Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verlichting American DJ DJ-MTS 4 Mobiel Tafelsysteem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verlichting American DJ DJ-MTS 4 Mobiel Tafelsysteem

Hallo,

Ik heb onlangs een American DJ DJ-MTS 4 Mobiel Tafelsysteem gekocht via Bax. Schitterend en handig ding zo'n tafel, met tevens een schitterende levering van Bax!

Ik ben nu op zoek naar de ideale verlichting voor aan het lichtstatief.
    Er zitten 12 bevestigingspunten en de max. belastbaarheid is 30kg.

Ik draai vooral op verjaardagsfeestjes, kinderdisco en andere kleinere gelegenheden. (+- 120 personen)

Ik had gedacht aan een 4-tal ledspots, die automatisch meegaan met de muziek, een Aya-laser en ??? Een goede stroboscoop misschien? Een leuke scanner? Of best nog iets anders?
    Het moet ook geen "te overladen" lichtshow worden ook niet. Hiermee bedoel ik dat je niet alle bevestigingspunten moet vol hangen om een leuke en gevarieerde lichtshow te verkrijgen.

Mijn licht-budget is 500 euro. Dit is een richtbudget. Ik bouw liever wat op met kwalitatief materiaal, dan alles in één keer aan te schaffen met goedkope zaken, die je na 10x al kunt vervangen.

Andere leuke suggesties of tips zijn altijd welkom.

Mvg,

Japi Japo

Houd er rekening mee dat het MTS-4 systeem erg leuk is om wat basislicht + wat effecten aan te hangen, maar het geen volwaardig systeem is voor een complete alles-er-op-en-er-aan lichtshow. Dan wordt het geheel namelijk instabiel en ga je alles te zwaar belasten.

Daarom zou ik er persoonlijk voor kiezen om te beginnen met een viertal LED-spots zoals de American DJ Mega Tri Par Profile, die je netjes over de constructie verspreidt. Dan heb je in ieder geval meer dan genoeg basislicht. :) Deze armaturen geven behoorlijk veel licht en hebben daarnaast een prima kleurenmenging. Verder nemen ze tijdens transport niet veel ruimte in beslag en zijn ze erg licht qua gewicht.

De ITA Galaxa die je aangeeft zou je als center-effect kunnen gebruiken en in het midden van je lichtbrug kunnen monteren. Daarnaast zou ik er nog één of twee kleine effecten bij nemen voor wat variatie en dynamiek in je lichtshow.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Ayra TDC Cross. Dit is ook een lichtgewicht effect, waar scherpe stralen uit komen die heel de dansvloer vullen. Zitten veel leuke figuren in, die zeker in combinatie met een beetje rook goed tot hun recht komen. Dit is wel een statisch lichteffect, in de zin dat er niets draait of echt beweegt, maar het effect wat er uit komt is wel vrij dynamisch.

Als aanvulling hierop zou ik nog een effect nemen zoals de Showtec Cyclone 4. Dit effect beweegt wel en vult de ruimte met allerlei bewegende lichtstralen, dus is iets drukker dan de TDC Cross.

Qua aansturing ben je vrij om zelf een keuze te maken. Je kunt alles automatisch of muziekgestuurd laten draaien, maar dan heb je geen controle over het licht (tenzij je alles apart aan en uit wilt zetten, maar da's niet praktisch. ;) Je kunt natuurlijk ook een DMX controller nemen en hier al het licht op aansluiten. Je hoeft dan alleen zelf wat programma's te maken die je vervolgens keer op keer kunt aanroepen.

Zware stroboscopen en scanners zou ik niet gebruiken in combinatie met dit systeem, dan zul je echt moeten kijken naar een andere lichtbrug want dat wordt te zwaar. Daarnaast hebben de Mega Tri Par spots ook een ingebouwde stroboscoop-modus.

Comment

Hij vraagt om kwalitatief goed spul Rick, dan moet je hem geen Ayra aanraden.

Neem vier van die Adj Mega Tri par Profile en daarbij twee lichteffecten van showtec, ADJ of JB Systems. Of 1 lichteffect en onderstaande laser. Die laser heeft een afstandsbediening zodat je makkelijk de figuren kan kiezen. http://www.bax-shop.nl/groene-laser/...t-details.html

Comment

Hij vraagt om kwalitatief goed spul Rick, dan moet je hem geen Ayra aanraden.
        Je hebt de producten die ik adviseer al uitvoerig uitgeprobeerd en intern bekeken zie ik al aan je reactie. Vertel eens over je bevindingen met deze specifieke producten en of er wellicht dingen verbeterd kunnen worden, ben benieuwd.

Comment

Die hele Ayra boel opdoeken of pas weer gaan verkopen als jullie eenzelfde kwaliteit als Lightmaxx kunnen leveren is mijn advies. (Voor de niet kenner, Lightmaxx is het eigen merk van de grote Duitse concurrent uit Keulen)

Alle Ayra/bax/eigen import producten die ik in mijn handen heb gehad was op een enig moment in hun (korte) levensduur wel wat mee aan de hand. En ik zal meer Ayra producten in mijn hand gehad hebben dan de doorsnee consument, van 'toevallig de verkeerde' kan je niet spreken.

Als ik facebook lees (o.a. van die licht/geluid facebookgroepen) kom ik regelmatig de naam kak-shop tegen. 9/10 keer is dit in relatie tot jullie eigen import producten. Maand geleden vroeg iemand in een paar van die facebookgroepen of een Ayra TDC 444 een goede aankoop was. Er was een stortvloed van mensen die negatieve ervaringen hebben over de kwaliteit van de Ayra producten. Ik heb toen niets positiefs over ayra gelezen. Dat is naar mijn mening ook 1 van de redenen dat jullie van het merknaam 'BAX' voor de eigen import producten zijn overgestapt naar Ayra, Devine en Innox. 'Ik heb een slecht presterend Ayra product gekocht' is een stuk minder slechte reclame dan 'Ik heb een slecht presterend BAX product gekocht'. Er zullen vast meerdere redenen en motivatie's voor zijn geweest, maar dit moet er wel 1 van zijn.

Als ik jouw collega's in de winkel hoor, maar ook jouw tijdens de open dag, hoor ik allemaal lyrische verhalen over jullie eigen import producten. Jullie vinden het zo leuk dat jullie eigen producten op de markt brengen dat jullie volgens mij oogkleppen op hebben. Het is heel misschien leuk voor op een slaapkamer, maar meer dan dat niet. Zeker niet als er (zoals de TS doet) er regelmatig mee opstap gaat en zelfs aangeeft dat hij kwalitatief goed spul wil kopen waar hij een tijdje mee vooruit kan. De Ayra/Devine/Innox/Eigen import producten die jullie op de markt brengen is echt het meest budget van het budget spul.

Comment

Toch vreemd dat we dan op onze website grotendeels positieve reacties ontvangen over deze producten.

Daarnaast is er altijd een kans bij elektronische apparatuur dat er defecten optreden of zelfs DOA's, of er nu Showtec, Beamz, Eurolite of Ayra op staat.

Waar jij over spreekt, is een situatie van twee jaar geleden toen het geheel met import producten in de kinderschoenen stond. Ik heb al eerder aangegeven dat ik het niet redelijk vind dat je jouw wet-van-Murphy-pech wat toendertijd van toepassing was continu aanhaalt om de producten de grond in te branden, zeker als je met 90% van het huidige assortiment nog geen enkele ervaring hebt en er eveneens niet neutraal naar kunt kijken. Dat noem ik dan oogkleppen op hebben. En ja, sinds die periode is er aardig wat verbeterd. Ook aan de hand van feedback die we van klanten kregen.

En dat is hetzelfde als de boe-roepers die Behringer met de grond gelijk willen maken of er een lolletje mee uithalen. Erg leuk, maar uiteindelijk zijn het stuk voor stuk wel leuke producten voor een meer dan prima prijs. Je zult dan gewoon compromissen moeten sluiten. Maar dat zorgt er wel voor dat je een bepaalde doelgroep kunt bedienen.

Daarnaast zijn de Ayra producten inderdaad grotendeels niet bedoeld voor touring en gooi- en smijtwerk. Wil je dat wel, dan dien je 3x zoveel geld neer te tellen voor een top-of-the-bill armatuur. En dat vergeten veel mensen.

En zei ik in een paar zinnen geleden 'grotendeels'? Klopt. We hebben onder meer de ERO 101 in het assortiment, die we aan verschillende klanten verkocht hebben. Sterker nog, de sample-modellen die we kregen heb ik na een duurtest van 3 weken (minimaal 8 uur per dag continu aan) aan een kennis van me kunnen verkopen voor een leuke prijs. Vier stuks. Die worden zeker wekelijks mee op pad gesleept voor drive-in show werkzaamheden en daar zijn vanaf hem welgeteld 0 klachten over. Ook collega Arno heeft een paar exemplaren die hij regelmatig inzet.

En heb je verbeteringen voor onze producten? Wil je testpersoon worden en actief meewerken aan het verbeteren van de producten? Ben je bereid om er neutraal naar te kijken? Dan horen we dat graag. Kom gerust langs. Ik stuur je wel een mailtje wanneer we weer een nieuwe sample binnen hebben (binnenkort), dan zet ik je een halfuur in een kantoor met het apparaat, een controller en een kop koffie en dan mag je daar je ongezouten mening over uiten én oplossingen aandragen voor bepaalde zaken die beter kunnen. En dat geldt voor iedereen die regelmatig met soortgelijke producten werkt. Dat helpt ons alleen maar bij het continu verbeteren van de producten en misschien gaat er dan wel een wereld voor ons open (gezien de 'oogkleppen' opmerking).

Even goede vrienden, maar boe-geroep via een toetsenbord, gebaseerd op speculatie, dat kan iedereen. Lekker makkelijk.

Dus, zeg het maar. :)

Comment

Een groot deel van de ervaring komt inderdaad van 2 jaar geleden, maar niet alle ervaring hoor. Nu ik zo nu en dan licht doe bij een bandje in een 1 of ander klein zaaltje kom ik jullie spullen ook wel eens tegen. En zelfs ik ben vorig jaar nog gevallen voor een lichteffect met een iets (te) aantrekkelijk prijsje. Niet veel later weer verkocht overigens. (Met nog 5 euro winst ook) Mijn opmerking over facebook was ook om aan te geven dat meer mensen dezelfde mening hebben als ik. En zo'n grote groep mensen heeft natuurlijk ervaring met een groot deel van het assortiment.

Als ik zie dat ze bij Lightmaxx voor dezelfde prijs als Ayra producten op de markt brengen denk ik toch dat er nog ergens iets niet helemaal is. Maar het is voor jullie ook een leerproces natuurlijk, iets wat ze bij lightmaxx al gehad hebben.

De kop koffie en wat testen klinkt goed en ik zal mijn neutrale bril opzetten. :)

Comment

Bedankt Rick en Rio voor jullie "deskundige" informatie. Ik laat de discussie verder aan jullie aangezien ikzelf nog geen ervaring heb met Ayra- of andere Bax-producten.

Ik denk dat ik het voorlopig ga houden op 4 ledspots van American DJ Mega Tri Par Profile en 1 showtec Cyclone 4. De video van dit laatste product sprak me echt wel aan.

Video's geven - voor mij dan toch - een redelijk goed beeld van hoe een lichteffect er in werkelijkheid zal uitzien. Dus meer van dat!

Nogmaals dank voor de snelle en uitvoerige reacties.

Gr,

Japi Japo

Comment

Ik denk dat dat een verstandige keuze is, waar je nog een tijdje mee vooruit kan!
                  Al nagedacht over aansturing, of wil je ze gewoon stand-alone laten lopen?

Comment

Hallo Thomasdj,

Ik denk dat ik ze eerst eens "muziekgestuurd" wil laten draaien. Ben eigenlijk totaal niet vertrouwd en ook niet echt bezig met licht-effecten.

Als je een goede DMX-controller kan aanbevelen voor zulk klein lichtwerk, mag je dat zeker laten weten. Ik koop graag meteen wat kwalitatief spul, waar op termijn een 6-tal ledspots, 2 scanners en die cyclone kan mee aangestuurd worden. Ook een knopje om het rookmachine mee aan te sturen is zeker wel handig.

Tips altijd welkom.

Gr,

Japi Japo

Comment

Juist trouwens ook nog dit gevonden: Showtec Swing 4 matrix LED lichteffect. Lijkt me wel iets en is ook niet zo zwaar (even zwaar als de cyclone) om aan mijn truss te hangen. Jammer dat hier geen reviews van zijn. Iemand toch ervaring met dit product of mij kan vertellen als dit een mooi effect kan zijn?

Nieuw voorstel (misschien): 4 leds en 2 van die matrixen aan de buitenzijden. Structureel nog OK? Mooie lichtshow?

Comment

Twee van die effecten gaat veel te druk worden. Je moet het zo zien, die Swing 4 bestaat eigenlijk uit vijf lichteffecten in één behuizing. Komen ongelofelijk veel verschillende lichtbundels van af, dus ik denk dat eentje wel genoeg is om behoorlijk wat te creëren.

In mijn drive-in show tijd maakte ik altijd een setup waarbij wat drukkere effecten gemengd werden met langzamere, sfeervollere effecten. Zo heb je in elke situatie het juiste licht bij je en creëer je een leuk totaalplaatje.

Comment

Working...
                        X