Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansturen JB Systems SuperSolar via DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aansturen JB Systems SuperSolar via DMX

Ik heb twee JB Systems SuperSolar LED lichteffecten die ik gebruik voor mijn mobiele DJ installatie.
    Een erg veelzijdig lichteffect, of uw nu een sterrenhemel, een spiegelbol-effect of een wijd afstralende moonflower wilt simueleren, het kan allemaal! Variabele snelheid, dimbaar, strobe, wat wilt u nog meer?

De effecten geven een enorme lichtopbrengst. En dat is nu net het probleem, voor de plaatsen waar ik kom (dikwijls zaaltjes met een capaciteit van pakweg 100 personen) geven ze véél te veel licht. Bovendien gaat het effect van mijn JB "The Winner" scans compleet verloren omdat hun lichtopbrengst veel minder is.

In master/slave opstelling kan de lichtsterkte niet ingesteld worden, maar ik las in de handleiding dat het via DMX wel mogelijk is om de lichten te dimmen.

Het lijkt mij dus een optie om ze via DMX aan te sturen. Het probleem is dat ik niets van DMX afweet en dus ook geen flauw idee heb hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken. De meeste DMX standalone controllers of DMX software lijkt mij totale "overkill".

Het enige wat ik zou willen kunnen aansturen is de snelheid van de draaibewegingen en de lichtsterkte. Kan er mij iemand verderhelpen en zeggen wat een makkelijke en betaalbare manier is om dit te realiseren?

Alvast bedankt!
    Last edited by boo-lee; Monday-12-08-2013, 12:08.

Een simpele scanmaster zou voldoende moeten zijn. Kan je ook direct je winners aansturen.

Lees ook eens dit door:

Comment

Originally posted by Rio View Post
      Een simpele scanmaster zou voldoende moeten zijn. Kan je ook direct je winners aansturen.
      Zou zoiets volstaan?
      Ayra OSO 1612 DMX koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Comment

Ja

Comment

Ik vrees dat ik het nog steeds niet helemaal snap. Alle tutorials die ik bekijk spreken over het op voorhand programmeren van scenes en chases, typisch om led bars, scanners en moving heads aan te sturen.

Maar ik wil helemaal niets op voorhand programmeren...

Ik wil gewoon "live" een fader kunnen gebruiken om de lichtsterkte te regelen en eventueel een tweede fader om live de snelheid van de draaibeweging te regelen. Kan dat met zo'n scanmaster toestel? En hoe doe ik dat?

Comment

Zijn dit de enige lichteffecten die je wilt aansturen? Zo ja, dan zou ik er een Ayra OSO COM 6 aan hangen.

Dan kun je met fader 1 en 2 beide armaturen makkelijk bedienen. Hoef je ook niet te programmeren.

Comment

Bedankt voor je reactie Rick.

Ik wil inderdaad enkel mijn twee SuperSolar effecten bedienen. Ik heb niet de behoefte om bvb. mijn Winner scans aan te sturen via DMX, want ik vind de ingebouwde programma's best ok.

Stel nu dat ik die Ayra OSO COM 6 koop. Kan ik dan instellen dat bvb. fader 1 dient voor de lichtsterkte en fader 2 voor de snelheid/draairichting? Het is effectief de bedoeling dat beide SuperSolars hetzelfde doen op hetzelfde moment. Dat is eigenlijk het enige dat ik nodig heb.

Comment

Nee, de controller is niet intelligent, het enige wat hij doet is bepaalde waardes doorsturen per kanaal. In feite zegt hij tegen je lichteffecten: Hier heb je bepaalde waardes, zoek zelf maar uit wat je er mee doet ;)

In de praktijk betekent dit dat je met fader 1 de dimmer/strobe functie bedient en met fader 2 de rotatierichting en -snelheid. Zie ook de handleiding van je SuperSolar. :)

Wel zul je de apparaten beiden op DMX-startkanaal 1 moeten instellen. En uiteraard de controller + SuperSolar 1 verbinden met een XLR-kabel, evenals een XLR-kabel tussen SuperSolar 1 en Supersolar 2.

Comment

Dus jij denkt dat dit dus eigenlijk gewoon "out of the" box gaat werken (mits ik beide effecten op DMX kanaal 1 zet)?

Komt dit omdat er een soort conventie bestaat bij eenvoudige LED lichteffecten om altijd dezelfde adressering te gebruiken voor lichtsterkte en snelheid?

Dat zou wel goed nieuws zijn want meer heb ik echt niet nodig. :)

Comment

En nog een vraagje: heb ik zo'n XLR terminator plugje nodig om op SuperSolar 2 aan te sluiten?

Comment

Originally posted by boo-lee View Post
                      Dus jij denkt dat dit dus eigenlijk gewoon "out of the" box gaat werken (mits ik beide effecten op DMX kanaal 1 zet)?
                      Jep. :) Komt omdat die controller zo simpel is, die stuurt gewoon 6 kanalen uit, met een bepaalde waarde per kanaal. Wel zorgen dat de master fader altijd 100% open staat.
                      Komt dit omdat er een soort conventie bestaat bij eenvoudige LED lichteffecten om altijd dezelfde adressering te gebruiken voor lichtsterkte en snelheid?
                      Nee. :) Ik heb gewoon gekeken in de manual hoeveel kanalen de SuperSolars gebruiken en welke functionaliteit hier aan vast zit.
                      Last edited by Rick; Monday-02-09-2013, 13:47.

Comment

Originally posted by boo-lee View Post
                        En nog een vraagje: heb ik zo'n XLR terminator plugje nodig om op SuperSolar 2 aan te sluiten?
                        Aan te raden is van wel, maar als het slechts om 2 lichteffecten gaat is de kans op storing zeer nihil. (De kans dat je een airbag nodig hebt is klein, maar als hij in je auto zit als het ooit mis gaat is het wel fijn.)

Comment

Ok, bedankt voor de uitleg Rick, ik weet wat besteld!

Comment

Rick, de controller werd vandaag al geleverd! En het werkt perfect, met de twee linkse faders kan ik alle DMX mogelijkheden benutten van de SuperSolars (faden, strobo, rotatiesnelheid en -richting, ingebouwd muziekmodusprogramma).

Alweer een sterk staaltje van Bax Shop service, zowel qua klantenadvies als qua snelheid van de levering!

Comment

Top dat alles nu werkt zoals je wilt. :)

Comment

Working...
                              X