Announcement

Collapse
No announcement yet.

kwaliteit - betrouwbaarheid etc. LED spots

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• kwaliteit - betrouwbaarheid etc. LED spots

Maar even een nieuw topic gestart omdat dit onderwerp wat algemener is dan het vorige...

Inmiddels heb ik de postings van een paar jaar (betreffende dit onderwerp) doorgenomen, ook op andere forums, en ben ik vele discussies over de kwaliteit van LED spots tegengekomen. De technologie ontwikkelt zich echter razendsnel en opvattingen van bijvoorbeeld 2 jaar geleden zijn inmiddels waarschijnlijk (grotendeels) achterhaald.
    In het aanbod zijn uiteraard ook voortdurend verschuivingen aan de gang. Eerst van de 'oude' opzet, met soms honderden kleine leds per spot, naar TCL. Vervolgens naar QCL of zelfs 5-in-1 LED techniek (RGBAW). En nu is er dan ook nog COB.

Omdat ook de meningen nogal eens varieren vraag ik me af hoe men op dit moment tegen de kwaliteit van de verschillende, wat nieuwere, producten aankijkt. Het merk Showtec bijvoorbeeld was in het verleden nogal eens onderhevig aan afkeurende beoordelingen, maar ik heb aanmerkelijk positievere meningen gezien over de nieuwe types spots. Omdat je specs en prestaties makkelijk zelf kunt vergelijken maar kwaliteit veel lastiger zou ik dus graag de meningen op dit vlak opnieuw willen peilen.

Om te voorkomen dat we al snel verzanden in discussies over het begrip 'kwaliteit' stel ik voor als uitgangspunt te nemen dat een kwalitatief goede spot pakweg 2 jaar meekan zonder dat deze mankementen vertoont, waarbij er regelmatig (zeg 1x per week) getransporteerd, gemonteerd en gedemonteerd wordt en er fatsoenlijk mee omgegaan wordt (geen gooi en smijtwerk, wel vervoer in goede flightcase, etc).
    Zijn er modellen die geacht worden dit aan te kunnen, zijn er waarvan je dit niet mag verwachten, etc.
    Focus ligt hierbij voor mij op het ´betaalbare´spul, waarin het aanbod ook redelijk groot is.
    Als bovengrens voor de prijs per stuk zou ik zeggen: 150 euro.

Laatste opmerking: ik weet dat veel materiaal nog geen 2 jaar op de markt is zodat nog niet bewezen
    kan zijn dat het zo'n lange periode meegaat...

Een aantal voorbeelden van spots in dit segment:

ADJ Mega TRI Par 5 RGB
    Mega TRI Par 7 RGB
    Showtec Compact Par 7 RGB
    idem MK2 RGB
    Eurolite SLS 7 RGB

ADJ QA PAR38 RGBA
    QA5X RGBA
    QA5 RGBA
    QWH5X RGBW
    Showtec Power Spot 3 RGBAW
    Eurolite SLS 5 RGBW
    Stairville Mini Stage RGBA/W

Eurolite MK30 COB

Comment

Als ondergrens zou ik sowieso de 'conventionele' LED-parretjes onder de 70 euro laten vallen.

Verder is het voornamelijk kijken naar elk product individueel en niet persé naar de gebruikte lichtbron. Zelf heb ik regelmatig de American DJ Mega Tri Par Profile spotjes in werking gezien bij een goede kennis van me, die sleept ze nu al minimaal een jaar mee, elk weekend op pad. Armaturen geven geen krimp, maar worden gewoon netjes behandeld. Geven veel licht en worden niet gloeiend heet (dus kunnen ook langer achtereenvolgens aan staan zonder problemen).

COB techniek is ook flink in opkomst en daar komen ook steeds meer varianten op. Let wel dat je dan met vrij sterke exemplaren werkt waar nog meer licht uit komt, maar die ook beter gekoeld moeten worden (er wordt immers erg veel licht uitgestoten uit een LED-cluster van pakweg 3 bij 3 cm - dat creëert behoorlijk wat warmte). Ventilatorkoelingen, eventueel gecombineerd met koelribben, zijn dan nodig om het geheel draaiende te houden. Niet geschikt voor vaste installatie waar weinig tot geen onderhoud plaatsvindt. Wel moet ik hierbij vermelden dat de meeste armaturen nu nog geen jaar op de markt zijn, dus het is lastig om hier al veel over te kunnen zeggen qua betrouwbaarheid. Wel heb ik het idee dat de armaturen goed in elkaar zitten qua techniek en koeling, heb er zelf nog geen klachten over gehoord.

Comment

Working...
      X