Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rookmachine aanpassen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rookmachine aanpassen

Hallo allmeaal,

Zijn er mensen die hun rookmachine verbouwd hebben? Lowfogger gemaakt of aan de nozzel een slang gemaakt hebben.
    Ik wil namelijk een slang vastmaken met meerdere outputs of een y splitsing zodat ik op 2 plekken kan spuiten

iemand tips of ideeen?

Y-splitsing is mogelijk, maar je output wordt dan wel minder 'fel', dus de kracht neemt af.

Dit zou je eventueel kunnen oplossen door een krachtige 50mm computer-fan te gebruiken op een 230V-voeding met een DMX-switchpack en die integreren in je ontwerp. Mooie behuizing er omheen en klaar. Eventueel kun je ook een switch-printje pakken, zodat je een met DMX-aanstuurbare fan maakt.

(Dan maak je eigenlijk voor je rookmachine-output een Y-splitsing, waarbij je bij de ene splitsing de rookmachine zet en bij de andere splitsing de 50mm fan).

Comment

@ Rick en zijn ventilator@

En met wat geluk duurt het dan nog net wat langer als 2X gebruiken voordat je stroom eruit knalt omdat je fan sluiting maakt door het vocht wat je erin pompt.

Punt 2 een 50mm is echt te klein om een beetje een lekkere output te geven. Dus zal al groter moeten worden. Dan moet hij ook nog eens ergens lucht vandaan halen om het te verplaatsen dus ga je de rook zelf verdunnen.

Lang verhaal kort loopt het vaak ( nagenoeg altijd) uit op een drama wat duurder word dan gewoon 2 wat goedkopere rookmachines

Comment

Ligt er aan hoe je het ontwerpt...

in principe moet je er voor zorgen dat je een bepaalde airflow maakt vanaf de fan richting de outputs en na pakweg 30 cm introduceer je de rook in die airflow. Dan moet je qua vocht geen problemen ondervinden lijkt mij.

Met m'n beste paint-skills uitgelegd:
        fogmachinefan.jpg

Comment

Originally posted by Rick View Post
          Eventueel kun je ook een switch-printje pakken, zodat je een met DMX-aanstuurbare fan maakt.
          @Rick, heb je een voorbeeld van zo'n printje? Dat zoek ik namelijk ook nog.

Comment

Velleman maakt van die printjes, die schakelen middels een relais.

Comment

Die printjes kosten zo rond de 40 euro. Voor een paar tientjes meer heb je een 4 kanaals switchpack. Die dan weer wel een heel stuk groter is. Het lijkt trouwens alsof die printjes alleen een ingang hebben. Doorlussen wordt lastig dan. Jammer dat de industrie nog geen kleine en betaalbare 1 kanaals dmx interface heeft.

Comment

Doorlussen wordt lastig dan.
                Meeste DMX in- en uitgangen zitten keihard doorgelust intern en dan wordt het signaal afgetakt.

Jammer dat de industrie nog geen kleine en betaalbare 1 kanaals dmx interface heeft.
                Tja, de meeste bedrijven kiezen liever voor een dim- of switchpack in plaats van zo'n printje... kortom, massaproductie is dus lastig.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  Meeste DMX in- en uitgangen zitten keihard doorgelust intern en dan wordt het signaal afgetakt.
                  Goed om te weten. Dus als een apparaat overlijdt blijft de rest wel doorwerken?

Comment

Als het goed is wel, zelfs als het uitgeschakeld is.

En voor diegenen die zich afvragen waarom een DMX Y-splitter niet werkt, dat komt omdat je geen 2 lange DMX-kringen kunt maken (omdat je de kracht van het signaal dan verdeelt over de 2 lijnen). :)

Comment

Een buis van 50 gaat hem al sowieso niet worden met een rookmachine dan zal er niet veel uitkomen. Persoonlijk zou ik dan eerder in ieder geval voor rookgasafvoer buis van 80 gaan. Deze kan tegen de temperatuur wat pvc al niet kan. Ook kan er dan tenminste een wat grotere fan op die ook al weer wat meer lucht kan verplaatsen.

Voorbeeld van rick kan inderdaad wel zonder dat de fan problemen zal gaan geven ik dacht dat je bedoelde dat deze in de rook geplaatst werd. Het is namelijk GEEN rook maar een hele fijne nevel. Komt dit veel in je electronica van je fan dan gaat deze dus ook gewoon weer kortsluiting geven. Vandaar mijn reactie.

De rook word er zo hard uitgeblazen bij een rookmachine omdat het een vloeistof is die een soort van wil verdampen. Dus heel erg veel uitzetten. Hierdoor komt het er met druk uit. het is eigenlijk niets meer dan het heel erg snel uitzetten en mengen met lucht wanneer het eruit komt. Daardoor spuit het zeg maar naar voren.

Als je hier dus een slang of buis aan gaat maken ga je dit principe een beetje tegenwerken. De damp kan er niet zo goed uit en uitzetten omdat daar minder ruimte voor is en dus meer weerstand. Resultaat zal dus zijn dat je minder rendement uit je rookmachine gaat halen. Hoe meer weerstand hoe minder rook en hoe meer restant er achter zal blijven.

Ga je er dan weer een Y stuk op plaatsen dan ga je dat wat dus overgebleven is verdelen over de 2 buizen. Je zal dus met de weerstand van het Y stuk mee geteld nog wat minder dan de helft eruit krijgen per uit einde.

Dus ook een slang geeft extra weerstand. Hoe langer hoe minder er nog uit komt.

Wil je 2 plaatsen rook?

Koop gewoon 2 van die dingen zo duur hoeven ze niet meer te zijn. Alles wat je maakt ( op echte prof oplossing na die niet te betalen zijn ) ben je vaak goedkoper en beter af met gewoon 2 van die dingen inplaats van 1 frot oplossing die niet eens fatsoenlijk werkt en ook vaak uiteindelijk nog eens duurder is.

Comment

Ik heb deze in mijn kabelbox (nog niet nodig gehad) http://www.bax-shop.nl/dmx-randappar...t-details.html
                        Ik neem aan dat dat wel goed gaat?

Comment

Een DMX splitter geeft geen problemen en heeft als het goed is twee aparte elektronisch gescheiden uitgangen, elk met dezelfde capaciteit als het binnenkomende signaal. Geen verlies dus. Voor meer vragen is het beter om een apart topic te openen.

Comment

Leuk idee?

Comment

zoals je ziet heeft die wel een zeer zwakke output ;)

Comment

Working...
                              X