Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiten en sturing lichten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aansluiten en sturing lichten

Beste lezers

Ik ken echt amper iets van verlichting en moet in november een setje gaan opstellen. Daarvoor heb ik wat hulp nodig bij keuze van mijn sturing en ook de aansluiting van alles erop.

Het setje dat ik ga opstellen telt in totaal 18 LED-par 64 spots (RGB) en ook 2 moving heads (merk GLP).
    De bedoeling is dat de 17 spots op ieder moment hetzelfde uitvoeren. BV als ik de kleur verander van rood naar blauw, dienen de 17 spots dit te doen.
    Verder dient 1 PAR de DJ te voorzien van licht, deze moet dimbaar zijn en dus los van de andere verlichting.
    Ik wil ook nog 2 moving heads aansturen met mijn sturing, deze twee mogen ook hetzelfde reageren.

Ik heb dus eigenlijk 3 circuits nodig zoals je kan lezen. Maar kan ik al mijn lichten gewoon achtereen doorlussen, dus één ketting van de PAR'en en de moving heads? (Want als ik me niet vergis heeft de lichtsturing maar 1 DMX ingang)

Welke kanalen kan ik dan bijvoorbeeld instellen op mijn lampen zodat ik alles netjes, verschillend, met mijn faders kan bedienen?
    Moet ik nog ergens rekening mee houden bij keuze van mijn sturing zelf.

Alvast erg bedankt voor uw reactie!!!

Ik denk dat het verstandig is om eerst wat basiskennis betreffende licht op te doen.

Daar hebben we gelukkig een artikel over en dat kun je hier doorlezen. :)

Comment

Ik ga het doornemen!
      Last edited by goxoo; Monday-26-08-2013, 16:02.

Comment

Heb het doorgenomen en ook nog een post het adresseren.

Als ik het goed begrijp. Ik maak gewoon één keten met al mijn DMX-units. (alles mag doorheen zijn)
        Op het einde van de keten plug ik een 'terminator' in (of is dit overbodig?)

Ik sluit alles aan op mijn sturing en kan beginnen met de dipswitchen in te stellen.
        Led- par heeft 6 kanalen
        Moving head heeft er 15

Dus ik begin:
        17 van de parren op hetzelfde kanaal: 1 tem 6
        1 par (dimmer) op kanaal 7 tem 12
        2 moving heads samen op kanaal 13 ten 27

Dan moet ik gewoon kijken dat ik eens sturing heb met minstens 4 fixtures.
        Deze zou bijvoorbeeld perfect gaan:
        Showtec showdesigner 512

Klopt dit zo? En kan ik hierna alles gewoon gebruiken? Of moet ik nog gaan programmeren?
        Last edited by goxoo; Monday-26-08-2013, 16:33.

Comment

Je zou inderdaad een vrij simpele scan controller kunnen pakken zoals een Ayra OSO 240B. Prima lichtsturing wanneer je niet teveel armaturen door elkaar gebruikt en slechts een handjevol programma's wenst te wisselen.

Live aanpassen is wat lastiger (voor de DJ verlichting) maar eventueel wel mogelijk door de juiste fixture te selecteren en de faders te bewegen.

Comment

Dank je wel Rick!

Nog 2 kleine dingen:
            Is het (in dit geval) nodig op het eind van de DMX-kring een terminator in te pluggen?
            Ik ga in totaal wel 100m in totaal aan kabel gebruiken (alles staat verspreid in de zaal) is dit een probleem voor het signaal?

Comment

Is het (in dit geval) nodig op het eind van de DMX-kring een terminator in te pluggen?
              Is beetje dezelfde kwestie als een airbag in een auto. Je hebt hem in principe niet nodig, maar als het eens fout gaat is het wel praktisch. ;)

Ik ga in totaal wel 100m in totaal aan kabel gebruiken (alles staat verspreid in de zaal) is dit een probleem voor het signaal?
              Zou geen problemen moeten geven. Persoonlijk zou ik de test-setup eens aansluiten. Eventueel zou je dan nog een DMX booster of -splitter kunnen gebruiken om het signaal wat te boosten.

Comment

Oké, dank je wel! Alles is duidelijk zo!

Comment

Working...
                X