Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd one-man-band

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies gevraagd one-man-band

Hallo, ik zou graag advies willen vragen met betrekking tot het volgende...

Ik treed op als een-mans-act en beschik momenteel over enige bescheiden lichtapparatuur, waaronder een eenvoudig LED-setje wat ik gebruik, en wil blijven gebruiken, als -muziekgestuurd- achtergrondlicht.

Daarnaast zoek ik verlichting om mijzelf en het podium te belichten.
    Ik denk aan 4 LED spots die op 2 statieven aan weerszijden van het podium moeten komen.
    Ik zou de spots individueel aan willen kunnen sturen waarbij kleur en lichtintensie apart te regelen zijn. Ze hoeven niet volgens een programma of op muziek te 'knipperen'.
    Scenes lijken me wel handig om de sfeer aan te kunnen passen bij de verschillende nummers (bijvoorbeeld langzaam of up-tempo).
    Aangezien ik alles alleen doe is eenvoudige bediening belangrijk.

Momenteel vind ik het moeilijk te bepalen wat ik precies nodig heb. 2 lichtsets van 4 spots en geavanceerde sturing lijkt me overkill voor mijn toepassing. Maar losse spots zijn misschien net zo duur als de sets... Verder is me ook nog niet duidelijk welke controller voor mij de beste keus is. Op grond van de info die ik tot nu toe heb verzameld denk ik wel een voorkeur te hebben voor TCL-spots.
    Een harde budget-limiet heb ik niet.
    Vast bedankt voor de hulp!

DSCI3589.jpg
    Hallo IJstijger,
    Ik doe iets soortgelijks, als zanger-entertainer. Op de foto zie je hoe ik het heb opgesteld, ik maak gebruik van 2 Eurolite KLS 200 lichtsetjes en deze stuur ik aan met een Elation Stage Setter 24. Werkt voor mij erg goed.
    Groeten, René.

Comment

Welke lichtset heb je momenteel staan? Merk + type?

Ik zit namelijk zelf te denken aan een lichtsturing zoals de Showtec LED Commander PRO.
      Groot voordeel hiervan is dat je zowel scenes als chases hebt. Je zou dan de chases zelf kunnen programmeren voor de LED-set die je inmiddels in bezit hebt, plus scenes kunnen gebruiken om te wisselen tussen bepaalde statische kleuren voor je podiumbelichting. Meer hierover zie je in deze video van de Musikmesse (het is een vrij nieuwe controller dus. :))

Qua podiumbelichting is het misschien leuk om te kiezen voor normale warmwitte belichting (met bijvoorbeeld een CLF LEDWash Dynamic) in combinatie met gekleurde verlichting (zoals de American DJ Mega Tri Par Profile spotswaardoor je toch een kleurtint kunt projecteren om meer sfeer te krijgen. Voordeel van die LEDwash is dat je de kleurtemperatuur zelf kunt aanpassen, plus er zit een frostfilter bij om het licht wat meer 'flood'-effect te geven.

Comment

Hallo! En gezien het je eerste bericht is op het forum, welkom!

Persoonlijk vind ik de ideeën hierboven erg bruikbaar voor een one-man band maar het zou niet mijn voorkeur genieten. want ik heb zelf een gloeiende hekel aan het gebruik van led parren als frontlicht, ik vind het er niet uit zien om gezicht van groen naar rood te zien veranderen om zo maar te zeggen.
        Zelf zou ik voor een fresnel op statief kiezen (zoals: Deze met een willekeurig statief) en om het podium sfeer te geven zou je de hierboven genoemde American DJ Mega tri par profile gebruiken. Ik zou hier zelf voor kiezen omdat een gewone lamp in mijn ogen altijd mooier frontlicht geeft dan de huidige led armaturen dat kunnen geven. Ook zijn de dimmercurves van led armaturen in vaak minder mooi dan die van gewone lampen.

Maar dit is natuurlijjk mijn mening, het kan zijn dat anderen led parren prima vinden op frontlicht. ;)

Comment

De CLF armaturen uit mijn vorige post zijn warmwit/koudwit armaturen. :)

Die gebruik je dan voor je front, plus de Mega Tri Par Profile armaturen voor wat sfeerlicht. Je hoeft ze natuurlijk niet op je eigen hoofd te richten, kunnen ook achter je tegen een muur/backdrop schijnen.

Comment

Hoe speel je je muziek af? Via een MD of via een laptop of iets dergelijks?

Het makkelijkste (en mooiste) wat mij te binnen schiet is een midicontroller die zowel je tracks al bijbehorende lichtstandjes triggert. Lichtsturing dan met een Entec dongle via Freestyler (of via Daslight, iets duurder).
            Het zal wat programmeerwerk zijn, maar wanneer je dan op je midi controller song x kiest wordt de juiste muziek gestart en veranderd je licht naar de ingestelde settings voor dat nummer.

Met LED als front moet je inderdaad voorzichtig zijn. Ook 'warm white' is nog altijd heel anders dan 'halogeenlamp wit' en zal je erg bleek doen lijken. Dat probleem hebben we zelfs al met een doodnormale fresnel waar we heel erg snel een LEE 151 of 152 voor hangen in plaats van de boel open wit te houden voor frontlicht doeleinden. Een wash lijkt me dan ook zeker niet geschikt als front. Misschien op de voorrand van het podium als uplight bij theatertoepassingen en zeer geschikt als tegenlicht of wash tegen een horizondoek, maar als front... nee.
            Elation heeft een tijdje een 100W LED fresnel (Wit) in het assortiment gehad. Geweldig ding (maar teveel vermogen voor jouw toepassing denk ik). Zoiets kan wel, je zoekt een gebundelde straal om een artiest uit te lichten, dat is frontlicht. Voor zo'n LED fresnel (kan ook een par zijn, W of RGBW) hangt je dan een correctiefilter (LED correctie tot 151 of 152, ideaal spul), klaar.

In jouw geval denk ik echter dat zijlicht een betere optie is aangezien je waarschijnlijk niet altijd de mogelijkheid hebt een frontstatiefje op een aantal meter recht voor je te zetten. Dan is het maar net wat je wilt natuurlijk, kleurtjes zonder accent op jou als artiest of achterin kleurtjes en jezelf primair uitlichten.

Tegenlicht is makkelijker, een paar goede LEDparren (de ADJ Tripar bijvoorbeeld, of een KLS set). Kies wel iets met kleurenmenging, die Showtec LED dingen met rijtjes RGB leds zien er niet uit als tegenlicht.

Comment

Ik zag het Rick, is al wel beter dan normale parren inderdaad maar dan ben ik het inderdaad met Rene eens dat warmwitte ledjes nog steeds niet het licht geven van een halogeenlamp. Ook ben ik het er mee eens dat je dan voor een fatsoenlijke kleurtemperatuur een filter nodig bent.

Comment

Allereerst allemaal hartelijk bedankt voor jullie adviezen!

@René.... leuk om te zien hoe jij het doet, lijkt wel iets op wat ik in gedachten had.

@Rick... wat ik heb is een LS-80 setje, kun je niet zoveel mee maar wel bruikbaar om de achtergrond wat te verlevendigen.
                De ADJ mega Tri had ik al op t oog. Ik ga me eens inlezen op je 'warmwit' suggestie want in eerste instantie dacht ik: 'wit???'.

@Joeri... ook op jouw suggestie ga ik eens studeren want 'fresnel' zegt me momenteel nog niets...

@Renevanh... Backingtracks spelen op een Tascam mediarecorder (WAV files).
                Lichtsturing moet niet te ingewikkeld en/of uitgebreid zijn, ik sleep al een enorme berg spul mee. En zeker niet iets met
                laptops... IT is mijn werk en vertrouwen op die zooi doe ik liever niet haha.

Los van de keuze voor de lampen... weten jullie of er controllers zijn waarmee je spots eenvoudig individueel kunt regelen
                voor wat betreft kleurkeuze en lichtintensiteit, dus met aparte knoppen/faders per armatuur?

Comment

Los van de keuze voor de lampen... weten jullie of er controllers zijn waarmee je spots eenvoudig individueel kunt regelen
                  voor wat betreft kleurkeuze en lichtintensiteit, dus met aparte knoppen/faders per armatuur?
                  Is zeker niet onmogelijk, maar vooral afhankelijk van je armatuurkeuze.

Je zult hoe dan ook een DMX-lichtsturing moeten gaan gebruiken wil je deze wensen kunnen uitvoeren. Het probleem is echter, een DMX-controller 'ziet' niet waar hij op aangesloten wordt, dus hij stuurt een x aantal kanalen uit (waarbij elk kanaal een waarde krijgt door de fader op en neer te bewegen) en verder denkt hij 'aangesloten licht, hier heb je je signaal, zoek het verder maar uit'.

Door middel van adresseren van je verlichting, is het mogelijk om bepaalde armaturen te laten luisteren naar bepaalde kanalen. Stel een start-adres in en vanaf daar luistert hij naar de binnenkomende kanalen + waarden. Een 3-kanaals spot op startkanaal 6, zal luisteren naar kanaal 6+7+8. Maar, omdat er tig armaturen op de markt zijn, met afwijkende functionaliteit, is dit dus niet universeel en zul je je DMX-controller moeten programmeren om dit te bereiken.

Zodoende mijn voorstel voor de LED Commander Pro. In principe kun je die sturing 'leren' wat voor armaturen er aangesloten zijn door middel van het display, zodat altijd de juiste configuraties weergegeven worden.
                  Je hebt met die LED commander de volgende opties:
                  - Selecteer een fixture (armatuur) en bedien hem live
                  - Selecteer een scene (vaste setting van een groepje armaturen met een bepaalde kleur en intensiteit die je zelf configureert)
                  - Selecteer een chase (vast programma van een groepje armaturen met een bepaalde afwisselende kleur en intensiteit die je zelf configureert)

Een sturing waarbij je bij wijze van spreken 50 faders hebt om live je licht te bedienen, dat wordt lastig als je het compact en betaalbaar wilt houden. Maar in de praktijk zul je grotendeels werken met dezelfde setup denk ik, met dezelfde kleuren-presets. Dan kun je in die LED Commander Pro dus een selectie maken van 8 live aan te sturen fixtures + 8 scenes + 8 chases.

Comment

Nogmaals dank voor de heldere uitleg. Brengt wel weer nieuwe vragen op maar dat zul je niet erg vinden denk ik...

Igv de Mega Tri Par spots wordt aangegeven: "7 DMX-modi: 1, 2, 3, 4, 5, 6 of 7 DMX-kanalen". Betekent dit dat je zelf bepaalt welke kanalen je wel of niet gebruikt, en zou ik in mijn geval dan minder kanalen nodig hebben?

Andere vraag: kun je met deze spots geen wit maken? Ik heb naar de fresnel spots gekeken maar die lijken me toch wat prijzig in verhouding tot mijn gebruik (zo af en toe een optreden).

Comment

Igv de Mega Tri Par spots wordt aangegeven: "7 DMX-modi: 1, 2, 3, 4, 5, 6 of 7 DMX-kanalen". Betekent dit dat je zelf bepaalt welke kanalen je wel of niet gebruikt, en zou ik in mijn geval dan minder kanalen nodig hebben?
                      De DMX-kanaalmodi zijn er voor het gemak. In een simpele setup heb je inderdaad een functie met 1 DMX kanaal per spot, waar je kleuren kunt kiezen. In de meest uitgebreide modus (7-kanaals) heb je een RGB + master dimmer, strobe functie, kleurenmacro's, etc.

Andere vraag: kun je met deze spots geen wit maken? Ik heb naar de fresnel spots gekeken maar die lijken me toch wat prijzig in verhouding tot mijn gebruik (zo af en toe een optreden).
                      Ja, dat kan. Maar, het ziet er dan niet geweldig uit, omdat je vanuit losse Tri-LED modules een kleur gaat forceren, om het zo maar even uit te drukken. Je projectie van wit is dan erg kil en vaak wat blauwig.

Comment

Denk dat ik maar eens ga beginnen met de Mega Tri's plus LED Commander. Kan ik vervolgens kijken of er nog iets bijmoet. De Commander PRO kost overigens 2x zoveel als de 'niet-PRO' versie. Zit dat hem uitsluitend in de extra displaytjes?

Comment

De normale LED commander heeft al voorgedefiniëerde kanalen. Dan zul je met een labelwriter aan de slag moeten gaan.

Het verschil is inderdaad het display, al heb je bij het display ook gelijk overzicht over de kanaalwaardes. Wanneer je veel macro-functies en ingebouwde programma's wilt gebruiken is dat makkelijk, omdat vaak je fader tussen waarde X en Y moet worden ingesteld om het programma te selecteren. Maar de vraag is in hoeverre je dat zelf belangrijk vindt. ;)

Comment

Dan zou mijn lijstje er voorlopig denk ik als volgt uit zien.

- 4x ADJ Mega Tri
                            - Showtec LED Commander (PRO)
                            - 2 dmx kabels kort (0,50 m) tussen 2 spots op statief
                            - 2 dmx kabels lang (15 m) naar de statieven
                            - 2 statieven incl T-bar
                            - power kabels

Zie ik nog iets over het hoofd...?
                            Wellicht nog een suggestie mbt een alternatief voor de sturing? Ik begrijp dat de handleiding voor de Showtecs nogal dramatisch is...

Comment

De American DJ RGBW4C. Werkt meer met sneltoetsen en dergelijke en er is weinig programmeervrijheid, maar voor de wensen die je stelt moet dat ook een aardige controller zijn. Kleuren zijn direct aan te vinken, geluidsgestuurde modi en RGB kleurenfades zijn te selecteren en er kunnen 3 presets worden opgeslagen. Elke spot is eventueel apart aan te sturen mocht je dat willen, je kunt ook meerdere spots aanvinken en dan 1 kleur voor dat groepje selecteren.

[edit] Let wel, dit is geen sturing voor diverse soorten licht door elkaar, maar alleen voor RGB(W) armaturen die je op bepaalde DMX-kanaalmodi kunt instellen.

Comment

Working...
                              X