oproepen.

Ik zou zeggen neem de handleiding en deze nieuwe info erbij en dan komt eht vast wel goed.

Comment

Beste R,

Hartelijk dank voor dit advies.
            Nadat ik 1 t/m 6 had geslecteerd, fader 6 op max (dimmer), daarna fader 1, BINGO, de rode leds gingen aan.
            Alles werkte gelijk zo als ik het wilde hebben. (eigenlijk een fluitje van een cent:idea:)

Of alles gaat als een een trein.

Maandag is de opening van de nieuwbouw van onze school, aan het lichteffect zal het niet liggen.

Bedankt en een goed weekend,

(Henny) The Trainman

Comment

Working...
            X