Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huren kerstviering school

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Huren kerstviering school

Hallo iedereen,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Tim, nieuw op dit forum, ben 15 jaar, en doe de techniek bij mij op school.

Voor de kerstviering op school wil ik jullie hulp vragen met wat wij aan licht het beste kunnen huren.
    Het budget ligt rond de 500 euro.

Dit is de plattegrond van de aula:

De afmetingen zijn ongeveer 20 bij 30 meter.
    Alles speelt zich af op het podium in het midden, dit is een soort boksring. Het podium naar de catwalk toe wordt alleen gebruikt voor het op en af lopen. Het lichtblauwe gedeelte op het podium is bestemd voor de schoolband. Het publiek komt aan de linker en rechterkant van het podium te zitten.

Ik dacht er zelf aan om aan beide kanten van het podium een par set neer te zetten, dat zijn de groene blokjes op de tekening. En voor het podium een statief met truss met daaraan 4 theaterspots. Langs de rand van het podium een aantal sunstrips. Op school zijn er 8 losse parren aanwezig, deze wilde ik gebruiken om de band uit te lichten. De vorm van het podium is niet echt ideaal om makkelijk uit te lichten, dus misschien hebben jullie wel hele andere ideeen? Graag geen movingheads, daar is geen budget voor, en alles moet simpel te bedienen zijn, er is geen tijd om lang voor te programmeren. De viering zelf zal vooral bestaan uit sketches en zang.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb uitgelegd, dit is de eerste keer dat ik een topic open, dus als er iets niet duidelijk is pas ik het aan.

Groeten, Tim

welkom Tim,

Hoewel bij elke verhuurder de prijzen anders zijn, denk ik dat het interessant is om toch even je budget op te geven. Er zit namelijk sowiso een verschil tussen 100euro en 10 000 euro ;).

Maar goed, als je er het budget voor hebt, kan je rondom je podium in de lucht een truss laten lopen (gesteund op verticale trussen in plaats van statieven, is iets netter ;) ). Daaraan dan de nodige verlichting.

Comment

Budget staat vermeld, €500,00 ;)

Comment

Het eerste waar ik aan denk als ik dit idee zo zie en hoor.

Een care van truss over de ''boksring'' Hier kan je dan eventueel gewone of led parren aan hangen. led parren geven wel een net wat minder mooi front licht maar als je er even goed voor wil gaan zitten om een mooie kleur menging te zoeken is het wel haalbaar en niet echt vervelend in jou geval. Het voordeel is dan wel meteen dat deze ook andere kleuren aan kunnen nemen zodat je op sommige momenten de sfeer wat meer kan beinvloeden. Je hebt dan dus wel wat meer mogelijkheden.

Voor de sunstrips langs het podium moet ik je wel waarschuwen dat wanneer je deze van onder naar boven laat schijnen je soms hele rare aan / verlichting krijgt. Kan goed gaan maar je kan ook rare schaduwen krijgen.

Klein ding nog om rekening mee te houden is je stroom verbruik. Veel gewone parren wil dus ook zeggen zware dimmers en veel stroom. Hier moet je dan dus wel even rekening mee houden.

Comment

Helemaal met Ronnie Eens:
          Neem de afmetingen van het vierkant op, en de hoogte van de zaal en plaats dan een Truss Carre om het vierkant.
          Enkele theaterspots zorg je voor een goede front verlichting (van alle zijden) en met wat parren kleur je het geheel bij.

voor welke school ( en in welke plaats ) is het:
          Wellicht zit er een verhuurder van t forum hier wel in de buurt die dit voor je kan verzorgen.

Comment

Iedereen alvast bedankt voor het reageren!

Ik vind het idee van een truss carré erg goed!
            Toen het idee voor het eerst werd gepost ging ik bedenken wat voor licht ik er in moest hangen, en ik kwam aardig in de buurt met wat @SLGV zegt.
            Op school is krachtstroom aanwezig, voldoende voor aardig wat verlichting. Bedankt voor het waarschuwen voor de ''rare'' verlichting met de sunstrips, als ik deze niet huur blijft er meer budget over voor andere verlichting, en moet een truss carre zeker lukken.
            Is het leuk om in de vertical trussen ledlampen te doen, geeft dit een leuk effect?
            Het podium wordt 3 bij 3 meter, dit is dan alleen de boksring. Ik dacht aan een carre van 4 x 4 x 4. Volgens mij moet dit lukken in de aula, maar dat ga ik nog even navragen.

Het is voor het Farelcollege in Ridderkerk (Zuid-Holland).

Groeten, Tim

Comment

Ja hoor als je de poten van het care van boven naar beneden belicht met een led par dan krijg je best mooie effecten.

Voor je loper zou je een aantal gewone paren kunnen richten vanaf de care over de catwalk. Deze kan je dan aan en uit doen als ze er overheen lopen. Geeft het er ook net wat meer aandacht aan als ze er lopen en minder afleiding door ze uit te zetten als ze er niet lopen.

Comment

misschien ook enkele toneelspots voorzien als basislicht

Comment

Truss verlichten kan erg vet uitzien: maar da zou ik in dit geval zeer afraden.
                  Zon gekleurde truss leid namelijk erg af van wat OP het podium gebeurd.

Comment

Hoeft niet zo erg te zijn. Denk aan een intro of een opkomst. Dan kan het een leuke toevoeging aan een show zijn. Dan kan je ze nog dimmen of uitzetten als je meer aandacht voor het podium wil.

Comment

Iedereen die weer gereageerd heeft, bedankt!

Ik denk nu:
                      Aan een ''boksring'' podium van 3 x 3 meter. Dan wordt het truss carré 4 x 4 x 4 meter.
                      In het truss wilde ik aan alle 4 de zijdes een 4-bar par 56/64 hangen. In elke hoek een theaterspot, totaal 4. Aan 1 kant komt nog een profielspot om 1 plaats in de zaal te verlichten, daar komt 1 persoon te staan die iets gaat zeggen. Ik wilde de trussen verlichten met led parren, elke verticale truss 1 par. Kan ik de led parren beter van onder laten schijnen, of van boven? De led parren wil ik gebruiken bij binnenkomst als verder alles nog donker is, en ik wilde ze tijdens de nummer heel licht aanzetten, in een kleur in de sfeer van het nummer. Ik denk dat het dan niet erg afleid.
                      Hebben jullie nog suggesties voor andere lampen, of zouden jullie hetzelfde ophangen?

Ook zou ik graag advies willen voor een makkelijke lichttafel (ook huren). Er is geen bewegend licht. Vorig jaar hadden we een keer de zero88 jester, deze vond ik wel fijn in gebruik. wat adviseren jullie?

Groeten, Tim

Comment

Idee is leuk aan het worden.
                        LEDparren kun je het beste van onderen doen, ook een stuk makkelijker, onderin leggen en klaar.
                        Zoek wel een flinke LEDpar uit, 4m is best wat. Een showtec LEDparretje red dat nooit, een ADJ Mega Tripar waarschijnlijk net. Een Spectral (Showtec M800) zou het mooiste zijn, maar ik weet niet wat dat met je budget doet.

Eén T4tje op 4m truss ziet er wel wat karig uit. Voor zijlicht kan dat, maar als tegenlicht zou je er toch minimaal 2 moeten kiezen. Aan de voorkant heb je geen parren nodig, dat kun je af met fresnels of profieltjes.

Het is me nog niet helemaal duidelijk of het publiek ook echt geheel rondom deze 'boksring' komt te zitten. Dat is vooral voor artiesten best ingewikkeld, je publiek ziet namelijk letterlijk alles. Ik zou daar niet snel voor kiezen in dit geval.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                          Het is me nog niet helemaal duidelijk of het publiek ook echt geheel rondom deze 'boksring' komt te zitten. Dat is vooral voor artiesten best ingewikkeld, je publiek ziet namelijk letterlijk alles. Ik zou daar niet snel voor kiezen in dit geval.
                          @renevanh, bedankt voor het reageren. Het publiek komt te zitten aan de rechter en de linkerkant van de boksring. Aan de voorkant, onderkant van de tekening, komt alleen de techniek te staan, de rest moet vrij gehouden worden voor de nooduitgangen. Hoe het publiek komt te zitten is niet ideaal, want je ziet inderdaad alles, en de spelers weten vaak niet welke kant ze op moeten kijken. Er is helaas geen andere oplossing, want anders past het niet in de aula. In de aula kunnen 400 mensen, en we geven 4 shows voor +/- 1600 leerlingen. Er staan altijd wel meerdere mensen op het podium, dus de één kijkt rechts en de ander links.

Comment

Working...
                          X