Announcement

Collapse
No announcement yet.

DMX booster / splitter zelf bouwen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DMX booster / splitter zelf bouwen

Hallo Allemaal,

Is het mogelijk, om zelf een dmx splitter te bouwen? Maar hoe, ik wil graag van 1 ingang 4 uitgangen maken.

Ik weet dat je ze kan kopen, maar dat wil ik niet. Omdat ik heb zelf wil bouwen, en de grote zo groot of klein kan maken als ik zelf wil.

Groeten
    Mike

Het is in theorie mogelijk, maar wel veel werk.

Je zult namelijk een input moeten creëren die vertakt in een x aantal uitgangen, die elk apart gevoed worden en daarnaast elektronisch gescheiden worden, zodat storingen in de ene lijn geen invloed hebben op een andere lijn.

Wat ik zelf zou doen, is tweedehands een goedkope/afgeragde/defecte splitter zoeken, die aanschaffen, openschroeven en namaken. Dan heb je in ieder geval een voorbeeld hoe je te werk moet gaan.

Heb je geen zin om de circuits zelf te solderen dan kun je die vaak ook kant en klaar kopen, maar let wel dat zoiets ongeveer evenveel kost als een fabrieks-exemplaar met behuizing.

Comment

Heb er nog wel een liggen die defect is, misschien is die zelfs te repareren ;)

Comment

Hallo,

Heeft iemand een schema hoe ik zoiets maak? En welke producten heb ik er allemaal bij nodig.

Comment

Ik zou eens een internetzoekactie starten met de term 'diy dmx splitter' of 'homemade dmx splitter'. ;)

Wat je nodig hebt is een metalen behuizing, wat chassisdelen, printjes, condensatoren, weerstandjes, een soldeerbout, wat technische kennis en een vaste hand. De hoeveelheden moet ik je schuldig blijven, want dat weet ik helaas niet.

Comment

Originally posted by Rick View Post
            Ik zou eens een internetzoekactie starten met de term 'diy dmx splitter' of 'homemade dmx splitter'. ;)

Wat je nodig hebt is een metalen behuizing, wat chassisdelen, printjes, condensatoren, weerstandjes, een soldeerbout, wat technische kennis en een vaste hand. De hoeveelheden moet ik je schuldig blijven, want dat weet ik helaas niet.

Ik heb ondertussen dit gevonden: http://users.skynet.be/kristofnys/fi...dmxbooster.pdf
            Heb je nu enig idee in hoeveel heden? En waar ik dit kan bestellen.

Comment

Heb je nu enig idee in hoeveel heden?
              Kun je uitlezen vanuit de afbeelding als je een beetje natuurkunde of techniek hebt gehad, of daar enige kennis van hebt. Weerstanden, condensatoren etc. staan op dat diagram aangegeven. (Zelfs netjes met een R of C)

Waar je dat kunt bestellen? Een groothandel in elektronica (die ook losse weerstanden, condensatoren etc. verkoopt)

Dit wil overigens niet zeggen dat dit ook het beste schema is. Ik zou dus eerst even goed onderzoek doen alvorens zomaar wat te bouwen. Hier weet ik zelf te weinig vanaf dus dat laat ik liever aan de experts hier over.

Comment

Simpeler dan ik dacht... mooi projectje volgens mij!
                Zit zelfs een LEDje in om DMX signaal aan te geven.
                Printplaatje etsen, IC'tjes, condensatortjes en weerstandjes erop en je bent er al bijna.
                Opletten met de volt regulator, die worden nogal warm dus altijd op een heatsink plaatsen en zorgen voor vrije airflow tbv koeling.
                Kies ook een goede regulator, je opto coupler vind piekspanningen en schommelende voltages niet zo leuk. Dit ontwerp gaat zo te zien ook uit van een 9V of 12V power source, dus je moet daar wel nog een adapter aanhangen.

Eentje met wat meer uitleg en linkje naar een kant/klare PCB: http://www.chameleon.rs/e035020.pdf
                Last edited by renevanh; Tuesday-08-10-2013, 16:57.

Comment

Originally posted by mikeelst View Post
                  Ik heb ondertussen dit gevonden: http://users.skynet.be/kristofnys/fi...dmxbooster.pdf
                  Heb je nu enig idee in hoeveel heden? En waar ik dit kan bestellen.
                  Wat een slecht ontworpen schema... Geen biassing, geen termination, en wat een vieze methode om het ingangssignaal rechtstreeks in die optocoupler te stoppen. Dit schema zal je trouwens ook niet beschermen tegen aardlussen, want alle outputs hangen hard aan mekaar. Daarnaast zijn er geen ontkoppelcapaciteiten bij de lineaire regelaar waardoor die waarschijnlijk vrolijk staat te oscilleren.

Aangezien een simpele DMX booster tegenwoordig belachelijk weinig kost zou ik me niet eens moe maken om 'm zelf te maken.

Originally posted by renevanh View Post

Eentje met wat meer uitleg en linkje naar een kant/klare PCB: http://www.chameleon.rs/e035020.pdf
                  Die is heel wat netter dan het eerste schema. Galvanische scheiding tussen de uitgangen, termination aan de ingang, alleen het parallel zetten van de diodes van de optocouplers is een beetje "vies".
                  Last edited by StijnS; Thursday-10-10-2013, 19:13.

Comment

Working...
                  X